Projectgegevens
Opdrachtgever | Stichting Swalm en Roer (gemeente is feitelijk opdrachtgever) |
---|---|
Onderwijssoort | primair onderwijs |
Project | nieuwbouw |
Fotografie | - |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Opdrachtgever | Stichting Swalm en Roer (gemeente is feitelijk opdrachtgever) |
---|---|
Onderwijssoort | primair onderwijs |
Project | nieuwbouw |
Fotografie | - |
Aantal leerlingen (huidig/maximaal) | 165 school 30 peuters 20 spec. ond./ 250 impuls leerlingen |
---|---|
BVO (nieuwbouw/verbouw) | 1.930 m2 bvo / - |
Aantal m2 bvo voor onderwijs | 1.425 m2 bvo |
Aantal m2 bvo voor overige activiteiten | 505 m2 bvo |
Overige activiteiten | Peuterspeelzaal (2), jongerencentrum, schoolbibliotheek, allerlei incidentele activiteiten |
Medegebruikers van het gebouw | Stichting Wijkaccomodatie Roermond, Peuterspeelzalen, Jongerencentrum, inburgeringscursussen, wijkactiviteiten. |
Jaartal 1e initiatief tot project | 2009 |
---|---|
Datum bouwkundige oplevering | 22-12-2010 |
Ingebruikname project | 03-01-2011 |
Energieprestatiecoëficient (EPC) | Energiecertificaat; energieklasse A Energieverbruik conform certificaat 718MJ/m2, CO2 43kg/m2, Electra 69kwh/m2, Gas 2m3/m2 op basis van 1539m2 netto |
---|
Architectenbureau | Architectenbureau Coppen, Willem II Singel 19, 6041HP Roermond |
---|---|
Overige ontwerpers en adviseurs | Zeci Roermond (projectmanagement), Volantis Maastricht (installatieadvies), Castermans Maastricht (constucteur), Arnie van Dun Interieurarchitectuur Roermond. |
Aannemer(s) | Geelen Vastgoed & Bouw Neer (bouwbedrijf), Bam installatietechniek Roermond (W-installatie), It2 Ittervoort (E-installatie), Mike Verdam interieurmakers Neerkant (maatwerk interieur) |
Investeringsbudget onderwijs | € 1.786.800 (1.425 m2 bvo) |
---|---|
Type aanvullend bedrag | beschikbaar gesteld door gemeente |
Bedrag | € 195.600 (235 m2 bvo) / € 290.000 (150 m2 bvo) |
Aangewend voor | peuterspeelzaal / jongerencentrum |
Type aanvullend bedrag | beschikbaar gesteld door gemeente / Provincie Limburg |
Bedrag | € 72.200 (120 m2 bvo) / € 100.000 |
Aangewend voor | extra speelokaal en spreekkamers ten behoeve van wijkintegratie |
Type aanvullend bedrag | extra speelokaal en spreekkamers ten behoeve van wijkintegratie |
Bedrag | € 67.200 |
Aangewend voor | warmte/koude opslag |
Totale stichtingskosten | € 2.511.800 (1.930 m2 bvo) |
Onderwerp | Aandachtspunt ontwerp | Ervaring dagelijks gebruik |
---|---|---|
Luchtkwaliteit | Heel belangrijk | Zeer tevreden |
Thermisch comfort | Heel belangrijk | Tevreden |
Visueel comfort | Heel belangrijk | Zeer tevreden |
Akoestisch comfort | Heel belangrijk | Zeer tevreden |
Materialisatie | Belangrijk | Zeer tevreden |
Energieprestatie | Heel belangrijk | Tevreden |
ICT | Heel belangrijk | Zeer tevreden |
Flexibiliteit | Belangrijk | Zeer tevreden |
Uitbreidbaarheid | Heel belangrijk | Zeer tevreden |
Toegankelijkheid | Heel belangrijk | Zeer tevreden |
Multifunctioneel (medegebruik van ruimten) | Heel belangrijk | Tevreden |
Exploitatiekosten | Belangrijk | Tevreden |
didactisch gebruik | Heel belangrijk | Zeer tevreden |
Luchtkwaliteit | De luchtkwaliteit werd door het ontwerpteam als hoogste prioriteit gezien en is zoals uit metingen in het gerealiseerde gebouw blijkt perfect. |
---|---|
Thermisch comfort | Het gebouw is uitgerust met vloerverwarming gekoppeld aan een warmtepomp. Dit geeft een behaaglijke warmte in de winter en koeling in de zomer. Dergelijke High-tech verwarmingssystemen zijn moeilijk individueel regelbaar en geven hierdoor meer inregelproblemen als gangbare systemen. Dit heeft het eerste jaar tot enkele minder behaaglijke situaties geleid. De verwachting is dat deze problemen nu tot het verleden behoren en de tevredenheid hierover alleen nog maar toeneemt. |
Visueel comfort | Het visuele comfort voldoet aan de verwachting (na toevoeging van screens in een lokaal op de verdieping tegen verblinding door de ondergaande zon) |
Akoestisch comfort | Het akoestische comfort voldoet aan verwachting. De flexibele panelenwand tussen de speellokalen moet wel zorgvuldig gesloten en afgesteld worden om geluidsproblemen tussen deze ruimtes te voorkomen |
Materialisatie | De materiaalkeuze is onderhoudsarm, natuurlijk en duurzaam. De donkere linoleum in de klaslokalen is krasgevoelig. |
Energieprestatie | De energieprestatie is zeer goed maar geeft nog niet geheel het berekende verbruik. Dit heeft te maken met het inregelen van het systeem en het verdampen van het bouwvocht in het eerste jaar. De verwachting is dat het geprognotiseerde verbruik de komende jaren bereikt wordt. |
ICT | De lokalen zijn bedraad de verwerkingsruimtes draadloos op het netwerk aangesloten. Het systeem voldoet prima aan de verwachting. |
Flexibiliteit | De lokalen zijn gekoppeld aan een grote verwerkingsruimte als een groot flexibel in te delen gebied. Overal in het gebouw is volop daglicht. Hierdoor is het gebouw goed in staat zich aan te passen aan het veranderende onderwijs. De ontsluiting is zowel centraal als decentraal aanwezig. Het gebouw is hierdoor eenvoudig op te splitsen om in de toekomst deels ruimte te bieden aan andere funkties. |
Uitbreidbaarheid | Het gebouw incl. constructie is voorbereid op 4 extra lokalen en verwerkingsruimte op de verdieping. |
Toegankelijkheid | Het gebouw is voorzien van een invalidentoilet en lift en is daarmee toegankelijk. |
Multifunctioneel (medegebruik van ruimten) | Centraal in het het gebouw liggen de multifunctioneel te gebruiken ruimtes. een groot deel is onderling te koppelen door akoestische flexibele scheidingswanden tot een groot multifunctioneel gebied. |
Exploitatiekosten | Centraal in het het gebouw liggen de multifunctioneel te gebruiken ruimtes. een groot deel is onderling te koppelen door akoestische flexibele scheidingswanden tot een groot multifunctioneel gebied. |
didactisch gebruik | Didactisch gebruik. De ordening van de leslokalen overhoeks met z'n 4-en rond de verwerkingsruimte geeft het gewenste gevoel van kleinschaligheid en veiligheid. De rust in het gebouw door de decentrale entree's met garderobe buiten de onderwijszone. De hele logistiek van het gebouw draagt bij aan een optimale onderwijsomgeving. |