Projectgegevens

Opdrachtgever Kiem onderwijs en opvang (voorheen vóór 1 januari 2103 SKOGU)
Onderwijssoort primair onderwijs
Project nieuwbouw
Fotografie -

Omvang en activiteiten

Aantal leerlingen (huidig/maximaal) 48 / 300
BVO (nieuwbouw/verbouw) 3270 / -
Aantal m2 bvo voor onderwijs 2762 m2 geïntegreerd speelleercentrum
Aantal m2 bvo voor overige activiteiten 508 m2 t.b.v. sport
Overige activiteiten Kinderdagerblijf, tussen- en buitenschoolse opvang en verenigingen die gebruik maken van de gymzaal
Medegebruikers van het gebouw Onderdeel van onze organisatie is een eigen Kinderdagverblijf en eigen tussen- en buitenschoolse opvang. Daarnaast maken enkele verenigingen gebruik van onze gymzaal; in de winterperiode Udi19 (voetbal), wekelijks V en K (gymnastiekvereniging en een Taichi vereniging

Data

Jaartal 1e initiatief tot project 2003
Datum bouwkundige oplevering 12-07-2012
Ingebruikname project 13-08-2012

Energieprestatie

Energieprestatiecoëficient (EPC) 0,527

Bouwpartners

Architectenbureau Bonnemayer architecten te Uden
Overige ontwerpers en adviseurs Boink energie management te Goirle / NuenenBartels te NijmegenMobius consult te Driebergen
Aannemer(s) Nieuwenhuizen Daandels te UdenWillems technische installaties te Udenv.d. Aa electro te Gemert

Financiën

In euro's, incl. BTW
Investeringsbudget onderwijs 1.906.797
Type aanvullend bedrag normbudget bewegingslokaal 455 m2
Bedrag 626.969
Aangewend voor realiseren gymzaal van 21 x 12 meter
Type aanvullend bedrag bijdrage schoolbestuur
Bedrag 975.725
Aangewend voor flexibiliteit; grotere gymzaal, groter onderwijsgebied, inpassen KOV en bso
Type aanvullend bedrag bijdrage schoolbestuur
Bedrag 54.000
Aangewend voor pv-cellen
Totale stichtingskosten 3.563.492

Motivatie

van onderwijsvisie naar gebouw:Het klinkt waarschijnlijk tendentieus als we stellen dat het gebouw van de Wijde Wereld volledig is gebaseerd op de visie die we hebben en hadden voor ons (Speelleer) centrum, waar kinderen van 0 tot 13 jaar zich mogen ontwikkelen. Een plek waar kinderen 'Tijd en Ruimte' krijgen, ruimte vinden we in de plek in en om het gebouw en de tijd creëren we in ons dagarrangement. Dit gebouw moet kinderen daartoe faciliteren. Een plek waar kinderen kunnen spelen en leren en waarin beide aspecten grenzeloos in elkaar overlopen. Een plek waar kinderen naast de basisvaardigheden binnen het onderwijs ook ruimschoots de kansen krijgen om hun eigen talenten te ontdekken en verder te ontwikkelen en dat in de meest brede zin van het woord. De basis van onze speel- en leeractiviteiten worden dan ook gevormd door de uitgangspunten van Meervoudige Intelligentie. Hierdoor houden we in basis al rekening met de in aanleg aanwezige talenten. Dat zien we nadrukkelijk bij de inrichting terug.Verder wilden we dit alles vanuit één organisatie realiseren waarmee belangenverstrengeling en onnodig overleg uitgesloten is. Een plek waar we als één team van pedagogisch medewerkers en leerkrachten, gebruikmakend van elkaars talenten, kinderen een veilige en rijke (speelleer)omgeving wilden bieden.Al deze uitgangspunten hebben we gebruikt om een hiervoor passend gebouw te laten ontwerpen. Tijdens de ontwerpfase waren dat dan ook steeds de uitgangspunten waarover we spraken met de architect, hoe zou die samenhang maximaal in het gebouw terug te vinden moeten zijn?Tijdens de ontwerpfase zijn we niet uitgegaan van welk financieel kader dan ook. De uitgangspunten van onze visie waren leidend. We zijn daarbij realistisch te werk gegaan; wat hebben we echt nodig?!Bijzondere locatie:Naast het realiseren van een passend gebouw, hadden we ook een duidelijk beeld van de locatie waar het centrum gebouwd zou moeten worden. We wilden een locatie die aan de zuidzijde zou grenzen aan natuur (toen nog landbouwgronden) en niet zoals door de gemeente was aangewezen, midden in de woonwijk. Uiteindelijk hebben we de gemeente kunnen overtuigen en kijken we vanaf ons schoolplein uit over een nieuw aangelegd (acht hectare groot) park. Toekomstbestendigheid:We mogen stellen dat we met al onze uitgangspunten en de werkwijze van de Wijde Wereld voorop lopen in de ontwikkelingen rondom integrale kindcentra; we zijn een IKC! Desondanks hebben we gemeend een duurzaam gebouw te ontwikkelen dat gemakkelijk aan te passen moet zijn. Hierdoor hebben we gekozen voor een houtskelet constructie.VerbondenheidDit gebouw is ontworpen om kinderen van 0 tot 13 jaar in verbinding met elkaar te laten spelen en leren. Er zijn letterlijk en figuurlijk nauwelijks grenzen tussen de verschillende leeftijden van kinderen en onderdelen van onze totale organisatie. We vormen daadwerkelijk één centrum met één team.Proces:Zoals eerder al aangegeven zijn we acht jaar in voorbereiding geweest om dit ambitieuze plan te verwezenlijken. We waren doordrongen van het feit dat dit een eenmalige kans is, die we volledig wilden benutten. We in dit proces nagenoeg alle 'beren' op onze weg tegengekomen op gemeentelijk en zeker ook op juridisch en financieel gebied. Overtuigd van ons plan hebben we deze allemaal uit de weg weten te ruimen. Hierbij zijn we steeds trouw gebleven aan onze uitgangspunten. Het was voor ons het hele pakket of niets!

