Projectgegevens

Opdrachtgever Stichting Christelijk Onderwijs Groningen
Onderwijssoort voortgezet onderwijs
Project nieuwbouw
Fotografie -

Omvang en activiteiten

Aantal leerlingen (huidig/maximaal) 520 / 520
BVO (nieuwbouw/verbouw) 6.346 m2 / -
Aantal m2 bvo voor onderwijs 5.476
Aantal m2 bvo voor overige activiteiten 870
Overige activiteiten dubbele gymzaal
Medegebruikers van het gebouw -

Data

Jaartal 1e initiatief tot project 2009
Datum bouwkundige oplevering 15-12-2011
Ingebruikname project 02-01-2012

Energieprestatie

Energieprestatiecoëficient (EPC) 0.913

Bouwpartners

Architectenbureau SP Architecten BV Waddinxveen
Overige ontwerpers en adviseurs ICSadviseurs, ZwolleConstructeur en adviseur installaties, Grontmij Haren
Aannemer(s) Jorritsma Bouw West, Bolsward

Financiën

In euro's, incl. BTW
Investeringsbudget onderwijs 9.307.416 incl. BTW
Type aanvullend bedrag -
Bedrag -
Aangewend voor -
Type aanvullend bedrag -
Bedrag -
Aangewend voor -
Type aanvullend bedrag -
Bedrag -
Aangewend voor -
Totale stichtingskosten 9.307.416 incl. BTW

Motivatie

Op welke manier is uw visie op onderwijs vertaald in het gebouw en het gebruik ervan?De CSG is een actieve school, die leerlingen voorbereidt op de samenleving en hun toekomst daarin door:• het creëren van een uitdagende en activerende leeromgeving voor zowel leerlingen als medewerkers;• aandacht te schenken aan de maatschappelijke context waarin we ons bevinden.Het Augustinuscollege is een school met een breed onderwijsaanbod: alle leerwegen van het vmbo worden er intersectoraal aangeboden. De wensen voor de nieuwbouw zijn duidelijk geformuleerd: 'een veilige en vertrouwde onderwijsomgeving waar hoofd, hart en handen in evenwicht zijn'. Naast de leerwegen van het vmbo huisvest de school een OPDC. Welke voorzieningen heeft u getroffen in en rond het gebouw om toekomstig gebruik te faciliteren?Op de begane grond zijn de praktijkleerpleinen vormgegeven en op de verdieping bevinden zich voornamelijk de theorie vakken. De leerpleinen bieden alle leerlingen de mogelijkheid zich te ontwikkelen. In alle lokalen zijn smartboards en voldoende computers aanwezig. Alle toetsen en examens worden digitaal afgenomen. De verschillende leerpleinen zijn Technologie, Commercie, Dienstverlening en Mens & Cultuur. De praktijklokalen zijn ruim opgezet en zijn uitgerust met moderne machines en apparatuur.Het Augustinuscollege is een school met een breed onderwijsaanbod: alle leerwegen van het VMBO worden hier intersectoraal aangeboden. Dit houdt in dat alle onderwijsactiviteiten er integraal met elkaar in verbinding staan. Dit kan door middel van thema’s die zowel in de praktijkvakken als ook in de theorie worden ingezet om leerdoelen te bewerkstelligen. Deze leerdoelen hebben een hoog praktisch gehalte. Het leren door te “doen” is een bewezen onderwijsmethodiek. Hierdoor ontwikkelen leerlingen meer en betere vaardigheden en is de aansluiting op vervolgonderwijs eenvoudiger.De school in het groen doet zijn naam eer aan: langs de school is een ecologische zone ontworpen. Deze zone doet dienst als veilige praktijk- en natuur¬onderwijszone in het buitengebied dicht bij de school. Om de fietsenstallingen en terreinobjecten zijn verschillende soorten hagen aangeplant, gecombineerd met gras, bomen en waterpartij. Langs deze waterpartij zijn nestkasten opgenomen in de schanskorven langs het water Dit alles om het campusgevoel te versterken.Op welke wijze stimuleert het gebouw de samenwerking met maatschappelijke partners?Op welke manier heeft de inrichting van het proces bijgedragen aan het succes van het project?Gemeente Groningen, het Augustinuscollege en SP Architecten hebben lef getoond met de realisatie van dit project. Door de technische kennis, het creatief vermogen en de ervaring van SP Architecten te combineren met de visie van de opdrachtgever is dit project gerealiseerd binnen gestelde randvoorwaarden en financiële kaders van de VNG normbudgetten inclusief de extra maatregelen ten behoeve van een duurzaam gebouw.

