Projectgegevens
Opdrachtgever | dienst JOS (Jeugd, Onderwijs en Samenleving), gemeente Rotterdam |
---|---|
Onderwijssoort | primair onderwijs |
Project | nieuwbouw en verbouw |
Fotografie | - |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Opdrachtgever | dienst JOS (Jeugd, Onderwijs en Samenleving), gemeente Rotterdam |
---|---|
Onderwijssoort | primair onderwijs |
Project | nieuwbouw en verbouw |
Fotografie | - |
Aantal leerlingen (huidig/maximaal) | 825 / 700 op moment van de opening |
---|---|
BVO (nieuwbouw/verbouw) | 1.500 m2 bvo (inclusief overige functies en pleinen) / 6.000 m2 bvo (inclusief overige functies en pleinen |
Aantal m2 bvo voor onderwijs | 5.240 m2 bvo |
Aantal m2 bvo voor overige activiteiten | 2.260 m2 bvo |
Overige activiteiten | 2 gymzalen, 2 peuterspeelzalen, BSO voor 80 kinderen |
Medegebruikers van het gebouw | BSO Het Steigertje, peuterspeelzalen Groeibriljant |
Jaartal 1e initiatief tot project | 2007 |
---|---|
Datum bouwkundige oplevering | 28-12-2008 |
Ingebruikname project | 03-01-2009 |
Energieprestatiecoëficient (EPC) | nvt |
---|
Architectenbureau | Arconiko architecten, Rotterdam |
---|---|
Overige ontwerpers en adviseurs | Provast, projectleiding en inititatiefnemerLinssen installatieadviseur, AmsterdamBroersma constructieadvies, Den HaagBureau Veldweg, brandadviezen |
Aannemer(s) | J.P. van Eesteren bv, Barendrecht |
Investeringsbudget onderwijs | € 8.500.000 |
---|---|
Type aanvullend bedrag | - |
Bedrag | - |
Aangewend voor | - |
Type aanvullend bedrag | - |
Bedrag | - |
Aangewend voor | - |
Type aanvullend bedrag | - |
Bedrag | - |
Aangewend voor | - |
Totale stichtingskosten | € 8.500.000 |
Onderwerp | Aandachtspunt ontwerp | Ervaring dagelijks gebruik |
---|---|---|
Luchtkwaliteit | Belangrijk | Neutraal |
Thermisch comfort | Belangrijk | Niet tevreden |
Visueel comfort | Belangrijk | Zeer tevreden |
Akoestisch comfort | Heel belangrijk | Zeer tevreden |
Materialisatie | Belangrijk | Tevreden |
Energieprestatie | Neutraal | Neutraal |
ICT | Belangrijk | Tevreden |
Flexibiliteit | Belangrijk | Tevreden |
Uitbreidbaarheid | Neutraal | Tevreden |
Toegankelijkheid | Belangrijk | Zeer tevreden |
Multifunctioneel (medegebruik van ruimten) | Heel belangrijk | Tevreden |
Exploitatiekosten | Neutraal | Tevreden |
samenleven met verschillende gebruikers | Heel belangrijk | Zeer tevreden |
Luchtkwaliteit | Luchtkwaliteit moest voldoen aan CO2 van maximaal 1200 ppm. Wat een grote opgave bleek te zijn voor een bestaand gebouw in het centrum waar de lucht ook goed moet blijven als de ramen de hele dag dicht zijn. De GGD metingen tonen aan dat het voldoet aan deze eisen, maar wij hadden er meer van verwacht. |
---|---|
Thermisch comfort | Er zijn grote investeringen gedaan in een optimale klimaatinstallatie en er waren 'gouden bergen' beloofd maar in de praktijk valt het tegen. Misschien zijn we door de beloften te kritisch geworden maar vooral in de zomer wordt het snel te warm. |
Visueel comfort | Het gebouw heeft prachtige ruime lokalen met veel glas. Door de lichtbox boven het atrium is het ook midden in het gebouw licht. Leuk zijn alle doorkijkjes in het gebouw, tot aan het bovenplein toe. |
Akoestisch comfort | Omdat het een open gebouw is met meerdere gebruikers en een plein op het dak werden hoge eisen aan de akoestiek gesteld, ook in de ruimten buiten de lokalen. De geluidisolatie tussen de lokalen en het bovenplein was zelfs zo essentieel dat er een proefopstelling gemaakt is om zeker te zijn dat in de lokalen niets maar dan ook niets van het bovenplein gehoord wordt. Leraren en leerlingen zijn zeer tevreden. |
Materialisatie | Sober, duurzaam en reinigbaar waren de belangrijkste eisen aan de mterialen. |
Energieprestatie | Alle het glas is vervangen door dubbelglas met behoud van de stalen kozijnen. Door het dichtzetten van het atrium is de verhouding gevel-vloeroppervlakte enorm verbeterd. |
ICT | Met de nieuwe school wilden we alles direct goed geregeld hebben voor de computers, voor de leerlingen en voor het team. Alle lokalen hebben een smartboard, er zijn speciale computerplekken buiten de lokalen, de teamruimten hebben smartboards en computeraansluitingen. |
Flexibiliteit | Met twee scholen, fysiek niet gescheiden in een gebouw is flexibliteit voor iedereen de basishouding. Een kleurenschema maakt de gebruiker herkenbaar. Kleuren zijn makkelijk aan te passen aan veranderend gebruik. |
Uitbreidbaarheid | Met de verbouwing is het gebouw uitgebreid met de nodige constructieve hulpmiddelen. Bij de ingebruikname waren er 700 leerlingen op beide scholen. Een groei tot 900 is mogelijk zonder uitbreiding. Verdere uitbreidingen zijn in het gebouw nauwelijks te realiseren. Daarvoor is uitbreiding naar belendende panden de meest vanzelfsprekende oplossing. |
Toegankelijkheid | De locatie voldoet aan de eisen van Geboden Toegang. Er is een invalidetoilet en alle ruimten zijn met een rolstoel bereikbaar. Er wordt weinig/veel gebruik van gemaakt. |
Multifunctioneel (medegebruik van ruimten) | De meeste aanvullende ruimten zijn door beide scholen te gebruiken. Voorbeelden zijn het toneel, de vergaderruimte, diverse algemene ruimten. De serverruimte en de printerruimten worden gedeeld. De speelruimte van de BSO kan gebruikt worden. |
Exploitatiekosten | Bestaande gebouwen hebben altijd overruimte ten opzichte van het vastgelegde normoppervlakte. Het is belangrijk om vooraf vast te leggen hoeveel extra ruimte het gebouw heeft en dat ook bij latere berekeningen van de normoppervlakten meegewogen wordt in de vaststelling van het toe te wijzen oppervlakte. |
samenleven met verschillende gebruikers | Samenwerking tussen de verschillende gebruikers. Twee scholen in een gebouw zonder fysieke scheidingen werkt in de praktijk prima. Wat wel belangrijk is zijn goede eigen looproutes voor elke school. Als deze routes door elkaar gaan lopen veroorzaakt dit diverse problemen. Een heldere organisatie is essentieel zo leert de ervaring. |