Projectgegevens

Opdrachtgever Stichting BOOR
Onderwijssoort primair onderwijs
Project nieuwbouw
Fotografie -

Omvang en activiteiten

Aantal leerlingen (huidig/maximaal) 250 / 300
BVO (nieuwbouw/verbouw) 1365 / 0
Aantal m2 bvo voor onderwijs 1365
Aantal m2 bvo voor overige activiteiten inclusief (multifunctioneel)
Overige activiteiten -
Medegebruikers van het gebouw -

Data

Jaartal 1e initiatief tot project 2003
Datum bouwkundige oplevering 11-11-2009
Ingebruikname project 25-11-2009

Energieprestatie

Energieprestatiecoëficient (EPC) 1,07

Bouwpartners

Architectenbureau Weeda Architecten - Rotterdam
Overige ontwerpers en adviseurs Gijs Niemeijer - RotterdamHendriks Engineering - BarneveldPiers Raadgevend ingenieurs - Rijswijk
Aannemer(s) Bokx Bouw - Berkel en Rodenrijs

Financiën

In euro's, incl. BTW
Investeringsbudget onderwijs -
Type aanvullend bedrag -
Bedrag -
Aangewend voor -
Type aanvullend bedrag -
Bedrag -
Aangewend voor -
Type aanvullend bedrag -
Bedrag -
Aangewend voor -
Totale stichtingskosten € 3.004.365,- (incl. btw)

Motivatie

van onderwijsvisie naar gebouwDe missie van De Vierambacht is het geven van ‘Kwaliteitsonderwijs in een wereldbuurt’. Onze ambitie is dat kinderen op deze school hun talenten optimaal kunnen ontwikkelen in een sfeervolle, gestructureerde en veilige omgeving. Wij voeden onze leerlingen op tot een open opstelling ten opzichte van anderen en realiseren een klimaat waarin kinderen elkaar leren kennen, begrijpen en waarderen op basis van respect en vertrouwen. Als aanvulling op en in wisselwerking met het cognitieve curriculum geeft De Vierambacht via kunst en sporttrajecten het kind de kans zich creatief en sportief te ontwikkelen. Voor deze ontwikkelingsgebieden maakt de school gebruik van professionals, bijvoorbeeld vakdocenten gymnastiek, vakdocent dans en coördinatoren kunstzinnige vorming. Zo zijn theater, expressie en creativiteit een belangrijk speerpunt van de school. Het compacte gebouw is gebouwd om een centraal gelegen theatertje. De verbinding met de eerste verdieping is uitgevoerd als tribune en het speellokaal kan worden gebruikt als “speelvloer”. Een plek voor de school en een plek voor de wijk!De groepsruimten zijn op iedere bouwlaag gesitueerd langs de centrale vide. De vide verbindt het gebouw in verticale richting over de 3 bouwlagen. De vide staat hier, nog nadrukkelijker, symbool voor de onderlinge verbondenheid en openheid.De deuren van de lokalen zijn uitgevoerd als grote schuifdeuren die op gezette tijden open staan en de lokalen met de computerwerkplekken rondom de centrale vide verbinden. De wanden tussen de lokalen en de centrale kern zijn opgebouwd uit garderobe elementen met daarboven glasstroken die ook visueel de lokalen met het hart verbinden en de school een transparant en open karakter geven. Boven de gehele centrale vide is een daklicht geplaatst waardoor in het hart van het gebouw daglicht naar binnen valt en de kern benadrukt wordtIn de school is veel aandacht besteed aan kleur, afwerking, inrichting en detaillering. Er mocht geen misverstand over bestaan: wat we doen is de moeite waard, onze kinderen zijn de moeite waard en onze buurt is de moeite waard. En dat willen we ervaren in de gebouwen. Het leidde tot bijzondere verlichting, warm materiaal gebruik en speciaal voor de school gemaakte inrichtingselementen. Het kleurgebruik is ingezet om ieder lokaal haar eigen uitstraling te geven.De oude gesloopte school stond op de binnenplaats van het bouwblok. De nieuwbouw is in één lijn met de straatgevel geplaatst waardoor de straatgevel weer volledig is en er ruimte is gemaakt voor een groot binnenterrein voor spel, voetbal en hardlopen. Kortom meer beweging! Een kwaliteit waar de school zich sterk voor maakt. De nieuwbouw betekende daarmee ook meer licht en lucht voor de omwonenden van de binnenplaats.toekomstbestendigheid voorzieningen :- het speellokaal/theater is multifunctioneel te gebruiken;- de personeelsruimte fungeert ook als ouderkamer en kan door de afmeting ook als groepsruimte ingezet worden;- de school is gebouwd met een staalconstructie. Zonder dragende binnenwanden en regelmatig patroon van gevelopeningen is de ruimte rondom het centrale verblijfsgebied vrij indeelbaar.verbondenheidDe school is een onderdeel van obs De Vierambacht, een Wereldschool in een Wereldwijk. Het team heeft zich nadrukkelijk ingezet om een afspiegeling te zijn van de diversiteit van de wijk en de stad, en wilde tegelijkertijd aantonen dat dit geen beperking maar een kwaliteit is. Een belangrijke kwaliteit voor nu en voor morgen, voor een samenhangende en zorgzame betrokken samenleving.De theaterzaal is geschikt voor toneel, film en muziekvoorstellingen, waarvan zowel door de school als door de buurt gebruik gemaakt wordt. het proces :- duidelijke en inspirerende visie vanuit de schoolleiding;- ontwerp/bouwteam bestond uit opdrachtgever, schoolleiding, architect en overige adviseurs;- grote betrokkenheid en invloed van alle teamleden door overlegstructuur vanaf i

