Projectgegevens

Opdrachtgever Catent
Onderwijssoort primair onderwijs
Project nieuwbouw
Fotografie -

Omvang en activiteiten

Aantal leerlingen (huidig/maximaal) 100 / 150
BVO (nieuwbouw/verbouw) 1.150 m2 bvo / -
Aantal m2 bvo voor onderwijs 900 m2 bvo
Aantal m2 bvo voor overige activiteiten 250 m2 bvo
Overige activiteiten Kinderdagverblijf en BSO
Medegebruikers van het gebouw Stichting kindcentrum Oldebroek

Data

Jaartal 1e initiatief tot project 2007
Datum bouwkundige oplevering 4-5-2012
Ingebruikname project 28-08-2012

Energieprestatie

Energieprestatiecoëficient (EPC) 1,19

Bouwpartners

Architectenbureau Sacon, bureau voor Architectuur, Stedenbouw en Landschap, Zwolle
Overige ontwerpers en adviseurs F. Wiggers ingenieursbureau, VarsseveldKamperman adviseurs Groenlo
Aannemer(s) Prins Bouw BV, 't HardeKoldijk, Zwolle

Financiën

In euro's, incl. BTW
Investeringsbudget onderwijs € 1.530.000
Type aanvullend bedrag Kinderopvang/BSO beschikbaar gesteld door gemeente
Bedrag € 425.000
Aangewend voor Kinderopvang en BSO
Type aanvullend bedrag Verlichting beschikbaar gesteld door het schoolbestuur
Bedrag € 35.000
Aangewend voor Moodverlichting (school vision).
Type aanvullend bedrag -
Bedrag -
Aangewend voor -
Totale stichtingskosten € 1.990.000

Motivatie

De Uilenhorst wil een waardenvolle scholengemeenschap zijn, waar kinderen leren met elkaar, van elkaar en zelfstandig. Naast het leren is er ruimte voor spel, expressie, vieren en gesprek. In de visie van de school staat het “ontmoeten” centraal. In het ontwerpproces is daarom veel zorg en aandacht besteed aan de wijze waarop de gebruikers optimaal naast én met elkaar gebruik kunnen maken van het gebouw. Het resultaat is multifunctioneel gebruik van ruimten en de gemeenschappelijke ruimte annex speellokaal als hart van het gebouw. Maar ook plekken om geconcentreerd te werken, te lezen en te chillen ontbreken niet. Dit alles ontworpen op een manier die aansluit bij de belevingswereld van kinderen, bijvoorbeeld door ramen te plaatsen op ooghoogte van kinderen en volwassenen.In de toekomstvisie van de gemeente is een 2e school gepland, hier is al bij de eerste schetsen rekening mee gehouden met de vormgeving en situering van de 2e school op de kavel en de plaats van de ruimtes voor gemeenschappelijk gebruik. Het schoolgebouw zelf is constructief zo opgezet dat het gebouw ook in de toekomst flexibel kan worden ingedeeld. Er is een aparte zone waar de installaties zich bevinden en deze zijn voor toekomstige wijzigingen altijd bereikbaar.Daarnaast is veel aandacht besteed aan duurzaamheid en optimaal binnenklimaat. Bijvoorbeeld, de toepassing van onderhoudsvriendelijke materialen, het warmte accumulerend vermogen van de betondaken en wanden, energiezuinig ventileren en klimatiseren met Co2 gestuurde luchtverwarming voorzien van warmte terugwinning, veel natuurlijk licht door opgetild dak, verlichting in de lokalen met aanwezigheidsdetectie en verschillende verlichtingsstanden, alsmede een goede akoestiek in de lokalen en gemeenschapsruimte door toepassing van akoestische plafonds.De maatschappelijke partners in het gebouw zijn o.a. de kdv en bso. Deze hebben bewust een gezamenlijke ingang met de school en er is gekozen voor het gezamenlijk gebruik van ruimten, bijvoorbeeld keuken, personeelskamer, gemeenschappelijke ruimte. Daarnaast zijn er ook grappige zichtlijnen op (kinder) ooghoogte voor de ontmoeting tussen verschillende gebruikers. Met het naastgelegen Deltion College (Voortgezet onderwijs) is er een organisatorische uitwisseling ontstaan, in de vorm van projecten en stages door studenten van het Deltion College op de Uilenhorst en gebruik van het theater in de Uilenhorst door studenten op de Deltion College. En de 8e groepers van de Uilenhorst volgen lessen op het Deltion College als voorbereiding op hun middelbare schooltijd..Ook voor de buurt biedt de school een meerwaarde, inmiddels is de gemeenschappelijke ruimte al in gebruik als oefenruimte voor de muziekvereniging, in verband met de ruimte en goede akoestiek en voorzieningen. Het ontwerpen van de Uilenhorst is een integraal ontwerp proces geweest. Zowel de stedenbouwkundige hoofdopzet, met de mogelijkheid voor een tweede school, de architectuur, het interieur en de terreininrichting zijn door Sacon, in samenhang met elkaar ontworpen. Belangrijk is de heldere visie, inspraak en de interactie van de gebruikers en de deskundigheid vanuit de opdrachtgever (Onderwijsbureau-Meppel). Een voorbeeld is de levensboom centraal in de school, dit is reeds vroeg in het ontwerpproces bedacht en rekening mee gehouden.Een goede communicatie was de sleutel tot succes. Door in het begin scherp en goed te discussiëren is er steeds vanuit het praktische gebruik ontworpen. En door het in de ontwerpfase in 3D uit te tekenen kon de aannemer Prins Bouw beter de risico’s inschatten wat ook leidde tot een goede samenwerking tijdens de bouw.

