Projectgegevens

Opdrachtgever Stg. voor Chr. Voorbereidend Middelbaar Beroepsonderwijs en Praktijkonderwijs (CSV) & Stg COG (ROC A12)
Onderwijssoort voortgezet onderwijs
Project nieuwbouw
Fotografie -

Omvang en activiteiten

Aantal leerlingen (huidig/maximaal) 1.750 (1.100 vmbo + 650 mbo) / 2.000 (1.200 vmbo + 800 mbo)
BVO (nieuwbouw/verbouw) 13.500 m2 bvo (10.500 vmbo + 3.000 mbo) / -
Aantal m2 bvo voor onderwijs 13.500 m2 bvo
Aantal m2 bvo voor overige activiteiten -
Overige activiteiten -
Medegebruikers van het gebouw -

Data

Jaartal 1e initiatief tot project 2006
Datum bouwkundige oplevering 01-08-2010
Ingebruikname project 01-08-2010

Energieprestatie

Energieprestatiecoëficient (EPC) 0.489 Eveneens de GPR score en Frisse Scholen Score bijgevoegd

Bouwpartners

Architectenbureau Zeep Architecten (ontwerp) / N3O (BIM Modelleur)
Overige ontwerpers en adviseurs M3V Adviespartners (onderwijsconcept)MPC (procesmanagement vanuit opdrachtgever)JVZ (constructeur)Niemann (bouwfysich advies)
Aannemer(s) Consortium Zenzo Maatschappelijk Vastgoed / Lithos bouw & ontwikkeling / SMT bouw & vastgoed / Matrix Onderwijshuisvesting

Financiën

In euro's, incl. BTW
Investeringsbudget onderwijs 13.156.000
Type aanvullend bedrag Eigen bijdrage CSV
Bedrag € 5.774.000
Aangewend voor -
Type aanvullend bedrag -
Bedrag -
Aangewend voor -
Type aanvullend bedrag -
Bedrag -
Aangewend voor -
Totale stichtingskosten € 18.930.000

Motivatie

Van onderwijsvisie naar gebouw: Onderwijsvisie is in deze niet los te zien van het LBC. Samen met een onderwijskundige en huisvestingsadviseur is het onderwijsconcept van de toekomst ontwikkeld op basis van levensecht leren in het beroepsonderwijs. Er is één geintegreerde doorgaande leerlijn en onderwijsorganisatie van Praktijkonderwijs, VMBO en ROC gerealiseerd en vertaald in een bijpassend huisvestingsconcept. Tevens zijn studies voor toekomstscenario's uitgevoerd en vertaald in door de opdrachtnemer te ontwerpen flexibiliteit van het gebouw. Toekomstbestendigheid: Het Perron is gerealiseerd conform het Living Building Concept (LBC). Dit gaat uit van een opdrachtgever met een deskundige onderwijskundige vraag die daarvoor samen met de opdrachtnemer vanuit diens deskundigheid oplossingen ontwikkelt binnen afgesproken (financiële en kwalitatieve) kaders. Het LBC zorgt vervolgens voor een gebouw dat in de toekomst steeds snel en flexibel kan meebewegen met alle onderwijskundige en organisatorische ontwikkelingen bij de gebruikers (en eventuele toekomstige andere gebruikers). Er is een gebouw ontstaan waarvan de gevel veranderbaar is al naar gelang de wens van nieuwe functies of gewenste uitstraling. Het inbouwpakket maakt, onafhankelijk van het gebouwcasco, alle toekomstig gewenste functionele aanpassingen van het gebouw mogelijk. De economische levensduur wordt zo steeds in lijn gebracht met de technische levensduur. Verbondenheid: De verbondenheid heeft hier vele dimensies. Met levensechte leerbedrijven tussen onderwijs en bedrijfsleven. Onderwijskundig totaal tussen praktijkonderwijs, vmbo en roc. Idem organisatorisch in één inhoudelijk concept, één organisatie en één integrale huisvesting. Door het LBC is het gebouw door zijn aanpasbaarheid nu al volledig verbonden aan iedere onzekere toekomst van deze of andere toekomstige gebruikers. Proces: Het project is aanbesteed op basis van een Functioneel PvE en een Voorlopig Ontwerp. Het VO was slechts richtinggevend en alleen ter verduidelijking van de (onderwijskundige) wensen van de opdrachtgever. De opdrachtgever heeft de integrale verantwoordelijkheid voor ontwerp,- realisatie en onderhoud overgedragen aan opdrachtnemer waarmee kwaliteitsmanagement enorm belangrijk was. Na gunning is het geheel nieuwe ontwerp in co-productie met de gebruikers ontwikkeld in een integraal BIM model. In een periode van augustus tot december is van PvE gewerkt naar aanvraag bouwvergunning!

