Projectgegevens

Opdrachtgever Onderwijsgroep Tilburg
Onderwijssoort voortgezet onderwijs
Project verbouw
Fotografie -

Omvang en activiteiten

Aantal leerlingen (huidig/maximaal) - / 350 deelnemers
BVO (nieuwbouw/verbouw) - / 1.400
Aantal m2 bvo voor onderwijs -
Aantal m2 bvo voor overige activiteiten -
Overige activiteiten -
Medegebruikers van het gebouw -

Data

Jaartal 1e initiatief tot project 2007
Datum bouwkundige oplevering 21-12-2011
Ingebruikname project 2-1-2012

Energieprestatie

Energieprestatiecoëficient (EPC) nvt

Bouwpartners

Architectenbureau Atelier Mariette Adriaanssen, Amsterdam
Overige ontwerpers en adviseurs Hevo, 's-HertogenboschPetra Vonk textile design, AmsterdamInstallatie Ontwerp Centrum, AlblasserdamPeutz, MolenhoekAdviesbureau voor bouwconstructies van de Laar, EindhovenLama Concept, Amsterdam
Aannemer(s) De Combi Brabocon, TilburgHoogspoor elektro-installaties, TilburgSebregts installatietechniek b.v., Tilburg

Financiën

In euro's, incl. BTW
Investeringsbudget onderwijs 2.300.000,-- euro (incl btw)
Type aanvullend bedrag -
Bedrag -
Aangewend voor -
Type aanvullend bedrag -
Bedrag -
Aangewend voor -
Type aanvullend bedrag -
Bedrag -
Aangewend voor -
Totale stichtingskosten 1.957.000,-- euro (incl btw)

Motivatie

Van onderwijsvisie naar gebouwKenmerkend voor het onderwijs van de School voor VAVO is een overzichtelijk programma en deskundige, intensieve begeleiding van vakdocenten en mentoren. Docenten en mentoren zijn gemakkelijk bereikbaar en heel toegankelijk. Dit gegeven is, bij de verbouwing van de bestaande schoolvleugel uit de zeventiger jaren, door Atelier Mariette Adriaanssen vertaald naar een layout met een centraal hart voor ontmoeting. Daaromheen liggen aan weerszijden de onderwijsondersteunende functies en de werkruimten van de docenten en ondersteunend personeel. Pas in de tweede ring daaromheen liggen de leslokalen. Hierdoor is er continu overzicht en contact tussen de studenten en de docenten enerzijds en de mensen van het onderwijzend team anderzijds. De looplijnen zijn zo tot een minimum beperkt.ToekomstbestendigheidDe toekomstbestendigheid van de school komt met name tot uitdrukking in de neutrale sfeer van de ruimten. Doordat lokalen te koppelen zijn is de ruimte geschikt voor verschillende functies en diverse groepsgrootten. Veel ruimten zijn vanaf meer dan één zijde te benaderen waardoor ook de routing in de school flexibel is.Verbondenheid; samenwerking met maatschappelijke partnersAangezien dit een school voor voortgezet onderwijs betreft zijn er geen maatschappelijke partners betrokken geweest bij het ontwikkelingsproces.ProcesTijdens het gehele proces was er intensief contact met de gebruikersgroep uit het docententeam. Zodoende kon het ontwerp vrij snel tot volle tevredenheid tot stand komen, kon de DO fase worden overgeslagen en het voorbereidingstraject drastisch verkort worden.

Gebruikerservaringen

Bert van Leeuwen (directeur school voor VAVO):'Wat meteen opvalt bij het binnenkomen in dit gebouwdeel is het heldere noorderlicht dat in de binnenruimte valt door het vele glas in de sheddaken. Het zachte oranje van het atrium verwarmt je ogen: het raakt je, hier gebeurt iets onverwachts.' 'Het grondplan van het gebouw is in de praktijk erg functioneel: lokalen aan de buitenzijde, waardoor rust geborgd wordt, ontmoeting en gezelligheid in de centrale ruimte. Door de situering van de werkruimten en kantoren rond de centrale ruimte is er een 'automatisch' toezicht, waardoor gedrag altijd binnen acceptabele grenzen blijft'Ad Pijnenburg (docent): "Het is een inspirerende werkomgeving, het haalt het beste in je boven". Nico de Beer (docent): "De techniek in het nieuwe gebouw is helemaal van deze tijd; digiborden, draadloos, etc. Iedereen die hier werkt, loopt de eerste weken vereerd rond!"Maartje Jansen (student): "Vooral erg modern, ik word vrolijk van de kleur oranje". "De hoeveelheid licht in het gebouw is prettig en de stoelen zijn beter".