Gebruikerservaringen

Schoolleider:Naast de trots dat we over zo'n mooi compleet gebouw mogen beschikken voor onze droom; Een Speelleercentrum realiseren, voelt het vanaf de eerste dag als thuis. Het kleur- en materiaalgebruik straalt echt een huiselijke sfeer uit. Dit gebouw klopt in alle opzichten, al onze 'puzzelstukjes' zijn in dit gebouw op hun plaats gevallen.Quotes van twee docenten:Het gebouw is ruimtelijk, open en licht. Het gebouw voelt goed, geeft energie. Er is ook echt overal goed over nagedacht. Het voelt als een fijne jas!uitspraken van drie kinderen:Het gebouw is rustig. Er zijn fijne 'leerkleuren' in het gebouw en er is veel te zien het is mooi aangekleed. Het is vooral groot! Wel goed dat we zonne-energie hebben dat is beter voor het milieu. Het gebouw is goed ingedeeld.

Leerpunten opdrachtgeverschap

Zoals eerder al aangegeven gingen we voor niets minder dan het volledige pakket. Ondanks dat dit toch zeker drie jaar vertraging heeft opgeleverd. Uiteindelijk hebben we daardoor een gebouw weten te realiseren dat voldoet aan onze uitgangspunten. Een gebouw wat al onze doelstellingen faciliteert. Iedere concessie zou afbreuk hebben gedaan aan ons plan. We zouden dan nu dagelijks tegen de grenzen van het gebouw aanlopen.Het leerpunt voor ons is dan ook zeker dat als je gelooft in je concept en je daarvoor een breed draagvlak hebt, je moet doorzetten! Uiteindelijk creëer je dan samen een weg. Daarbij moet je natuurlijk velen overtuigen. Dit overtuigen vraagt om overtuiging en overtuiging vraagt om heldere beelden! Een visie!Een ander leerpunt is om naast de beslissers binnen je stichting ook de 'gemeente' deelgenoot te maken van het denk- en ontwikkelproces. Door hen tijdig in dit proces te betrekken, zijn zij goed voorbereid op het moment waarop daadwerkelijk beslissingen genomen moeten worden. Dit kan veel kostbare tijd besparen.

Gebouwprestaties

Onderwerp Aandachtspunt ontwerp Ervaring dagelijks gebruik
Luchtkwaliteit Belangrijk Zeer tevreden
Thermisch comfort Neutraal Tevreden
Visueel comfort Heel belangrijk Zeer tevreden
Akoestisch comfort Heel belangrijk Zeer tevreden
Materialisatie Heel belangrijk Zeer tevreden
Energieprestatie Heel belangrijk Neutraal
ICT Heel belangrijk Zeer tevreden
Flexibiliteit Heel belangrijk Zeer tevreden
Uitbreidbaarheid Heel belangrijk Zeer tevreden
Toegankelijkheid Heel belangrijk Zeer tevreden
Multifunctioneel (medegebruik van ruimten) Heel belangrijk Zeer tevreden
Exploitatiekosten Neutraal Neutraal
- Heel belangrijk Zeer tevreden

Toelichting per thema

Luchtkwaliteit -
Thermisch comfort -
Visueel comfort -
Akoestisch comfort -
Materialisatie Er is veel hout verwerkt in het gebouw en dat geeft een fijn natuurlijk gevoel
Energieprestatie Nog niets over bekend
ICT -
Flexibiliteit Gewoon geweldig!
Uitbreidbaarheid -
Toegankelijkheid -
Multifunctioneel (medegebruik van ruimten) Het hele gebouw is multifunctioneel ingedeeld met een heldere structuur
Exploitatiekosten -
- -