Projectgegevens

Opdrachtgever Havo Notre Dame des Anges
Onderwijssoort voortgezet onderwijs
Project nieuwbouw
Fotografie -

Omvang en activiteiten

Aantal leerlingen (huidig/maximaal) 550 / 550
BVO (nieuwbouw/verbouw) 4710 m2 / -
Aantal m2 bvo voor onderwijs -
Aantal m2 bvo voor overige activiteiten -
Overige activiteiten -
Medegebruikers van het gebouw -

Data

Jaartal 1e initiatief tot project 2005
Datum bouwkundige oplevering 13-04-2011
Ingebruikname project 16-08-2011

Energieprestatie

Energieprestatiecoëficient (EPC) -

Bouwpartners

Architectenbureau Spring architecten, Rotterdam; gedeeld auteursrecht Rinus Roovers architect Breda
Overige ontwerpers en adviseurs Hevo Bouwmanagement, Den BoschBureau Stroming landschapsarchitect, NijmegenWeber de Jong Interieurarchitectuur, RotterdamIngenieursbureau Maters en de Koning, RoosendaalBecks installatie advies, Vught
Aannemer(s) Bouwbedrijf Van Deelen, Veenendaal

Financiën

In euro's, incl. BTW
Investeringsbudget onderwijs € 6.044.689 incl. btw
Type aanvullend bedrag Subsidie Provincie Gelderland
Bedrag € 1.900.000,- incl. btw
Aangewend voor ecologische landschappelijk herinpassing
Type aanvullend bedrag subsidie St. Volksbelang
Bedrag € 150.000,- incl. btw
Aangewend voor aanpassing schoolgebouw voor m.n. autistische kinderen
Type aanvullend bedrag subsidie Vitaal Gelderland 2008
Bedrag € 50.000,- incl.btw
Aangewend voor WKO installatie
Totale stichtingskosten € 8.211.000,- incl.btw

Motivatie

Notre Dame des Anges, enige categorale havo in Nederland, zou moeten winnen. Door het aangaan van duurzame verbindingen in een unieke samenwerking van school, vele milieugroepen, buurtgenoten, gemeente en provincie, is een bijzonder onderwijsgebouw in een prachtige natuurlijke omgeving ontstaan. Zonder deze samenwerking was dit nooit gelukt. Een verruiming van onderwijsmogelijkheden door omgeving en gebouw met elkaar te verbinden. Zeer nabij en transparant. Onze visie op onderwijs is gebaseerd op kernwaarden die een op een terug te vinden zijn in het gebouw en de omgeving. Gekend zijn en vertrouwen hebben; iedereen in zijn waarde laten; hoge ambities en verwachtingen; verantwoordelijkheid, ruimte voor jezelf en voor elkaar; ruimte voor leerlingen die extra ondersteuning nodig hebben; inspiratie. Het gebouw is overzichtelijk, met bewust vormgegeven schaalovergangen. Eigen plekjes en grotere warme ontmoetingsruimten, diversiteit van fysieke leeromgevingen, eenheid in verscheidenheid. Afwisseling van rust en levendigheid, zowel in de diverse ruimtes als in het kleur- en materiaalgebruik in het gebouw. Bij de inrichting en onderwijsvoorzieningen is gekozen voor hoogwaardige kwaliteit en functionaliteit voor leerlingen, gebaseerd op positieve verwachtingen over de wijze van gebruik door leerlingen. Korte lijnen binnen onderwijs en begeleiding zijn terug te vinden in het gebouw. Vanuit iedere plek in het gebouw is er direct zicht op en contact met de natuur om de school heen. Er is licht en ruimte voor leerlingen en personeel, zowel binnen als buiten het gebouw. Leerlingen mogen overal zijn. Leerlingen zijn letterlijk gezien. De verbinding met de natuur inspireert en geeft lucht. De omgeving van de school is een groot openluchtlokaal. Onderwijs, natuur en gebouw zijn integraal met elkaar verbonden. Het gebouw zelf en de inrichting belichamen aandacht voor kunst en bètavakken, twee speerpunten binnen ons onderwijs.Het gebouw is zo gemaakt dat de grotere ontmoetingsruimtes multifunctioneel zijn en gebruikt kunnen worden voor diverse activiteiten, aantallen mensen, aanpasbaar op de behoefte die er is, nu of in de toekomst. Er zijn vier onderwijsclusters in het gebouw met een eigen identiteit , waarbij een grote mate van flexibiliteit is ingebouwd bij de onderwijsruimtes, zodat beslotenheid en gezamenlijkheid mogelijk is. Er is gebruik gemaakt van flexibele wanden, transparante rolluiken tussen lokalen, situering van lesruimten om een grotere ontmoetingsruimte heen met grotere schuifdeuren in lokalen waardoor de ruimtes aan elkaar kunnen worden gekoppeld naar behoefte. Het buitengebied bij de school is open en natuurlijk ingericht, met natuurlijke begrenzingen door water. Een kleinschalig openluchttheater dat zelf een bijzonder kunstwerk is, wordt de komende maanden in het natuurgebied bij de school gerealiseerd. Verwarming en koeling van het gebouw gebeuren door toepassing van warmte- en koude opslag, er zijn duurzame en natuurlijke materialen gebruikt. De uitstraling, omgeving en de inrichting van het gebouw werken zeer uitnodigend. Er zijn conferenties van natuurverenigingen, bijeenkomsten van buurtgenoten om een bijzondere gelegenheid te vieren, repetities van koren en orkesten, muziekfestivals, politieke bijeenkomsten, onderwijsconferenties, kleinschalige vragen voor gebruik voor naailes e.d. Uit deze verbindingen ontstaan extra mogelijkheden voor leerlingen en onderwijs en voor allerlei maatschappelijke organisaties.De wijze waarop het proces van de bouw met alle betrokkenen is verlopen is doorslaggevend geweest voor het succesvol kunnen realiseren van het totale project. Door de samenwerking van alle partijen is uiteindelijk voor iedereen meerwaarde ontstaan. Een proces van verzet naar eigenaarschap en trots bij iedereen, een procedure zonder een enkel bezwaar. Het proces symboliseerde kernpunten in onderwijs: verbindingen maken, vertrouwen geven, hoge verwachtingen hebben en het doel steeds voor ogen houden.