Leerpunten opdrachtgeverschap

De toekomstige gebruikers zijn in het voortraject zeer nauw betrokken bij de totstandkoming van het ontwerp/plattegrond. Dat heeft er mede toe geleid dat de gebruikers erg enthousiast zijn over het uiteindelijke resultaat. Ook tijdens de uitvoering is frequent overleg gevoerd met (vertegenwoordiging) van de eindgebruikers. De kunsttoepassing (materiaal) op de gevel was een experiment. De achterliggende gedachten en de proefstukken maakten ons enthousiast. Van binnenuit is het resultaat ook zeer bevredigend. De buitenzijde heeft echter tot wisselende reacties geleid. Ondanks dat diverse kleinere proefstukken zijn geproduceerd en beoordeeld, was het lastig in te schatten hoe het uiteindelijke resultaat op de hele gevel zou zijn. Voor toekomstige toepassingen van dit materiaal is het aan te bevelen om grotere proefstukken te maken en beoordelen alvorens over te gaan tot de definitieve invulling.

Gebouwprestaties

Onderwerp Aandachtspunt ontwerp Ervaring dagelijks gebruik
Luchtkwaliteit Belangrijk Tevreden
Thermisch comfort Belangrijk Tevreden
Visueel comfort Heel belangrijk Tevreden
Akoestisch comfort Belangrijk Tevreden
Materialisatie Belangrijk Zeer tevreden
Energieprestatie Neutraal Neutraal
ICT Belangrijk Tevreden
Flexibiliteit Heel belangrijk Zeer tevreden
Uitbreidbaarheid Heel belangrijk Neutraal
Toegankelijkheid Heel belangrijk Zeer tevreden
Multifunctioneel (medegebruik van ruimten) Belangrijk Zeer tevreden
Exploitatiekosten Neutraal Neutraal
kunsttoepassing gevel, realiseren geluidstudio in hetzelfde bouwdeel Heel belangrijk Neutraal

