Projectgegevens
Opdrachtgever | Gemeente Westervoort/SCORIJssel |
---|---|
Onderwijssoort | primair onderwijs |
Project | nieuwbouw |
Fotografie | - |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Opdrachtgever | Gemeente Westervoort/SCORIJssel |
---|---|
Onderwijssoort | primair onderwijs |
Project | nieuwbouw |
Fotografie | - |
Aantal leerlingen (huidig/maximaal) | 225 / 250 |
---|---|
BVO (nieuwbouw/verbouw) | ca. 1.370 b.v.o in twee bouwlagen / - |
Aantal m2 bvo voor onderwijs | - |
Aantal m2 bvo voor overige activiteiten | - |
Overige activiteiten | Eén lokaal is in gebruik t.b.v. kinderopvang/buitenschoolse opvang |
Medegebruikers van het gebouw | St. De Kangoeroe kinderopvang/buitenschoolse opvang |
Jaartal 1e initiatief tot project | 2007 |
---|---|
Datum bouwkundige oplevering | 10-10-2010 |
Ingebruikname project | 05-11-2010 |
Energieprestatiecoëficient (EPC) | EPU 0,8 |
---|
Architectenbureau | Van Hoogevest Architecten, Westsingel 9, 3811 BA AMERSFOORT. |
---|---|
Overige ontwerpers en adviseurs | Inbo Stedenbouwkundigen en Landschapsarchitecten, Postbus 57, 3930 EB WOUDENBERG. |
Aannemer(s) | Bouwbedrijf Zegers Ede BV, Postbus 31, 6710 BA EDE. |
Investeringsbudget onderwijs | € 2,3 miljoen euro; later 3 ton extra bijgeraamd. |
---|---|
Type aanvullend bedrag | toepassing energiezuinige maatregelen + aanleg van een groendak; zie voor verdeling financiering hierna |
Bedrag | € 245.000,00 |
Aangewend voor | Gebalanceerd ventilatiesysteem; koelen en verwarmen (vloerverwarmingssysteem met warmtepomp; deze kosten zijn gezamenlijk gedragen door a. provincie € 100.000,00; b. gemeente € 65.000,00 en c. schoolbestuur € 65.000,00. Bovendien is € 15.000,00 subsidie Stadsregio Arnhem-Nijmegen/Senter Novem voor de aanleg van een groendak ontvangen. |
Type aanvullend bedrag | bijkomende kosten |
Bedrag | € 45.000,00 |
Aangewend voor | Opknappen tijdlijke huivesting (noodlokalen) van de leerlingen als overbrugging van de bouwperiode |
Type aanvullend bedrag | bijkomende bouw- en planontwikkelkosten |
Bedrag | € 190.000,00 |
Aangewend voor | Asbest- en bodemsanering, afvoer grond, leges, aanschaf lift, entresols in lesruimten, planschadeclaims, sloopkosten e.d. |
Totale stichtingskosten | 2,6 miljoen euro; SCORIJssel heeft daarnaast de terreininrichting ad € 72.000,00 en de losse inrichting zelf betaald. |
Onderwerp | Aandachtspunt ontwerp | Ervaring dagelijks gebruik |
---|---|---|
Luchtkwaliteit | Heel belangrijk | Tevreden |
Thermisch comfort | Heel belangrijk | Neutraal |
Visueel comfort | Heel belangrijk | Zeer tevreden |
Akoestisch comfort | Heel belangrijk | Zeer tevreden |
Materialisatie | Heel belangrijk | Zeer tevreden |
Energieprestatie | Heel belangrijk | Niet tevreden |
ICT | Belangrijk | Niet tevreden |
Flexibiliteit | Belangrijk | Zeer tevreden |
Uitbreidbaarheid | Belangrijk | Zeer tevreden |
Toegankelijkheid | Heel belangrijk | Zeer tevreden |
Multifunctioneel (medegebruik van ruimten) | Heel belangrijk | Zeer tevreden |
Exploitatiekosten | Belangrijk | Niet tevreden |
Het schoolgebouw is een deelproject van een groter geheel: de centrumvisie die een potentiële uitbreiding van het winkelcentrum etc., de bouw van een station, de herontwikkeling van een nabij gelegen gebouw en deze herbouw omvat. Het schoolgebouw moest qua stedenbouwkundige uitgangspunten, architectuur en een zo groen mogelijke inpassing in de steenachtige omgeving dan ook passen binnen die toekomstige opzet. Dat is een lastige opgave zeker omdat de realisering van zo'n visie afhankelijk is van veel andere factoren. Het ontwerpen en bouwen van de school hebben hierop geanticipeerd. | Heel belangrijk | Tevreden |
Luchtkwaliteit | Meer dan 20 % CO2 reductie door maatregelen in het gebouw; behalen van een hoger niveau frisse scholen (B); toepassing grasdak i.v.m. CO2 opname, bijdrage aan fijnstofproblematiek (technisch groen). |
---|---|
