Projectgegevens

Opdrachtgever QliQ primair onderwijs
Onderwijssoort primair onderwijs
Project nieuwbouw
Fotografie -

Omvang en activiteiten

Aantal leerlingen (huidig/maximaal) 200 / 350
BVO (nieuwbouw/verbouw) 5.734 / -
Aantal m2 bvo voor onderwijs niet ingevuld
Aantal m2 bvo voor overige activiteiten niet ingevuld
Overige activiteiten basischool met 20 klassen, kinderdagverblijf (2 groepen), peuterspeelzaal, buitenschoolse opvang (1 eenheid), leslokalen ROC ter AA, bovenschoolse kantoren SKPOH, gymzaal.
Medegebruikers van het gebouw Qliq Primair Onderwijs, Spring Kinderopvang, ROC Ter AA |Stichting Welzijn Helmond (SWH), woningcorporatie Woonpartners

Data

Jaartal 1e initiatief tot project 2006
Datum bouwkundige oplevering 15-11-2011
Ingebruikname project 01-12-2011

Energieprestatie

Energieprestatiecoëficient (EPC) 0,693

Bouwpartners

Architectenbureau Frencken Scholl Architecten Maastricht
Overige ontwerpers en adviseurs Constructie: Adviesbureau Tielemans, EindhovenInstallatie: Sweegersen de Bruijn b.v., ‘s-HertogenboschBouwfysica: Peutz bv, MookDirectievoering: Laride
Aannemer(s) Muller bouw, OSS

Financiën

In euro's, incl. BTW
Investeringsbudget onderwijs niet ingevuld
Type aanvullend bedrag -
Bedrag -
Aangewend voor -
Type aanvullend bedrag -
Bedrag -
Aangewend voor -
Type aanvullend bedrag -
Bedrag -
Aangewend voor -
Totale stichtingskosten ca. 8.500.000

Motivatie

Van onderwijsvisie naar gebouw: Het gebouw is een ovaal rond gebouw met een gang welke als een slakkenhuis rond gaat en uitkomt in het hart van het gebouw welke ook de onderlinge verdiepingen met elkaar verbind. De gemeenschappelijke aula en gangen zijn transparant aan elkaar verbonden. Vervolgens is er de rust in het gebouw omdat het gebouw voor de kinderen een 5 tal apparte entrees, kent welke rechtstreeks naar de klaslokalen gaan zodat er een bepaalde rust op binnengang en algemene ruimtes ontstaaat. Het gebouw is ontworpen als een 20 klassige school maar de tussenwanden tussen 2 lokalen zijn nu nog niet geplaatst zodat er nu 10 erg ruime lokalen zijn. Toekomstbestendigheid:De school is constructief opgebouwd middels een kollommen structuur waarbij alle binnenwanden als lichte scheidingswand zijn uitgevoerd en daarmee is in de toekomst gezien alle flexibiliteit qua indeling. Het gehele gebouw is erg energetisch uitgevoerd, met een warmtepomp en vloerverwarming en koeling. een koelbatterij welke de lucht passief koelt. Een energie dak, en Zonnecollectoren t.b.v. de warm water opwekking voor de douches in de inpandige sportzaal. Ook is er een uitbereidingsmogelijkheid gerealiseerd voor ter grootte van 2 lokalen. Verbondenheid: Het bredeschoolconcept is opgezet met de verschillende partners. QliQ primair onderwijs, SPRING Kinderdagverblijf, peuterspeelzaal, ROC ter AA (welke opleidingen verzorgt als onderwijsassistent en kinderbeleidster op een kinderdagverblijf) Zo kunnen deze MBO studenten ook stage lopen in het eigen gebouw. Er is door alle partijen gekozen voor een opendeuren cultuur. Zo is er ook nog een Bestuurskantoor van QLIQ en een kantoor van de Lev groep en Woonpartners buurtbeheer. De exploitatie van de gymzaal gebeurt in zijn geheel door Woonpartners, en kan dit dus ook in de avond uren en weekenden verhuren aan Verenigingen. Proces: Samen met alle leden van het projectteam zijn de nodige besprekingen gevoerd en zijn we samen tot het gewenste resultaat gekomen.

Gebruikerservaringen

Onze school heeft mozaïekstukjes aan de buitenkant en is daardoor een kleurrijke school: het gebouw heeft veel kleuren maar ook komen hier veel culturen samen. De aula ligt in het midden van de school en is heel hoog. Wanneer je alleen in het midden gaat staan voel je je heel klein maar als we er allemaal samen zijn is het altijd heel gezellig. Door de doordachte indeling van ons gebouw kunnen we inspelen op de behoeftes van onze leerlingen. Het gebouw kent een vrolijk kleurenpalet en is licht. Het is er plezierig werken mede door de inpandige gymzaal, een mooie keuken en een bibliotheek in de school. Alle ruimtes worden goed en veel gebruikt.We krijgen complimenten van iedereen dat het gebouw als 'prettig' wordt ervaren. De vooraf geplande samenwerking is ook praktijk. Een aantal ruimtes worden flexibel ingezet. In onze dagelijkse praktijk kunnen we ons concept, 2 leerkrachten begeleiden samen een groep van 50 leerlingen, met ondersteuning van ict, prima vorm geven.

Leerpunten opdrachtgeverschap

1. Sluit goede contracten af met de gemeente en gebruikers. 2. Probeer hierbij alle risico's in beeld te brengen, door de diverse scenario's de revu te laten passeren. 3. Zorg dat er in vroeg stadium de verwachtingen ook juist weergegeven worden zodat dit een reeel beeld vormt voor alle partijen.

Gebouwprestaties

Onderwerp Aandachtspunt ontwerp Ervaring dagelijks gebruik
Luchtkwaliteit Belangrijk Tevreden
Thermisch comfort Belangrijk Tevreden
Visueel comfort Belangrijk Zeer tevreden
Akoestisch comfort Belangrijk Zeer tevreden
Materialisatie Belangrijk Zeer tevreden
Energieprestatie Belangrijk Neutraal
ICT Belangrijk Zeer tevreden
Flexibiliteit Belangrijk Zeer tevreden
Uitbreidbaarheid Belangrijk Zeer tevreden
Toegankelijkheid Belangrijk Zeer tevreden
Multifunctioneel (medegebruik van ruimten) Belangrijk Zeer tevreden
Exploitatiekosten Belangrijk Neutraal
- Niet ingevuld Zeer tevreden

Toelichting per thema

Luchtkwaliteit -
Thermisch comfort -
Visueel comfort -
Akoestisch comfort -
Materialisatie -
Energieprestatie -
ICT -
Flexibiliteit -
Uitbreidbaarheid -
Toegankelijkheid -
Multifunctioneel (medegebruik van ruimten) -
Exploitatiekosten -
- -