Gebruikerservaringen

“Ik vind het gebouw aan de Jagerstraat een gezellig, nieuw gebouw. Het geeft een ruim gevoel door de open binnenruimte, je kunt van de 2e verdieping naar beneden kijken, fijn dat we de kuil hebben voor optredens en ik kom altijd vrolijk de school binnen!”Dunja leerling groep 7a “Het schoolgebouw aan de Jagerstraat is licht, ruim, open en sfeervol. Het is een gebouw dat kinderen uitnodigt binnen te komen en aan de slag te gaan!”Juf Mylène Smit “Wat een fantastisch gebouw. Er is veel aandacht voor expressieve vakken en dit gebouw maakt dat zo goed mogelijk en zichtbaar voor iedereen, zonder overlast te veroorzaken. Dit maakt het tot een dynamisch gebouw, dat ieder inspireert en bindt, of je nu leerling, ouder, onderwijzer of buurtbewoner bent.”Schooldirecteur Daaf van de Wege

Leerpunten opdrachtgeverschap

Zorg dat je een goede open communicatieve verhouding hebt met de architect. Probeer elkaars taal te spreken en zorg dat je de tekeningen goed leest, zodat je niet voor verrassingen komt te staan. Laat je zo mogelijk bijstaan door een vakkundige ouder die zowel de taal van het onderwijs als die van de bouw- en ontwerpwereld verstaat. Bij keuzebepaling van eventuele bezuinigen goed sturen op het overeind houden van de onderwijskundige visie. Wij hebben 3 projecten achter elkaar gerealiseerd en hebben daarbij steeds goed gebruik kunnen maken van de ervaringen uit het voorgaande project. Dit heeft geleid tot drie mooie scholen, waarbij wij van de laatste twee geen slecht punt kunnen bedenken.

Gebouwprestaties

Onderwerp Aandachtspunt ontwerp Ervaring dagelijks gebruik
Luchtkwaliteit Heel belangrijk Zeer tevreden
Thermisch comfort Heel belangrijk Neutraal
Visueel comfort Heel belangrijk Zeer tevreden
Akoestisch comfort Heel belangrijk Zeer tevreden
Materialisatie Belangrijk Tevreden
Energieprestatie Neutraal Neutraal
ICT Heel belangrijk Zeer tevreden
Flexibiliteit Belangrijk Zeer tevreden
Uitbreidbaarheid Niet belangrijk Neutraal
Toegankelijkheid Belangrijk Zeer tevreden
Multifunctioneel (medegebruik van ruimten) Heel belangrijk Zeer tevreden
Exploitatiekosten Belangrijk Neutraal
nadruk op cultuur en expressie : theater, film, muziek, dans, creativiteit Heel belangrijk Zeer tevreden

Toelichting per thema

Luchtkwaliteit -gebalanceerde ventilatie-CO2 max. 900 ppm
Thermisch comfort -ventilatie met warmteterugwinning-ventilatie met topkoeling
Visueel comfort -veel daglicht in hart van het gebouw-veel overzicht door ruimtelijke verbindingen en glas-goede, mooie zichtlijnen
Akoestisch comfort -geluiddempende plafonds en wandpanelen in de vide
Materialisatie -onderhoudsarm
Energieprestatie -energie zuinige installatie en isolatie, meer dan de norm in Bouwbesluit
ICT -centraal in de hal direct aan lokalen ; zicht en verbinding door schuifdeur
Flexibiliteit -speellokaal kan afgescheiden en gekoppeld worden aan hal = theater in combinatie met tribunetrap
Uitbreidbaarheid -geen vraag geweest
Toegankelijkheid -alle ruimten rolstoeltoegankelijk
Multifunctioneel (medegebruik van ruimten) -speellokaal = theater, wordt ook door derden gebruikt
Exploitatiekosten -binnen de norm
nadruk op cultuur en expressie : theater, film, muziek, dans, creativiteit multifunctionele ruimte geschikt gemaakt voor cultuur en expressie