Projectgegevens

Opdrachtgever CBS De Bornput
Onderwijssoort primair onderwijs
Project nieuwbouw
Fotografie -

Omvang en activiteiten

Aantal leerlingen (huidig/maximaal) 76 / 90
BVO (nieuwbouw/verbouw) 695 m2 BVO / -
Aantal m2 bvo voor onderwijs 695 m2 BVO
Aantal m2 bvo voor overige activiteiten -
Overige activiteiten -
Medegebruikers van het gebouw -

Data

Jaartal 1e initiatief tot project 2005
Datum bouwkundige oplevering 15-06-2012
Ingebruikname project 24-08-2012

Energieprestatie

Energieprestatiecoëficient (EPC) Onderwijsfuncties: 1,3, Kantoorfuncties: 1,1

Bouwpartners

Architectenbureau Architektenburo Roos en Ros BV, Oud-Beijerland
Overige ontwerpers en adviseurs VCON Bouwconstructies, Oud-BeijerlandM3E installatie adviseur, Capelle aan den IJssel
Aannemer(s) Bouwbedrijf Rijk, Heinkenszand

Financiën

In euro's, incl. BTW
Investeringsbudget onderwijs € 1049.000,-- incl BTW
Type aanvullend bedrag Eigen middelen
Bedrag € 15.000,-- incl BTW
Aangewend voor Entresolvloer in lokalen
Type aanvullend bedrag Vanuit gemeente Reimerswaal
Bedrag € 9.500,- (excl BTW)
Aangewend voor Klimaatverbetering
Type aanvullend bedrag Eigen middelen
Bedrag € 145.000,--
Aangewend voor meubilair, speeltoestellen, terreininrichting
Totale stichtingskosten € 1218.500,- (incl. BTW) incl meubilair enz.

Motivatie

Het nieuwe schoolgebouw van CBS ‘De Bornput’ is gesitueerd in de nieuwe woonwijk, die aan de rand van het dorp verrijst. In dit project is 1500 m² bestemd voor het schoolgebouw en de bijbehorende terreinen.In het nieuwe schoolgebouw, waarin nu alle groepen onder één dak gehuisvest zijn, zijn 3 klaslokalen, een speelwerklokaal (groep 01/2) en een multifunctionele ruimte opgenomen.Daarnaast een aparte IB/IRT-ruimte, een personeelskamer en een directiekamer.Wat onze school uniek maakt is de extra ruimte / het extra vloeroppervlak wat er gecreëerd is door het toepassen van de gebogen dak constructie. Om zoveel mogelijk ruimtes te creëren voor groepswerk / individuele begeleiding / zorg op maat, is de extra ruimte boven de gangzone optimaal benut. Concreet betekent dit dat de lokalen van groep 3/4, 5/6 en 7/8 beschikken over een entresol. Deze entresol (bovenverdieping) bestaat uit een open ruimte en uit een afgesloten ruimte. De entresol is middels een vaste trap te bereiken.Hier kunnen bijvoorbeeld leesmoeders, onderwijsassistenten terecht die aan individuele leerlingen of groepjes extra ondersteuning geven. Daarnaast wordt deze ruimte ook voor groepswerk gebruikt.Wat het interieur betreft hebben we ons laten leiden door de oorspronkelijke bestemming van het perceel. Deze bestemming was namelijk een ‘perenboomgaard’. De kleuren die in de verschillende stadia van het groeiproces van de perenboom zichtbaar zijn (en ook de kleur hout) zijn als een lijn, door de hele school heen, zichtbaar. Iedere ruimte heeft z’n eigen kleur, maar wel gecentreerd rond en afgeleid van het thema ‘perenboomgaard’.Bij binnenkomst valt meteen de frisse groene kleur in de hal op, gecombineerd met het ‘perenhout’ in de garderobe. In het speelwerklokaal is de basiskleur oranje. Onder andere de vloer is van deze kleur voorzien.In de overige drie lokalen is gekozen voor een donkere vloerbedekking, waarin ‘strooitegels’ zijn opgenomen, ieder lokaal z’n eigen kleur.In het lokaal van groep 3/4 is de basiskleur oranjeIn het lokaal van groep 5/6 is de basiskleur fuchsiaIn het lokaal van groep 7/8 is de basiskleur limeOok de houtkleur is steeds terug te zien in het meubilair, o.a. de leerlingensets, de wanden in de garderobeDe directiekamer heeft een moderne, strakke ‘look’ gekregen in de kleuren zwart / wit.Het principe van de strooitegels is ook terug te vinden in de sanitaire ruimten.Verder zijn de drie leslokalen van groep 3/4, 5/6 en 7/8 voorzien van een smartbord en beschikken álle lokalen over een airconditioning en klimaatbeheersing.Op het speelplein zijn nieuwe speeltoestellen geplaatst. Ook hier hebben we gekeken naar de functionaliteit en de uitstraling van de speeltoestellen. Voor de ondergrond van de speeltoestellen hebben we met het oog op de veiligheid en de uitstraling gekozen voor kunstgras. Hieronder is een valdempende mat geplaatst.Naast de speeltoestellen zijn op de afscheiding tussen het kleuterplein en het andere plein perenleibomen geplaatst (om in het thema te blijven). Vooral ook omdat de leerlingen aangaven dat ze naast speeltoestellen vooral ook bomen belangrijk vinden (voor bepaalde tikspelletjes waar ze steeds een nieuwe variant op verzinnen). Daarnaast is er een zithoek. Ook dit vinden de leerlingen een belangrijk onderdeel van het schoolplein. Naast het klauteren en rennen is er de mogelijkheid om te basketballen, tafeltennissen, knikkeren, duikelen e.d.Tegelijkertijd met het betrekken van het nieuwe schoolgebouw hebben we ook gekozen voor een nieuwe huisstijl.Boven de entree van de school staat de naam van de school. Ook hebben we het logo een update (laten) geven zodat het een frissere, meer eigentijdse uitstraling heeft gekregen.

