Projectgegevens

Opdrachtgever Stichting Openbaar Voortgezet Onderwijs Noord-Holland-Noord (SOVON)
Onderwijssoort voortgezet onderwijs
Project nieuwbouw en verbouw
Fotografie -

Omvang en activiteiten

Aantal leerlingen (huidig/maximaal) 248 / 250
BVO (nieuwbouw/verbouw) 533 / 3.014
Aantal m2 bvo voor onderwijs 3.097
Aantal m2 bvo voor overige activiteiten 450
Overige activiteiten meerdere kookclubsoefenruimte diverse bandsoefenruimte zangkoordansenrecreatie kinderdagverblijfavondcursussen
Medegebruikers van het gebouw De Wering BiodanzaKinderdagverblijf De RekeltjesChinese Krijgskunst vereniging: Wing Chun TongMedisch Centrum Alkmaar

Data

Jaartal 1e initiatief tot project 2008
Datum bouwkundige oplevering 01-07-2011
Ingebruikname project 01-08-2011

Energieprestatie

Energieprestatiecoëficient (EPC) n.v.t. in verband met een verbouwproject

Bouwpartners

Architectenbureau BBHD Schagen
Overige ontwerpers en adviseurs Goudstikker de Vries SneekSchreuder AlkmaarAveco de Bondt
Aannemer(s) De Toekomst Bouw BV AndijkElektropartners HeerhugowaardBrandwijk Installaties BV

Financiën

In euro's, incl. BTW
Investeringsbudget onderwijs € 4.000.000
Type aanvullend bedrag -
Bedrag -
Aangewend voor -
Type aanvullend bedrag -
Bedrag -
Aangewend voor -
Type aanvullend bedrag -
Bedrag -
Aangewend voor -
Totale stichtingskosten € 3.492.000

Motivatie

Van onderwijsvisie naar gebouwDe Viaan is een school voor praktijkonderwijs, met een onderwijsvisie waarin vanuit vraaggestuurd onderwijs vooral gestreefd wordt haar kinderen voor te bereiden op een zelfstandige deelname aan het maatschappelijk proces. Pedagogisch dient vanuit deze visie het praktijkonderwijs daarom te voldoen aan een drietal basisbehoeften van de leerlingen :- Relatie , oftewel het gevoel geaccepteerd te worden, en zich op de school ‘thuis’ te voelen;- Competentie , het ontdekken van eigen vaardigheden en kwaliteiten;- Autonomie , sturen naar zelfstandigheid.De uitstraling van de praktijkschool is die van een moderne school in het voortgezet onderwijs. De leerlingen krijgen het gevoel dat ze er trots op mogen zijn om naar deze school te gaan.De organisatie en opzet van de school is nadrukkelijk gericht op samenwerking en interactie en het creëren van een gevarieerde en functionele leeromgeving, waarbinnen een grote verscheidenheid aan leerbronnen beschikbaar, en vooral ook zichtbaar zijn.De leerlingen op de school voor praktijkonderwijs leren het beste wanneer ze de toepassing in de praktijk zien en zelf aan de slag mogen. Daarom is in het ontwerp gestreefd de praktijklokalen ‘levensecht’ in te richten waarbij de werkelijkheid zoveel mogelijk wordt nagebootst. Zo ziet bijvoorbeeld het praktijklokaal metaal eruit als een echte werkplaats en is de keuken ingericht als een bedrijfskeuken.ToekomstbestendigheidDe Viaan is ondergebracht in de bestaande voormalige agrarische school aan de Havinghastraat te Alkmaar. Dit uit de jaren ‘70 daterend gebouw van ca. 3000 m² in 2 bouwlagen is hiertoe geheel gerevitaliseerd en gerenoveerd, waarbij ca. 350 m² nieuwbouw aan het plan is toegevoegd. Belangrijk hierbij was om met de revitalisering en uitbreidingen de school een nieuwe eigentijdse uitstraling te geven. Het gebouw heeft hiermee reeds bewezen toekomstbestendig te zijn. Met de geheel vernieuwde gebouwinstallaties en gerenoveerde gevel kan het gebouw weer vele jaren vooruit.Verbondenheid.In het gebouw bevindt zich een groot aantal praktijklokalen van een kwalitatief hoog niveau zodat de werkelijkheid van de professionele werksituatie zeer dicht wordt benaderd. Hierdoor worden leerlingen goed voorbereid op stages en werk. Er zijn in dit verband dan ook nauwe relaties met het bedrijfsleven.Diverse ruimten zijn voor meerdere activiteiten bruikbaar. Theater, kantine en gymzaal zijn aan elkaar te koppelen tot één grote ruimte voor diverse festiviteiten. De personeelskamer is te gebruiken als restaurant, juist ook door gasten van buiten de school. Buiten schooltijd maken diverse organisaties en verenigingen gebruik van verschillende ruimtes in de school: kookclubs maken gebruik van de professionele keuken, diverse bands oefenen in de muziekruimte, de theaterzaal wordt gebruikt door een zangkoor, in de dansruimte wordt 's-avonds gedanst, de gymzaal wordt gebruikt door verschillende verenigingen en in de school worden avondcursussen gegeven.ProcesDoor een zorgvuldig ingerichte overlegstructuur met daarin heldere afspraken over verantwoordelijkheden en overlegmomenten heeft de gebruiker op verschillende niveau's veel gelegenheid gehad om betrokken te worden bij het ontwerpproces en invloed uit te oefenen op het ontwerp. De architect had hierin de rol van adviseur, inspirator en regisseur. Hierdoor hebben alle gebruikers van de school het gevoel gekregen dat het resultaat van deze inspanningen hún school is.

