Projectgegevens

Opdrachtgever Gemeente Amersfoort (in Amersfoort is de gemeente meestal bouwheer en opdrachtgever ipv schoolbestuur)
Onderwijssoort primair onderwijs
Project nieuwbouw en verbouw
Fotografie -

Omvang en activiteiten

Aantal leerlingen (huidig/maximaal) 217 / +/- 320 (13 lokalen)
BVO (nieuwbouw/verbouw) 1.700 / 736
Aantal m2 bvo voor onderwijs 1480
Aantal m2 bvo voor overige activiteiten 956
Overige activiteiten De school zelf is een multifunctioneel gebouw waarvan door derden gebruik wordt gemaakt: buitenschoolse opvang, kinderopvang, voorschool, gymzaal, bibliotheek, buitenkast
Medegebruikers van het gebouw SRO, SKA, Bibliotheek Eemland

Data

Jaartal 1e initiatief tot project 2005
Datum bouwkundige oplevering 05-05-2011
Ingebruikname project 15-03-2013

Energieprestatie

Energieprestatiecoëficient (EPC) 0,993

Bouwpartners

Architectenbureau Frencken Scholl Architecten Maastricht
Overige ontwerpers en adviseurs Constructeur: Adviesbureau Brekelmans, MaastrichtTechnische Installaties: Curvers Raadgevende Ingenieurs, GulpenBouwfysica en energie: Curvers Raadgevende Ingenieurs, Gulpen
Aannemer(s) Aannemer Van Norrel Bouw, EpeE- Installateur: Kromwijk electrotechniek, WoerdenW-Installateur: Scheer en Foppen installatietechniek, Harderwijk

Financiën

In euro's, incl. BTW
Investeringsbudget onderwijs € 4.500.000,- excl. BTW, 5.355.000,- incl. BTW
Type aanvullend bedrag -
Bedrag -
Aangewend voor -
Type aanvullend bedrag -
Bedrag -
Aangewend voor -
Type aanvullend bedrag -
Bedrag -
Aangewend voor -
Totale stichtingskosten € 4.500.000,- excl. BTW, 5.355.000,- incl. BTW

Motivatie

Van onderwijsvisie naar gebouwDe Vlindervallei is ontwikkeld vanuit een visie op onderwijs in relatie tot haar omgeving. Dit betekent dat het gebouw een middel is om goed onderwijs te geven en kinderen een succesvolle schoolloopbaan te geven. Voor kinderen die op school, thuis of anderszins meer zorg nodig hebben, biedt het gebouw mogelijkheden om deze zorg ter verlenen. Het gebouw en schoolplein/park biedt voor kinderen ook volop mogelijkheden om vaardigheden en talenten te ontwikkelen. De Vlindervallei geeft als school vorm en inhoud aan onderwijs, ontmoeting, maatschappelijk leven en sociale samenhang. Het gebouw vormt het middelpunt van de wijk, is open en toegankelijk en biedt mogelijkheden voor ouders/ verzorgers en buurtbewoners op gebied van ontmoeting, activiteiten en cursussen. ToekomstbestendigheidDe Vlindervallei is ontwikkeld vanuit een bestaand monumentaal pand en uitgebreid met nieuwbouw. Deze combinatie maakt het gebouw aantrekkelijk, omdat het voor meer doelen is te gebruiken, variërend van onderwijs, buitenschoolse opvang, voorschool, kinderopvang via bredeschoolontwikkeling, jeugdzorg, verlengde schooldag, tot aan wijkactiviteiten en sport. Het gebouw is deels af te sluiten voor avond- en weekendactiviteiten voor buurtbewoners.Het gebouw is door de indeling flexibel te gebruiken en kan op die wijze antwoord bieden aan toekomstige ruimtebehoeften.VerbondenheidDe Vlindervallei is ruimtelijk zo ingedeeld dat het ontmoeting stimuleert en uitnodigt tot verbondenheid van activiteiten. Het gebouw kent een inpandige speel- en gymzaal, die ook beschikbaar is voor buurtsport. In het gebouw is een uitleenpunt gevestigd van de openbare bibliotheek, waar niet alleen de kinderen van de school van profiteren, maar ook hun ouders/ verzorgers en buurtbewoners.Door de slimme combinatie van het monumentale deel met het nieuwbouwdeel is het speelplein deels omsloten en eigen, maar met een open verbinding met het park. Ook dit nodigt uit tot ontmoeting en geeft aan dat de school ook ruimtelijk verbonden wil zijn met de buurt. Op het terrein is een buitenkast aanwezig: een uitleenpunt voor spel- en speelmateriaal voor buurtkinderen. ProcesDe Vlindervallei kent een proces van totstandkoming waarbij gestart is bij de inhoudelijke samenwerking tussen de kernpartners, onderwijs, opvang, zorg, welzijn, sport. Door intensief met elkaar te overleggen over de rol van de toekomstige partners, maar ook de rol daarin van het gebouw, voor de maatschappij, de buurt (voormalige krachtwijk), is een gebouw ontworpen dat die samenwerking stimuleert en partners met elkaar verbindt. Vanuit de overeenstemming over de gewenste samenwerking was het mogelijk na te denken over beheer en exploitatie. Dat proces leidde vervolgens tot het ontwerp van het gebouw. Door het proces zo in te richten is het gebouw daadwerkelijk een middel geworden om inhoudelijke doelen te bereiken voor de gezamenlijke partners. Het schoolbestuur is eigenaar van het gebouw, maar dat eigenaar zijn voelt ook als het zijn van eigenaar van het gebouw als vind- en werkplaats voor de partners en voor de buurt.