Gebruikerservaringen

Leerling groep 8:'Leren op onze school is leuk omdat je soms op de entresol mag werken. Het is ook heel gezellig, door de verschillende kleuren in de school. Maar ook door de juffen en de meester. Ze kunnen goed dingen uitleggen. Deze school is tof!'Leerkracht:Het werken in de nieuwe school is in één woord GEWELDIG. Door de extra ruimte 'boven' blijven irt-leerlingen in de klas. Ook als er groepswerk gebeurd is, wordt deze extra ruimte optimaal benut. Daarnaast beschikken we over alle benodigde (moderne) hulpmiddelen.Schoolleider:Ik zie iedere dag zeer tevreden gebruikers van ons schoolgebouw. Vooral het gebruik van de entresol is een uitkomst. De vrolijke, felle kleuren zorgen voor een fijne sfeer is onze school. Ook het (pedagogisch) klimaat in de school is erg goed. Kortom, alle benodigde ingrediënten voor goede resultaten!!

Leerpunten opdrachtgeverschap

1 Bij ons is het begonnen met lobbyen bij de gemeente. Voor de gemeenteraadsverkiezingen van 2006 hebben we verschillende mensen van de gemeente gevraagd om eens een kijkje te komen nemen in ons gebouw. Ze hebben met eigen ogen kunnen zien dat het gebouw echt gedateerd was. De wens voor een nieuwe school stond in alle verkiezingsprogramma's van de partijen.2 Zorg ervoor dat er tijdig een bouwcommissie wordt samengesteld met kundige mensen. Laat leerkrachten hun onderwijsconcept goed overdenken, zodat het plan van eisen is voorzien van de specifieke eisen die er aan het gebouw worden gesteld, nog voordat er een architect bekend is.3 Maak een plan van eisen per ruimte. Doe er evt. ook foto's bij van wat je wilt.4 Zorg er voor dat in overleg met de gemeente,wordt vastgelegd dat je zelf bouwheer wilt zijn. Als je dat tenminste ziet zitten als bouwcommissie. Dat kan heel goed uitpakken nu de aannemers heel laag inschrijven.5 Zorg ervoor dat alle posten in het bestek zijn opgenomen. Ook van wat er buiten allemaal moet gebeuren. Dat scheelt veel werk achteraf. Het kan zelfs zo dat een aantal posten voor rekening van het bestuur komen.6 Heel fijn is het dat een lid van de bouwcommissie kundig genoeg is om het dagelijks toezicht op de bouwplaats uit te voeren. Dat heeft ons veel rompslomp en kosten bespaard. Ook kan er snel actie worden ondernomen.

Gebouwprestaties

Onderwerp Aandachtspunt ontwerp Ervaring dagelijks gebruik
Luchtkwaliteit Belangrijk Neutraal
Thermisch comfort Belangrijk Tevreden
Visueel comfort Belangrijk Zeer tevreden
Akoestisch comfort Belangrijk Tevreden
Materialisatie Neutraal Tevreden
Energieprestatie Heel belangrijk Neutraal
ICT Belangrijk Tevreden
Flexibiliteit Neutraal Tevreden
Uitbreidbaarheid Niet belangrijk Neutraal
Toegankelijkheid Belangrijk Tevreden
Multifunctioneel (medegebruik van ruimten) Neutraal Neutraal
Exploitatiekosten Belangrijk Tevreden
- Niet ingevuld Niet ingevuld

Toelichting per thema

Luchtkwaliteit -
Thermisch comfort -
Visueel comfort -
Akoestisch comfort -
Materialisatie -
Energieprestatie -
ICT -
Flexibiliteit -
Uitbreidbaarheid -
Toegankelijkheid -
Multifunctioneel (medegebruik van ruimten) Het gebouw wordt niet door anderen gebruikt
Exploitatiekosten -
- -