Gebruikerservaringen

Leerling: Eindelijk een echt gebouw voor voortgezet onderwijs met twee verdiepingenWij zijn , waar we ons veilig voelen en trots op zijn!Docent: Mooi, strak en ruim. Wat heerlijk om hierin te kunnen werken.Directeur: Een prachtig hedendaags gebouw dat rust uitstraalt. Heel inspirerend voor de medewerkers, waardoor ons onderwijs onder optimale omstandigheden kan plaatsvinden.Bestuur: Ook leerlingen die aangewezen zijn op praktijkonderwijs hebben recht op een mooie school en dat is nu eindelijk gerealiseerd.

Leerpunten opdrachtgeverschap

Voorafgaand aan het hele bouwtraject heeft het team van de school nagedacht over een nieuw onderwijsconcept, wat in een visiedocument is vastgelegd.Wij zijn in 2009 o.l.v. een externe professionele adviseur een voorbereidingsgroep gestart van 8 medewerkers uit alle geledingen van de organisatie, waarin in 6 sessies van drie uur een concept bouwplan van onze wensen is ontwikkeld. Vervolgens is de architect met onze wensen een ontwerp gaan maken.Naar aanleiding van dat ontwerp zijn er 3 inspraakrondes geweest, waar iedere medewerker zijn of haar ideeën kenbaar kon maken. Hierbij is de architect in staat gebleken vele gebruikerswensen in de plannen te realiseren.Vervolgens is er een tweede werkgroep ingesteld, die onder leiding van de interieurarchitect plannen voor het interieur hebben ontwikkeld.Tip 1Het hele traject hebben wij als "uiterst zorgvuldig" ervaren. Met name de manier waarop medewerkers inspraak hebben kunnen krijgen in het uiteindelijke bouwplan, met als gevolg dat heel veel goede en handige zaken ten uitvoer zijn gebracht.Tip 2 Door de aanstelling van een "bouwcoördinator", die namens de opdrachtgever de bouw heeft gecoördineerd, zijn ook de kosten binnen de begroting gebleven.

Gebouwprestaties

Onderwerp Aandachtspunt ontwerp Ervaring dagelijks gebruik
Luchtkwaliteit Heel belangrijk Tevreden
Thermisch comfort Belangrijk Tevreden
Visueel comfort Heel belangrijk Zeer tevreden
Akoestisch comfort Belangrijk Zeer tevreden
Materialisatie Belangrijk Zeer tevreden
Energieprestatie Neutraal Tevreden
ICT Heel belangrijk Zeer tevreden
Flexibiliteit Belangrijk Zeer tevreden
Uitbreidbaarheid Belangrijk Tevreden
Toegankelijkheid Heel belangrijk Zeer tevreden
Multifunctioneel (medegebruik van ruimten) Heel belangrijk Zeer tevreden
Exploitatiekosten Belangrijk Tevreden
- Niet ingevuld Niet ingevuld

Toelichting per thema

Luchtkwaliteit Na enige aanloopperikelen is het systeem nu goed ingeregeld en zijn wij zeer tevreden.
Thermisch comfort In het begin was het boven erg warm, maar inmiddels is dat verholpen en kunnen we de temperatuur goed instellen.
Visueel comfort Het is een mooi, rustig en zeer functioneel gebouw. Van ouders en gasten krijgen we nog steeds veel complimenten
Akoestisch comfort Heel goed. Ook de praktijklokalen en gymzaal geven geen geluidsoverlast.
Materialisatie Er zijn mooie duurzame materialen gebruikt, die heel goed harmoniëren.
Energieprestatie Ruim voldoende.
ICT Zeer goed en storingsvrij door gebruik van kwalitatief hoogwaardige materialen.
Flexibiliteit Diverse ruimten zijn voor meerdere activiteit bruikbaar! Theater, kantine en gymzaal zijn aan elkaar te koppelen tot één grote ruimte voor diverse festiviteiten. Personeelskamer is mogelijkheid voor restaurant.
Uitbreidbaarheid -
Toegankelijkheid Heel goed. Een hoofdingang voor gasten, een zijingang voor leerlingen en personeel en een achteringang voor goederen, wordt tevens gebruikt als eigen toegang voor verhuur naar gymzaal.
Multifunctioneel (medegebruik van ruimten) zie flexibiliteit
Exploitatiekosten Deze zijn reëel.
- Gebruikersvriendelijkheid is zeer goed. Leerlingen, medewerkers en ouders zijn trots op het gebouw.