Thermisch comfort | Koelen en verwarmen via warmtepomp met aanvullend een warmteinstallatie die overeenkomt met die, welke nodig is voor een eengezinswoning. Er zijn echter (grote) verschillen in temperatuur in de klassen vermoedelijk door een niet goed werkende warmtepomp. |
Visueel comfort | Combinatie van een fraai vorm gegeven ontwerp (schuine wanden; geen recht toe recht aan gebouw) van de school, met entresols in de lokalen op de verdieping, met een groen dak (als eerste in Westervoort !) op een groen, als een inspirerend speel- en leerlandschap (met beeldbepalende eik van 50 jaar oud), ingerichte kavel van ca. 3.800 m2. Dat in een omgeving die hoofdzakelijk uit bebouwing, verharding, infrastructuur en ‘dode materialen’ bestaat. De foto's zijn redelijk kort na ingebruikname gemaakt en geven nog geen goed beeld van de groene aankleding. |
Akoestisch comfort | Toepassing van extra geluidwerende voorzieningen in verband met de vastgestelde hogere grenswaarden op grond van de Wet geluidhinder. |
Materialisatie | Baksteen met staal, sedumdak en veel glas in het op het zuiden gelegen speellokaal. |
Energieprestatie | 40 % onder de wettelijk eis; echter hoge energierekeningen misschien door die niet goed werkende warmtepomp. |
ICT | CAT 6 is geïnstalleerd; digitale onderwijsborden; jammer genoeg geen draadloos netwerk aangebracht. |
Flexibiliteit | zie de toelichtingen hierna |
Uitbreidbaarheid | Het voor dit nieuwbouwproject opgestelde bestemmingsplan bevat een wijzigingsbevoegheid voor een uitbreiding. Dat maakt het gebouw nog flexibeler, mocht daaraan in de toekomst behoefte bestaan. De bestemming is breed opgezet. Om architectonische redenen is een 11e leslokaal mee ontworpen en gebouwd; dit lokaal heeft het schoolbestuur zelf gefinancieerd. |
Toegankelijkheid | Zie volgende toelichting. |
Multifunctioneel (medegebruik van ruimten) | Het gebouw kent een uitgekiende logistiek. Twee bouwlagen met elk een centraal onderwijsplein, met daarom heen gegroepeerd de lesruimten en aparte werkruimten etc. In de leslokalen op de verdieping zijn bovendien entresols aangebracht. - De beide bouwlagen zijn bereikbaar via buiten gesitueerde aparte zijentrees, naar telkens twee aangrenzende groepsruimten met bijbehorend sanitair, kapstokken etc.;- De schuifdeuren in de lesruimten bevatten veel glas hetgeen visueel gezien een meerwaarde (doorkijk, zichtlijnen) geeft, zonder daarbij storend te zijn. Hierdoor ontstaat een maximaal multifunctioneel gebruik van beide centrale onderwijspleinen voor leerdoeleinden, met daarin zo min mogelijk ‘verkeersbewegingen van leerlingen’. Het centrale plein en het speellokaal op de begane grondlaag zijn via een vouwwand van elkaar gescheiden. Na het wegschuiven van deze wand ontstaat een grote ruimte voor het houden van activiteiten zoals: Sinterklaasbijeenkomst, de viering van Carnaval, het geven van lezingen, (ouder)bijeenkomsten, de Kerstviering, de eindmusical van groep 8. Daarnaast is er één hoofdentree. |
Exploitatiekosten | De bouwkosten zijn binnen het beschikbaar gestelde budget gebleven. Het 11e lokaal is door het schoolbestuur zelf gefinancieerd. Toch hoge energiekosten, dure filters die vervangen moeten worden; hoge kosten glazen wassen, onderhoud lift en buitenterrein (achteraf bezien was kunstgras op de heuveltjes beter geweest). |
Het schoolgebouw is een deelproject van een groter geheel: de centrumvisie die een potentiële uitbreiding van het winkelcentrum etc., de bouw van een station, de herontwikkeling van een nabij gelegen gebouw en deze herbouw omvat. Het schoolgebouw moest qua stedenbouwkundige uitgangspunten, architectuur en een zo groen mogelijke inpassing in de steenachtige omgeving dan ook passen binnen die toekomstige opzet. Dat is een lastige opgave zeker omdat de realisering van zo'n visie afhankelijk is van veel andere factoren. Het ontwerpen en bouwen van de school hebben hierop geanticipeerd. | De school heeft lange tijd als voorbeeldproject vermeld gestaan op de website van het Agentschap.nl van het ministerie. Onlangs is deze van de site verwijderd. |