Gebruikerservaringen

Dhr. J. Houwing: "Door de school vorm te geven op een overzichtelijke manier, met een heldere structuur, is er de mogelijkheid op meerdere manieren je eigen weg te vinden in het gebouw. Een mooi proces met als resultaat een prachtig gebouw dat energetisch en onderwijskundig klopt met onze visie en werkwijze. De theorie in de voorbereiding komt overeen met de huidige dagelijkse praktijk. De nieuwe vorm van beroepsonderwijs in het VO nl. intersectoraal VMBO onderwijs kan in dit gebouw zijn volledige ontwikkeling krijgen.

Leerpunten opdrachtgeverschap

Het nieuwe gebouw draagt bij aan het beter functioneren van dit type onderwijs en tijdens de ontwerpsessies in de planvorming voor een nieuwe school is dit altijd een punt van aandacht geweest. Door een bredere oriëntatie van alle onderwijs richtingen is er een uitgestelde keuze voor de leerlingen. Door de school vorm te geven op een overzichtelijke manier, met een heldere structuur, is er de mogelijkheid op meerdere manieren je eigen weg te vinden in het gebouw. Het evenwicht tussen hoofd, hart en handen is de basis voor deze schoolontwikkeling.

Gebouwprestaties

Onderwerp Aandachtspunt ontwerp Ervaring dagelijks gebruik
Luchtkwaliteit Heel belangrijk Zeer tevreden
Thermisch comfort Heel belangrijk Zeer tevreden
Visueel comfort Heel belangrijk Zeer tevreden
Akoestisch comfort Heel belangrijk Tevreden
Materialisatie Belangrijk Tevreden
Energieprestatie Heel belangrijk Tevreden
ICT Belangrijk Zeer tevreden
Flexibiliteit Heel belangrijk Tevreden
Uitbreidbaarheid Helemaal niet belangrijk Neutraal
Toegankelijkheid Belangrijk Zeer tevreden
Multifunctioneel (medegebruik van ruimten) Heel belangrijk Tevreden
Exploitatiekosten Heel belangrijk Tevreden
veiligheid (geborgenheid) en structuur Heel belangrijk Zeer tevreden

Toelichting per thema

Luchtkwaliteit De luchtventilatie klasse B, in combinatie met CO, regeling zorgt voor een gezond binnenklimaat.
Thermisch comfort De zuidgevel heeft zonwering en zonwerende beglazing gekregen om de opwarming van het gebouw te beperken. Hoogwaardig isoleren van de schil en voldoende accumulerend vermogen geven een gelijkmatig klimaat
Visueel comfort Er wordt optimaal gebruik gemaakt van daglichttoetreding door daglichtkoepels en een patio in het gebouw, de armaturen zijn voorzien van een daglichtafhankelijke regeling.
Akoestisch comfort Door toepassing van tapijt in de lokalen is een prettig akoestisch klimaat in de onderwijsruimten, dit prettige comfort is ook merkbaar in de rest van de school
Materialisatie Toepassen van daklichten, optimale daglichttoetreding. Armaturen met daglichtafhankelijke regeling. Hoogwaardige isolatie van de gevel en het dak, laag energie verbruik. Toepassen van zonwering op zuidgevel.Tourniquet toepassen om energieverliezen te voorkomen. Toepassen van een bubble deck vloer, minder materiaalgebruik. Vloerverwarming, in combinatie met warmte koude opslag in de bodem. Drinkwaterreducerende maatregelen in sanitaire units. Luchtventilatie klasse B, in combinatie met CO2 regeling. Aluminium puien in plaats van hout, reductie onderhoudslast in gebruiksduur van het gebouw.
Energieprestatie 0.913
ICT Alle lokalen zijn voorzien van smartboards, draadloos netwerk in het gehele gebouw en voldoende faciliteiten voor docenten en leerlingen
Flexibiliteit Door gebruik van een betonnen kolomstructuur kan het gebouw geheel flexibel worden ingedeeld. Voor de toekomst geeft dit een meerwaarde naar het onderwijs.
Uitbreidbaarheid In de berekeningen is rekening gehouden met een mogelijke uitbreiding of extra verdieping, dit blijft in de toekomst mogelijk.
Toegankelijkheid Het gebouw is overal toegankelijk voor invaliden of gehandicapten.
Multifunctioneel (medegebruik van ruimten) De sportvoorzieningen hebben een dubbelfunctie en gebruik, overdag in gebruik door de school en in de avond in gebruik door de sportverenigingen uit de buurt
Exploitatiekosten gestreeft is naar een duurzaam gebouw met lage exploitatie kosten.
veiligheid (geborgenheid) en structuur -