Projectgegevens

Opdrachtgever Stichting Cambium College voor Openbaar Voortgezet Onderwijs
Onderwijssoort voortgezet onderwijs
Project nieuwbouw
Fotografie Image & Motion

Omvang en activiteiten

Aantal leerlingen (huidig/maximaal) 365 / 500
BVO (nieuwbouw/verbouw) 6.030m2 / -
Aantal m2 bvo voor onderwijs 6.030m2
Aantal m2 bvo voor overige activiteiten -
Overige activiteiten -
Medegebruikers van het gebouw ROC Rivierenland

Data

Jaartal 1e initiatief tot project 2008
Datum bouwkundige oplevering 20-05-2011
Ingebruikname project 30-05-2011

Energieprestatie

Energieprestatiecoëficient (EPC) EPC= 1.02

Bouwpartners

Architectenbureau Van de Berg, Kruisheer, Elffers te Rotterdam
Overige ontwerpers en adviseurs Van der Laar Eindhoven (constructie)WHR Installatie-adviseurs Breda bv (installaties)DGMR Arnhem (bouwfysica)Brinkgroep Eindhoven (bouwmanagement)Woonlinie Zaltbommel (bouwtoezicht)
Aannemer(s) Bouwbedrijf De Vries en Verburg StolwijkAlewijnse Industrie NijmegenVan Bon Heesch

Financiën

In euro's, incl. BTW
Investeringsbudget onderwijs EUR 7.385.727,=
Type aanvullend bedrag Eigen bijdrage schoolbestuur
Bedrag EUR 500.000,=
Aangewend voor duurzaamheid
Type aanvullend bedrag -
Bedrag -
Aangewend voor -
Type aanvullend bedrag -
Bedrag -
Aangewend voor -
Totale stichtingskosten EUR 7.385.727,=

Motivatie

Op de hoek van de Van Heemstraweg West en de Oude Bosscheweg te Zaltbommel is op de bestaande locatie van de SG Cambium een nieuwe school ontwikkeld voor VMBO-BB en VMBO-KB. De locatie met zicht op de karakteristieke Maartenskerk van Zaltbommel en het uitgesproken onderwijsprogramma biedt inspirerende aanknopingspunten voor een echte praktijkschool die nadrukkelijk met de omgeving is vervlochten.CONCEPT: VERBINDENHet ontwerp heeft vier belangrijke uitgangspunten:1. Plaatsen van de aula op de eerste verdieping en richten (‘verbinden’) van deze ruimte op de St. Maartenskerk in het oude stadscentrum van Zaltbommel;2. Maken van een atrium in het gebouw waar leerlingen en docenten elkaar daadwerkelijk kunnen ontmoeten. Een plek waar men kan zien en gezien kan worden;3. Het gebouw de uitstraling geven van ‘een echte ambachtsschool’ door middel van bakstenen gevelbekleding en sheddaken voor praktijklokalen;4. Gastruimte bieden aan het ROC Rivierenland (met eigen entree); waardoor de verbinding tussen VMBO en MBO gestimuleerd wordt. INPASSING PROGRAMMA: COMPACT, OVERZICHT EN TOEKOMSTBESTENDIGDe hoofdindeling van het gebouw gaat uit van een bouwvolume dat zich rond een atrium (overblijfruimte) vouwt. Het atrium opent zich naar de Oude Bosscheweg en maakt de ontmoeting in het gebouw zichtbaar naar de omgeving.Een deel van het volume bestaat uit drie bouwlagen aan de zuidoostzijde ten behoeve van theorielokalen en een deel bestaat uit twee bouwlagen (vrij hoogte 3.900 mm) aan de noordwestzijde (Van Heemstraweg Zuid) ten behoeve van de praktijklokalen.De praktijklokalen vervullen een zg. ‘etalagefunctie’, enerzijds naar de omgeving (Van Heemstraweg Zuid) en anderzijds naar het atrium in de school.Stafruimten per verdieping zijn zo geplaatst dat overzicht voor de lokalen en een duidelijk aanspreekpunt voor de leerlingen ontstaat.Door het compacte volume is een energetisch gunstig gebouw ontstaan met zeer korte looplijnen. De hoge verdiepingen met verplaatsbare binnenwanden en de overmaat bieden veel ruimte voor wijzigingen en groei in de toekomst.PROCES: TRANSPARANT EN BETROKKENDe school is in alle fasen nauw en gestructureerd betrokken bij het ontwerp- en uitvoeringsproces. De regie en processturing van de schoolleiding was daarbij wezenlijk.