Gebruikerservaringen

leerling: Van buiten lijkt het klein, maar van binnen lijkt het veel groter door het licht. Je kunt overal doorkijken. De school is erg kleurrijk en je voelt je er meten thuis. Er is een chill-ruimte waar je je kunt terugtrekken. Wij vinden dit de leukste en mooiste school ooit.leraar:Hoewel de echo nog naklinkt, vind ik rust in het gebouw. Ik ben zelf snel ongeorganiseerd en rust is een goede factor om orde te creëren, waardoor ik beter functioneer. Het geeft mij plezier en uitdaging. Een gebouw om met trots in te werken.schoolleider: Het gebouw straalt ruimte uit, nodigt uit de beschikbare ruimte optimaal te gebruiken en geeft de gebruiker een optimaal werkklimaat in licht, lucht en comfortabele temperatuur.

Leerpunten opdrachtgeverschap

Het is belangrijk om, voordat er ook maar iets van het gebouw op papier staat, een heldere visie ontwikkeld te hebben over het gebruik ervan in de nabij en verre toekomst. Daarnaast is het van belang om principiële uitgangspunten uit het programma van eisen helder voor de bril te houden en gedurende het gehele proces de communicatie tussen opdrachtgever, gebruiker, bouwer en architect optimaal te onderhouden in een houding die open is , respectvol en uitdagendIn het bestek hebben we de verwarming/ventilatie dwingend voorgeschreven, en geen alternatief geaccepteerd, dit heeft voor zo'n belangrijke component onrust in de werkvoorbereiding, ook worden we nu geconfronteerd met een prijzig onderhoudscontract. Dit nemen we voortaan mee in de aanbesteding.

Gebouwprestaties

Onderwerp Aandachtspunt ontwerp Ervaring dagelijks gebruik
Luchtkwaliteit Heel belangrijk Zeer tevreden
Thermisch comfort Heel belangrijk Zeer tevreden
Visueel comfort Heel belangrijk Zeer tevreden
Akoestisch comfort Heel belangrijk Tevreden
Materialisatie Belangrijk Zeer tevreden
Energieprestatie Heel belangrijk Tevreden
ICT Belangrijk Zeer tevreden
Flexibiliteit Heel belangrijk Zeer tevreden
Uitbreidbaarheid Belangrijk Tevreden
Toegankelijkheid Heel belangrijk Zeer tevreden
Multifunctioneel (medegebruik van ruimten) Heel belangrijk Zeer tevreden
Exploitatiekosten Heel belangrijk Neutraal
Duurzaamheid Heel belangrijk Zeer tevreden

Toelichting per thema

Luchtkwaliteit topkwaliteit
Thermisch comfort behaaglijk
Visueel comfort heel licht
Akoestisch comfort -
Materialisatie -
Energieprestatie moet na een jaar blijken
ICT geheel naar wens
Flexibiliteit multifunctioneel en flexibel gebruik mogelijk
Uitbreidbaarheid er is ruimte gereserveerd
Toegankelijkheid Open en brede toegang
Multifunctioneel (medegebruik van ruimten) school, kinderopvang en BSO werken samen in alle beschikbare ruimten
Exploitatiekosten moet na een jaar blijken; het ziet er goed uit.
Duurzaamheid Duurzaamheid. Met de gebruikte materialen en de ruimtes kunnen wij uitstralen een "groene" school te zijn.