Toelichting per thema

Luchtkwaliteit Om aan de "frisse scholen" standaard te kunnen voldoen is een geheel nieuwe luchtbehandeling installatie opgenomen voorzien van vraaggestuurde toe- en afvoer van voorverwarmde (of gekoelde) lucht. De lokalen zijn tevens voorzien van handmatig te openen ramen.
Thermisch comfort De bestaande gevels met stalen puien voorzien van enkellaags glas waren geheel niet toereikend om aan de huidige maatstaven van comfort te voldoen. Daarom zijn de gevels geheel vervangen door nieuwe geïsoleerde HSB-elementen met een Rc-waarde van 4 en uiteraard dubbel laags glas in geïsoleerde aluminiumprofielen.
Visueel comfort De vraag naar openheid en tegelijk privacy, rust en concentratie heeft geresulteerd in twee bijzondere ingrepen. Om rust in de lokalen aan de zijde van de onrustige parkeerplaats te creëren, is een bijzondere gevelbekleding ontwikkeld van een composiet materiaal waar een breiweefsel is ingelegd dat wel licht doorlaat maar ondoorzichtig is. Deze translucente beplating is voor de ramen geplaatst, waardoor in de lokalen de verstilde concentratie van een klooster heerst. De tweede ingreep betreft de glazen puien die de onderwijsondersteunende ruimten scheiden van het centrale atrium. Men wilde openheid en tegelijk geborgenheid. Dit is opgelost door een witte print toe te passen op het glas. Het printpatroon vormt een abstractie van het breipatroon in de gevel. Beide patronen zijn ontwikkelt in samenwerking met Petra Vonk Textile Design.
Akoestisch comfort Door het gebruik van metallstud wanden gevuld met isolatiemateriaal is in de lokalen de gewenste geluidsisolatie en een prettige nagalmtijd bereikt. Op de scheiding met de geluidstudio (die we hebben gerealiseerd voor de School voor KCM) hebben we een doos-in-doos constructie gemaakt om aan de sterk verhoogde geluidisolatie te kunnen voorzien. Tevens zijn daar speciale houtfineer- en strekmetaal-panelen gemaakt om de akoestiek te kunnen sturen.In de kleine individuele bespreekkamers verbeteren vilten wandkleden de nagalmtijd die vanwege het glazen dak anders te lang zou zijn. Door de wandkleden binnen een bepaalde vormgeving te variëren krijgt iedere ruimte een eigen sfeer binnen dezelfde functie.
Materialisatie Met terughoudend materiaalgebruik is binnen een beperkt budget maximale ruimtelijkheid gecreëerd.
Energieprestatie Aangezien het een verbouwing betreft hoefden we niet aan een vastgestelde EPC norm te voldoen. Er is voor gekozen om geheel nieuwe HSB gevels (met een Rc-waarde van 4) te plaatsen. De HSB-elementen zijn voor het bestaande staalskelet en de dakvloer langs geplaatst, waardoor de gehele constructie in de verwarmde zone is komen te staan. Het bestaande dak werd aan de bovenzijde geïsoleerd tot een Rc-waarde van 4.
ICT Alle lokalen zijn voorzien van Smartboards, geschikt gemaakt voor het gebruik laptops en voorzien van wifi. Hierdoor is de ICT in de toekomst makkelijk aanpasbaar aan de eisen van het moment. In het computerlokaal en het Open Leer Centrum zijn desktop computers geplaatst die zijn aangesloten op het centrale netwerk van het ROC.
Flexibiliteit De flexibiliteit van de ruimten komt tot uitdrukking in de koppelbaarheid van twee aansluitende lokalen tot een groot lokaal, waarbij met neutrale kleurstelling en materialisatie de leslokalen ook voor andere doeleinden geschikt zijn. Het computerlokaal is te koppelen met het open leercentrum en de mediatheek en is daarmee door één persoon te beheren. Verder zijn vrijwel alle ruimten vanaf twee zijden te ontsluiten.De docenten hebben geen vaste werkplek in deze school. Alle docentenwerkplekken kunnen in beginsel door iedereen worden gebruikt. Daar is zowel het meubilair als de telefonie op ingericht.
Uitbreidbaarheid Het betreft een bestaande vleugel van een gebouw uit de 70-er jaren die aan vier zijden ingesloten is. De vleugel als zodanig is dus niet uit te breiden. We hebben het optimale gebruik van de beschikbare oppervlakte gezocht.
Toegankelijkheid De gehele school is rolstoel toegankelijk.
Multifunctioneel (medegebruik van ruimten) De werkplekken op het podium in de centrale hal dienen als overloopgebied voor docenten van andere scholen binnen het ROC.
Exploitatiekosten Door het sterk verbeteren van de isolatie in de schil en door toepassing van duurzame, onderhoudsarme materialen worden de exploitatiekosten beperkt. Tevens hoeft, mede door het specifieke ontwerp, geen extra toezicht te worden ingezet.
kunsttoepassing gevel, realiseren geluidstudio in hetzelfde bouwdeel kunsttoepassing:De gevel grenzend aan een belangrijke as van het campusgebied Stappegoor wilden we meer uitstraling geven. De inspiratie hiervoor vonden we in het prachtige werk van Petra Vonk in het textielmuseum, waarmee aangesloten kon worden op het textielverleden van de stad Tilburg. Zo ontstond het idee om in samenwerking met Petra Vonk textiel in de gevel te verwerken. Gezamenlijk ontwikkelden we een composietgebonden gevelplaat waarin een wit, gebreid weefsel in verschillende patronen is opgenomen; "we hebben de gevel van de school gebreid". (zie ook thema visueel comfort)