Gebruikerservaringen

Leerling Laurine Versteeg;'De sfeer op school is goed, ik kom met plezier naar school omdat het gebouw mooi is en vrolijkheid uitstraalt.' Docent Jeroen van Roosmalen:'Het is een gebruiksvriendelijk, transparant gebouw. Daardoor is het overzichtelijk. De lokalen zijn goed uitgerust en het is echt plezierig werken.' Schoolleider:'Dit gebouw laat zien dat we trots zijn op onze leerlingen en het onderwijs. Het gebouw is open, kleurrijk en een inspirerende omgeving om in te werken. Het gebouw maakt onze visie op leerlingen en onderwijs ("de bouw; meer dan het stapelen van stenen") meer dan zichtbaar!'

Leerpunten opdrachtgeverschap

De nieuwbouw was het sluitstuk van het Strategisch Beleidsplan 2004-2008. In die zin was het gebouw het maatpak dat aansloot op de ontwikkeling in het onderwijs en het personeelsbeleid. Voor het ontwerp cruciaal; weten wat je wilt en vooral ook wat je niet wilt.Tips:Roadshow: medewerkers bezoeken 40 andere scholen (maken foto's) en ontwikkelen moodboards- wat willen we wel en wat willen we niet.Directievoering: Samen met woningcorporatie uit de regio; betrokken en goedkoop.In een vroeg(er) stadium aandacht voor details (hang- en sluitwerk etc.) vraag naar referentiescholen.Klimaatkasten meenemen in esthetische vormgeving (vooraf).

Gebouwprestaties

Onderwerp Aandachtspunt ontwerp Ervaring dagelijks gebruik
Luchtkwaliteit Belangrijk Zeer tevreden
Thermisch comfort Belangrijk Zeer tevreden
Visueel comfort Belangrijk Zeer tevreden
Akoestisch comfort Heel belangrijk Zeer tevreden
Materialisatie Belangrijk Zeer tevreden
Energieprestatie Belangrijk Zeer tevreden
ICT Belangrijk Zeer tevreden
Flexibiliteit Belangrijk Zeer tevreden
Uitbreidbaarheid Niet belangrijk Zeer tevreden
Toegankelijkheid Belangrijk Zeer tevreden
Multifunctioneel (medegebruik van ruimten) Belangrijk Zeer tevreden
Exploitatiekosten Heel belangrijk Zeer tevreden
uitstraling Heel belangrijk Zeer tevreden

Toelichting per thema

Luchtkwaliteit Een gebalanceerd systeem met per lokaal te openen ramen.
Thermisch comfort Individuele beïnvloeding per lokaal.
Visueel comfort Veel daglicht en fraai uitzicht op Zaltbommel.
Akoestisch comfort Door integrale toepassing van kwalitatief goed absorberende plafonds en wanden is er een prettige akoestiek.
Materialisatie Deze is robuust en goed afgestemd op schoolgebruik.
Energieprestatie Gunstig door toepassing van hoogrendement warmteterugwinning, goede isolatie en de compacte opzet rond het atrium.
ICT De voorzieningen zijn nauwkeurig afgestemd op de verschillende vakken en laten ruimte voor toekomstige wijzigingen.
Flexibiliteit De tussenwanden zijn niet-dragend, op een aantal goed gekozen plaatsen zijn schuifwanden toegepast. De verdiepingshoogten laat flexibel gebruik toe.
Uitbreidbaarheid De school is met voldoende overmaat ontworpen.
Toegankelijkheid De school is integraal toegankelijk.
Multifunctioneel (medegebruik van ruimten) De school is mede bruikbaar voor het MBO onderwijs en in delen af te sluiten.
Exploitatiekosten Deze zijn gunstig door de compacte opzet, goed te reinigen materialen en robuuste afwerking.
uitstraling De VMBO school heeft een trotse en karakteristieke uitstraling. Sluit perfect aan bij onze onderwijsvisie!