Projectgegevens
Opdrachtgever | Gert Kant |
---|---|
Onderwijssoort | voortgezet onderwijs |
Project | nieuwbouw |
Fotografie | Lentiz Onderwijsgroep |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Opdrachtgever | Gert Kant |
---|---|
Onderwijssoort | voortgezet onderwijs |
Project | nieuwbouw |
Fotografie | Lentiz Onderwijsgroep |
Aantal leerlingen (huidig/maximaal) | 950 / 1150 |
---|---|
BVO (nieuwbouw/verbouw) | 12855 / - |
Aantal m2 bvo voor onderwijs | 12680 |
Aantal m2 bvo voor overige activiteiten | 175 |
Overige activiteiten | -Verhuurd aan kinderdagverblijf-Bibliotheek is gevestigd in het gebouw- naschoolse activiteiten onder leiding van Stichting Welzijn Schiedam |
Medegebruikers van het gebouw | 1. Stichting Komkids; 2. Stichting Welzijn Schiedam ter ondersteuning van jongeren met (gestapelde) problematieken en ter ondersteuning van de naschoolse activiteiten. 3. Bibliotheek Schiedam, drempelverlagend voor de leerlingen en medewerkers |
Jaartal 1e initiatief tot project | 2003 |
---|---|
Datum bouwkundige oplevering | 22-04-2011 |
Ingebruikname project | 01-08-2011 |
Energieprestatiecoëficient (EPC) | Qpres : Qtoel = 0,988 |
---|
Architectenbureau | SP|Architecten Waddinxveen |
---|---|
Overige ontwerpers en adviseurs | Avant-Bouwpartners Bouwmanagement, UtrechtBartels Constructeurs, UtrechtHerman De Groot Installatieadvies, Leusden |
Aannemer(s) | Bouwbedrijf Stout, Hardinxveld-GiessendamSlagboom Vlaardingen, E-installatieWolter & Dros Amersfoort, W-installatie |
Investeringsbudget onderwijs | 15.550.167 |
---|---|
Type aanvullend bedrag | - |
Bedrag | - |
Aangewend voor | - |
Type aanvullend bedrag | - |
Bedrag | - |
Aangewend voor | - |
Type aanvullend bedrag | - |
Bedrag | - |
Aangewend voor | - |
Totale stichtingskosten | - |
Onderwerp | Aandachtspunt ontwerp | Ervaring dagelijks gebruik |
---|---|---|
Luchtkwaliteit | Belangrijk | Zeer tevreden |
Thermisch comfort | Belangrijk | Neutraal |
Visueel comfort | Belangrijk | Zeer tevreden |
Akoestisch comfort | Belangrijk | Zeer tevreden |
Materialisatie | Heel belangrijk | Zeer tevreden |
Energieprestatie | Belangrijk | Zeer tevreden |
ICT | Heel belangrijk | Tevreden |
Flexibiliteit | Heel belangrijk | Tevreden |
Uitbreidbaarheid | Belangrijk | Tevreden |
Toegankelijkheid | Belangrijk | Zeer tevreden |
Multifunctioneel (medegebruik van ruimten) | Heel belangrijk | Zeer tevreden |
Exploitatiekosten | Belangrijk | Tevreden |
duurzaamheid | Heel belangrijk | Zeer tevreden |
Luchtkwaliteit | De school ligt vlak naast de snelweg. Daarom is de luchtkwaliteit van groot belang. Aan de snelwegzijde kunnen de ramen niet open. De lucht wordt gezuiverd via een filtersysteem, waardoor het schoolgebouw wordt voorzien van frisse lucht. In de aula bevindt zich een groene plantenmuur (een muur van planten). Deze planten dragen bij aan de zuivering van de lucht in de aula. |
---|---|
Thermisch comfort | Er wordt van WKO (warmte-koude opslag) gebruikt gemaakt. Dit systeem zorgt ervoor dat de school bij warm weer wordt gekoeld en bij koud weer wordt verwarmd door toevoer van koud of warm water. Verschillende ruimtes hebben verschillende behoeftes op het gebied van thermisch comfort. Zo worden de sportzalen minder verwarmd dan overige delen van de school. Omdat het thermisch comfort nog niet in alle ruimtes optimaal is, wordt nog gewerkt aan het afregelen van de koude- en warmte toevoer van de WKO naar de school, maar over het algemeen zijn we zeer tevreden. |
Visueel comfort | Voordat het gebouw werd ingericht, is een kleurenexpert ingehuurd om te adviseren over het kleurgebruik. Doel is dat het kleurgebruik binnen de school bijdraagt aan een goed gevoel en dat het inspirerend werkt. Daarnaast zijn er in de school allerlei (beeld- en tekst)grapjes op de muren in de school met sjablonen gemaakt. Leerlingen zijn hier erg trots op. |
Akoestisch comfort | Afhankelijk van het type ruimte binnen de school, zijn verschillende soorten plafondplaten gebruikt, ter ondersteuning van een goede akoestiek. |
Materialisatie | - |
Energieprestatie | - |
ICT | Er zijn volop mogelijkheden voor leerlingen en docenten om gebruik te maken van ICT-faciliteiten: er zijn smartboards in de lokalen en bijna alle lokalen bevatten computers waar leerlingen aan kunnen werken. In onze bibliotheek (LIFE Media) kunnen leerlingen I-pads en laptops lenen. |
Flexibiliteit | - |
Uitbreidbaarheid | Omdat wij als school weer erg aan het groeien zijn, is het belangrijk dat er extra lokalen kunnen worden gecreëerd. Dit schooljaar hebben wij twee extra lokalen gecreëerd en er zijn voor volgend schooljaar plannen om wederom nieuwe lokalen in het schoolgebouw te realiseren. Binnen het ontwerp van onze school is rekening gehouden met de mogelijkheid om nieuwe lokalen bij te bouwen. |
Toegankelijkheid | De school heeft één centrale ingang, waar iedereen binnenkomt. Geen toegangspoortjes, want daar geloven wij niet in. Iedereen moet zich hier welkom voelen. De school is goed bereikbaar op de fiets. Er zijn speciaal twee fietstunnels aangelegd. De school is vlak naast het station Schiedam Centrum gebouwd, dus is ook per trein goed bereikbaar. |
Multifunctioneel (medegebruik van ruimten) | Onze ruimtes worden voor verschillende doeleinden gebruikt en zijn multi-inzetbaar. Zo hebben wij bijvoorbeeld een restaurant dat wordt gebruikt als praktijkruimte voor leerlingen van de opleiding catering, maar dit lokaal wordt ook verhuurd aan bedrijven en gemeentes of kookclubs. |
Exploitatiekosten | - |
duurzaamheid | Duurzaamheid is een belangrijk thema binnen onze school. Dit komt bij LIFE College onder andere naar voren in de duurzame manier van energieopwekking via een zogenaamde warmte-/koudeopslag (WKO). Zowel bij het ontwerp van het schoolgebouw als bij de aanschaf van materialen wordt rekening gehouden met de duurzaamheid ervan. |