Gebruikerservaringen

Het Perron is een leuke school, omdat er zoveel kleuren zijn en omdat we een mooi pauzeplein hebben.(Barend, leerling 1A3)Het Perron is een open, transparant en prettig gebouw om in te leren en te werken. De kleur groen, het beton en de lichtinval zorgen voor een uitstraling die past bij ons onderwijs.(Mirjam Bosch, plv directeur CSV)Het open karakter van ons gebouw geeft mij een gevoel van vrijheid in de school. Het gebruik van veel ramen, juist ook aan de gangkant van de lokalen zorgt ervoor dat je zichtbaar bent en je verbonden weet.(Ester Ignacio, docent)

Leerpunten opdrachtgeverschap

Het schoolgebouw is ontwikkeld volgens het Living Building Concept (zie meegestuurde publicaties). Hierbij is de traditionele ketenbenadering losgelaten en werken alle betrokken partijen (o.a. bouwer, architect en installateur) nauw samen in een team dat oplossingen creëert voor de vragende partij. De opdrachtgever heeft technisch programma van eisen, onderwijsvisie, referentiebeelden en bouwbudget aanbesteed en bouwers uitgenodigd daarbij met hun oplossingen te komen. Doordat de bouwer de centrale regie kreeg en 'zijn eigen' oplossing kon bouwen, is er sprake geweest van een uitermate efficiënt bouwproces (nauwelijks faalkosten en zeer snelle bouwtijd). Het risico van budget-overschrijding ligt bij de aanbieder. De architect componeert en assembleert. De school heeft een grote mate van zeggenschap over de indeling van de ruimtes. De leerervaring is dat je bij een goed daartoe opgezet proces, wel degelijk tot een proces van goede intensieve samenwerking met de bouwer kunt komen i.p.v. het veel gebruikelijke vechtproces.

Gebouwprestaties

Onderwerp Aandachtspunt ontwerp Ervaring dagelijks gebruik
Luchtkwaliteit Belangrijk Tevreden
Thermisch comfort Heel belangrijk Tevreden
Visueel comfort Heel belangrijk Zeer tevreden
Akoestisch comfort Heel belangrijk Zeer tevreden
Materialisatie Heel belangrijk Zeer tevreden
Energieprestatie Belangrijk Tevreden
ICT Belangrijk Zeer tevreden
Flexibiliteit Heel belangrijk Zeer tevreden
Uitbreidbaarheid Heel belangrijk Zeer tevreden
Toegankelijkheid Heel belangrijk Zeer tevreden
Multifunctioneel (medegebruik van ruimten) Heel belangrijk Zeer tevreden
Exploitatiekosten Heel belangrijk Zeer tevreden
- Niet ingevuld Niet ingevuld

Toelichting per thema

Luchtkwaliteit Recent door onafhankelijk bureau metingen laten doen naar luchtkwaliteit: microbiologisch is geen enkel knelpunt waargenomen en CO2 gehalte is voldoende.
Thermisch comfort Gebouw wordt gekoeld en verwarmd met systeem van warmte en koude uit drinkwater (pompstation naast schoolgebouw)
Visueel comfort Het gebouw wordt als rustig en licht ervaren. Door het gebruik van natuurlijke materialen en frisse kleurstellingen is het ook een voortdurend boeiend beeld.
Akoestisch comfort De akoestische voorzieningen zijn in het interieur weggewerkt en voldoen ruimschoots aan de verwachtingen, ondanks de enorme centrale ontvangshal
Materialisatie Flexibiliteit was het uitgangspunt. Dit is consequent doorgevoerd in de toepassing van materialen. Er is gekozen voor een gescheiden, gevel-,casco- en afbouwsysteem. De gevel en de binnewanden zijn demontabel en uitwisselbaar. Er zijn duurzame materialen toegepast, met de focus op stevigheid t.b.v. het leerlinggebruik
Energieprestatie Zie EPC en GPR berekeningen.
ICT Volledig draadloos netwerk voor laptopgebruik van 1150 leerlingen.
Flexibiliteit Inmiddels zijn enkele verbouwingen gerealiseerd met lage kosten en een snelle uitvoering.
Uitbreidbaarheid Het gebouw is met 2 verdiepingen op te toppen (binnen bestemmingsplan) en aan de zijkant uitbreidbaar door het gebouw te verlengen. Het gebouw is ontworpen met specifieke toekomstscenario's t.b.v. interne- en externe flexibiliteit (uitbreiding/krimp/splitsing/alternatief functioneel gebruik)
Toegankelijkheid Het gehele gebouw is drempelloos uitgevoerd en middels liften 100% rolstoeltoegankelijk
Multifunctioneel (medegebruik van ruimten) De school wordt in de avonduren en weekenden voor tal van activiteiten gebruikt. Vooral de collegezaal en de overdekte atria lenen zich uitstekend voor grote bijeenkomsten.
Exploitatiekosten Het gebouw is momenteel circa 3 jaar in gebruik en presteert qua exploitatielasten onder de begrote exploitatie.
- Opvallend is het overzicht in het gebouw. Ondanks de forse omvang raak je nimmer verloren in het gebouw. Dit is gecreerd door de relatief eenvoudige hoofdopzet van gebouwelementen van 1000m2 BVO, verbonden middels een huid (gevel) en naar binnen toe overal ontsloten vanuit de centrale hal