Projectgegevens

Opdrachtgever Stichting Wooninc
Onderwijssoort primair onderwijs
Project nieuwbouw
Fotografie -

Omvang en activiteiten

Aantal leerlingen (huidig/maximaal) 493
BVO (nieuwbouw/verbouw) 4.191
Aantal m2 bvo voor onderwijs 3311
Aantal m2 bvo voor overige activiteiten 880
Overige activiteiten In het gebouw is 880 m2 kinderopvang. De overige ruimte is in gebruik door twee scholen. Binnen deze ruimte wordt naast voor onderwijs, ook gebruikt om relatie te leggen met andere educatieve voorzieningen, zoals bibliotheek, het IVN en tussenschoolse opvang
Medegebruikers van het gebouw Openbare basisschool de Trumakkers, school voor Rooms-Katholiek Basisonderwijs de Merlebos en kinderdagverblijf nulvier

Data

Jaartal 1e initiatief tot project 2006
Datum bouwkundige oplevering 10-09-2008
Ingebruikname project 15-09-2008

Energieprestatie

Energieprestatiecoëficient (EPC) 0,791

Bouwpartners

Architectenbureau WY. architecten Eindhoven
Overige ontwerpers en adviseurs installatieadviseur: Boink Project en Energiemanagement, Nuenenconstructeur: Vander Weide - Van Bragt b.v., Eindhovenbouwmanagement: Laride, VeldhovenRBOB de Kempen, Veldhovenstichting de Eenbes, Geldrop
Aannemer(s) Moeskops' Bouwbedrijf, Bergeijk

Financiën

In euro's, incl. BTW
Investeringsbudget onderwijs -
Type aanvullend bedrag -
Bedrag -
Aangewend voor -
Type aanvullend bedrag -
Bedrag -
Aangewend voor -
Type aanvullend bedrag -
Bedrag -
Aangewend voor -
Totale stichtingskosten 7.600.000 euro incl. BTW

Motivatie

Van onderwijsvisie naar gebouw:Het gebouw heeft een heldere hoofdvorm voor twee basisscholen, waarbij het additionele programma als een ‘speelhart’ hierbinnen is uitgehold. De routing beweegt zich om het speelhart, dat een bijzondere ruimtelijke beleving geeft door de openheid. Het speelhart vormt voor beide scholen het hart van de school. Het meubel waarmee dit speelhart is vormgegeven is zowel verkeersruimte in de vorm van een trap, zitmeubel, maar ook podium en de ideale plek voor de opvoering van de weekafsluiting. Hier ontmoeten mensen elkaar bij toeval, maar ook bij bijzondere gebeurtenissen. Na binnenkomst van de school wordt meteen de grote vide ervaren. De lokalen zijn gegroepeerd rondom deze open ruimte en hebben zo allemaal een directe relatie met de vide en hierdoor ook met elkaar. Dit geeft veel overzicht. In één oogopslag is de opzet van de school duidelijk. Een compacte maar erg toegankelijke opzet.De sfeer van het middengebied waarin de kinderopvang is gevestigd en de verbinding vormt tussen beide scholen heeft een andere, meer huiselijkere sfeer dan die van de scholen. Uitgangspunt hierbij is dat de kinderen niet de hele dag in eenzelfde ruimte doorbrengen, nu het realiteit is dat kinderen dagelijks langer in het gebouw verblijven.Toekomstbestendigheid:Doordat het gebouw meerdere ingangen heeft, kunnen verschillende gebruikers (elk met ieder een eigen ingang) ook onafhankelijk van elkaar in het gebouw functioneren. Door deze meerdere ingangen is ook het aantal gebruikers dat hier gehuisvest wordt nog flexibel.Een ander voordeel is dat de verschillende gebruikers, gebruik kunnen maken van elkaars ruimten. Mocht het in de toekomst zo zijn dat een van de gebruikers meer of minder ruimte nodig heeft dan zit hier een bepaalde overloop in. Ruimtes kunnen desgewenst aan een andere gebruiker worden toegekend.Een ander alternatief om het gebouw in de toekomst te kunnen blijven gebruiken is de mogelijkheid tot de transformatie naar woningen. Het casco is zo opgezet dat met een aantal relatief eenvoudige ingrepen deze geschikt is te maken voor woningbouw. Dit is gedaan door een beukmaat toe te passen die ook voor een woning geschikt is. Door het huidige dak boven de vides te verwijderen ontstaan twee patio’s die het daglicht dan in de zullen woningen brengen en waarbinnen de ontsluiting kan worden gerealiseerd. Verbondenheid:Het gebouw bestaat uit twee scholen die met elkaar verbonden zijn door het middengebied. Aan de ene zijde van dit middengebied grenst de openbare school, aan de andere zijde de katholieke school. Doordat er verschillende routes door dit middengebied van de ene naar de andere school lopen, vormt dit ‘hart’ ook letterlijk de verbinding tussen beide scholen. Ook in functionele zin, het kinderdagverblijf en buitenschoolse opvang zijn in dit middengebied gevestigd, vormt het ‘hart’ de verbinding tussen beide scholen.Proces:Voor het slagen van het project was het in beginsel erg belangrijk draagvlak te creëren bij de bewoners van de wijk. De nieuwbouw is gerealiseerd in de groene zone van de wijk. Enerzijds betekent dit een stuk bebouwing dat van het groen ‘af gaat’, maar anderzijds vullen school en groen elkaar mooi aan, en verleent het parkhierin een surplus aan de school. De gebruikersoverleggen hebben er toe bij gedragen dat de kansen, die deze nieuwe combinatie van gebruikers oplevert, ook ten volle zijn benut. en zijn verwerkt in het ontwerp.