Gebruikerservaringen

Leerling: Mooie kleuren, mooi gebouw, ruim, gezellig, vrolijk (oa door kunst), nieuw, veel mensen in de school (alle dagen open, veel verschillende mensen – ouders, kinderen, kinderen van andere scholen, mensen uit de buurt.), veel licht, eigen gymzaal, mooi en groot schoolplein (spelen maar ook handig voor natuur en aardrijkskunde lessen). Docent:Ruim, visueel heel kleurrijk, goed voor de conditie (groot vloeroppervlak), trots om in te werken, aan iedereen laten zien, dagelijks onderwijs kan goed gerealiseerd worden, gymzaal meerwaarde, schoolplein is ruim, speels, de school – centrale plek in de wijk.Directeur:De mooiste school van Amersfoort! Historie en toekomst gaan hand in hand. Integratie monument en nieuwbouw. Vormgeving nieuwbouw is controversieel en spraakmakend; iedereen heeft er een mening over. Een inspirerende werkomgeving. Architect heeft het jonge monument een fraaie doorstart gegeven. De school maakt de centrale plek in de wijk waar. Functie overstijgt inmiddels onderwijs (kans EN valkuil).

Leerpunten opdrachtgeverschap

Het is heel belangrijk de school te betrekken bij alle fases van het bouwproces. Vanaf de tekentafel kunnen er allerlei mooie plannen gemaakt worden, maar de gebruiker weet uiteindelijk het beste hoe bepaalde dingen in de praktijk fijn werken. Denk ook na over de schoonmaak! van belang vanwege de exploitatie kosten voor het schoolbestuur. Een glazen dak is mooi, maar hoe maak je het schoon? Zitten er plekken in het gebouw waar de schoonmaker moeilijk bij kan? Langs de school is een vijver aangelegd waardoor de gevel niet meer bereikbaar is voor de glazenwasser en onderhoud (alleen met een speciale hoogwerker). Betrek ook de buurt/omwonenden om draagvlak te creëren en bewoners zich verbonden te laten voelen met het gebouw. Als men het gevoel heeft "dit is ons gebouw" dan lopen ze makkelijker binnen voor buurtactiviteiten en zal er minder vandalisme plaatsvinden.

Gebouwprestaties

Onderwerp Aandachtspunt ontwerp Ervaring dagelijks gebruik
Luchtkwaliteit Heel belangrijk Tevreden
Thermisch comfort Heel belangrijk Tevreden
Visueel comfort Belangrijk Zeer tevreden
Akoestisch comfort Belangrijk Tevreden
Materialisatie Belangrijk Zeer tevreden
Energieprestatie Heel belangrijk Neutraal
ICT Neutraal Tevreden
Flexibiliteit Heel belangrijk Tevreden
Uitbreidbaarheid Belangrijk Tevreden
Toegankelijkheid Heel belangrijk Tevreden
Multifunctioneel (medegebruik van ruimten) Heel belangrijk Zeer tevreden
Exploitatiekosten Heel belangrijk Neutraal
aansluiting nieuwbouw op een bestaand pand (gemeentelijk monument uit de periode van de wederopbouw) Heel belangrijk Niet ingevuld

Toelichting per thema

Luchtkwaliteit -
Thermisch comfort -
Visueel comfort -
Akoestisch comfort -
Materialisatie -
Energieprestatie -
ICT -
Flexibiliteit -
Uitbreidbaarheid -
Toegankelijkheid -
Multifunctioneel (medegebruik van ruimten) -
Exploitatiekosten -
aansluiting nieuwbouw op een bestaand pand (gemeentelijk monument uit de periode van de wederopbouw) -