Gebruikerservaringen

Chiem 3B: “De Notre Dame des Anges is een school vol wetenschap en proefjes. De proefjes vind ik zelf het leukst. Er wordt elke week minimaal één proefje in de les gedaan. De wetenschap wordt ook flink goed aangepakt. Er zijn mooie lokalen voor de proeven. En natuurlijk zijn ze ook veilig.Docent Han Verhoeven: “Je voelt je soort van thuis als je binnenkomt en de sfeer is plezierig, nooit overvol of heel druk, zelfs als alle leerlingen pauze hebben. Het is een fijne school, maar ook een fijn gebouw om in te werken. ”Schoolleider Marij van Deutekom: “ Ik zie leerlingen en personeel genieten van hun school en lekker buiten op de vlonder zitten in de zon. Iedereen doet met meer plezier zijn werk, dat is superleuk om te ervaren en je ziet dat zo’n fysieke omgeving veel bijdraagt aan goed in je vel zitten en dus beter kunnen presteren.’’

Leerpunten opdrachtgeverschap

Investeren in het creëren van draagvlak bij alle betrokkenen is essentieel gebleken en heeft veel opgeleverd. Tijdens het proces is het soms moeilijk om weerstand serieus te blijven nemen, er veel tijd aan te besteden en te onderzoeken waar die vandaan komt, toch zou ik dat iedereen aanraden.Een open deur, maar toch: benoem alles expliciet waar je onduidelijkheid ervaart of vragen over hebt en leg alles vast wat is besproken tijdens alle belangrijke overlegmomenten. Je hebt het vaker nodig dan je denkt. Niet te snel tevreden zijn met een antwoord als je het niet begrijpt.Het consequent werken met een strak financieel kader heeft veel bijgedragen aan het uiteindelijk kunnen realiseren van het project. We hebben veel aandacht besteed aan de inrichting, kleurstelling, materiaalgebruik etc. Bijna alles is bemonsterd, het was nog beter geweest als we echt alles hadden gezien en gevoeld, ook materialen die je op een foto duidelijk lijkt te kunnen zien. Tip: betrek niet alleen alle betrokken partijen bij de bouw, maar ook de gebruikers binnen school. Niet iedereen bij alles, maar betrek ze bij het onderwerp waar ze de grootste affiniteit mee hebben, het grootste belang of specifieke kwaliteiten. Tot slot: Er zijn altijd beren op de weg, parkeer die tijdelijk en ga verder op je doel af.

Gebouwprestaties

Onderwerp Aandachtspunt ontwerp Ervaring dagelijks gebruik
Luchtkwaliteit Heel belangrijk Tevreden
Thermisch comfort Heel belangrijk Tevreden
Visueel comfort Heel belangrijk Zeer tevreden
Akoestisch comfort Heel belangrijk Zeer tevreden
Materialisatie Heel belangrijk Zeer tevreden
Energieprestatie Heel belangrijk Zeer tevreden
ICT Heel belangrijk Zeer tevreden
Flexibiliteit Belangrijk Tevreden
Uitbreidbaarheid Helemaal niet belangrijk Neutraal
Toegankelijkheid Heel belangrijk Zeer tevreden
Multifunctioneel (medegebruik van ruimten) Belangrijk Zeer tevreden
Exploitatiekosten Heel belangrijk Tevreden
verbinding met het omliggende landschap. Heel belangrijk Zeer tevreden

Toelichting per thema

Luchtkwaliteit Op een beperkt aantal plaatsen wordt aan optimalisering gewerkt.
Thermisch comfort Op een beperkt aantal plaatsen hebben we soms moeite met de temperatuurregulatie.
Visueel comfort -
Akoestisch comfort -
Materialisatie -
Energieprestatie Over het gasverbruik zijn we zeer tevreden, is vrijwel 0. Electriciteitsverbruik is hoger dan gedacht.
ICT -
Flexibiliteit -
Uitbreidbaarheid -
Toegankelijkheid -
Multifunctioneel (medegebruik van ruimten) -
Exploitatiekosten -
verbinding met het omliggende landschap. -