Gebruikerservaringen

1: Het ziet er geweldig uit, de school is heel stijlvol. Het oogt als een gebouw voor volwassenen terwijl het is ingericht voor kinderen - Een grote mensen gebouw voor kinderen. (directeur) 2: Een vet coole school! (leerling)3: Het podium vind ik het mooist, het is echt het hart van het gebouw en is verwerkt in de inrichting. Het is onderdeel van de trap naar de eerste etage, maar ook een perfecte plek voor bijvoorbeeld onze weekafsluiting. Hier ontmoeten mensen elkaar bij toeval én bij bijzondere gelegenheden. (directeur)

Leerpunten opdrachtgeverschap

Van groot belang voor een project als dit, waar meerdere gebruikers bij betrokken zijn, zijn de gebruikersoverleggen. De verschillende gebruikers gaan voor het eerst met elkaar samen onder één dak. Dit betekent de nodige afstemming maar levert ook mogelijkheden op voor samenwerkingen, gemeenschappelijk gebruik van ruimtes etc. Het is belangrijk om van te voren goed na te denken wat de wensen zijn per gebruiker, maar ook waar de kansen liggen op het gebied van deze nieuwe combinaties. De architect heeft goed geluisterd naar de klant en deze wensen vertaalt in het ontwerp. Het ontwerp maakt het mogelijk dat de de gebruikers op meerdere manieren de verbinding kunnen opzoeken. In de praktijk blijkt dat hier nog meer voordeel uit gehaald wordt dan men van te voren had kunnen denken!

Gebouwprestaties

Onderwerp Aandachtspunt ontwerp Ervaring dagelijks gebruik
Luchtkwaliteit Heel belangrijk Niet tevreden
Thermisch comfort Heel belangrijk Neutraal
Visueel comfort Heel belangrijk Zeer tevreden
Akoestisch comfort Belangrijk Zeer tevreden
Materialisatie Belangrijk Neutraal
Energieprestatie Belangrijk Neutraal
ICT Heel belangrijk Zeer tevreden
Flexibiliteit Belangrijk Zeer tevreden
Uitbreidbaarheid Belangrijk Zeer tevreden
Toegankelijkheid Heel belangrijk Zeer tevreden
Multifunctioneel (medegebruik van ruimten) Heel belangrijk Zeer tevreden
Exploitatiekosten Belangrijk Neutraal
- Niet ingevuld Niet ingevuld

Toelichting per thema

Luchtkwaliteit op zich wel tevreden over kwaliteit van installatie, maar in de praktijk blijkt het beheersing hiervan lastig te zijn.
Thermisch comfort ook hiervoor geldt dat installaties wel goed zijn, maar in praktijk blijkt dat deuren open blijven staan etc.
Visueel comfort -
Akoestisch comfort -
Materialisatie -
Energieprestatie -
ICT -
Flexibiliteit -
Uitbreidbaarheid -
Toegankelijkheid -
Multifunctioneel (medegebruik van ruimten) -
Exploitatiekosten -
- -