Projectgegevens

Opdrachtgever Gemeente Lingewaard
Onderwijssoort primair onderwijs
Project nieuwbouw
Fotografie Image & Motion

Omvang en activiteiten

Aantal leerlingen (huidig/maximaal) 325 / 450
BVO (nieuwbouw/verbouw) 3.038 / -
Aantal m2 bvo voor onderwijs 2200
Aantal m2 bvo voor overige activiteiten 830
Overige activiteiten peuterspeelzaal, kinderopvang, speellokaal, kantoren
Medegebruikers van het gebouw Basisschool de Boemerang, Dikkie Dik (PSZ), De volle Maan (kinderopvang)

Data

Jaartal 1e initiatief tot project 2007
Datum bouwkundige oplevering 11-11-2010
Ingebruikname project 01-01-2011

Energieprestatie

Energieprestatiecoëficient (EPC) 0,998

Bouwpartners

Architectenbureau Frencken Scholl Architecten Maastricht
Overige ontwerpers en adviseurs Constructeur: Adviesbureau BrekelmansTechnische Installaties: De Blaay- Van den Bogaard, RotterdamBouwfysica en energie: Peutz bvProjectmanagement: HEVO
Aannemer(s) Aan de Stegge, Goor

Financiën

In euro's, incl. BTW
Investeringsbudget onderwijs 5.900.000,- inclusief BTW
Type aanvullend bedrag Buitenruimte
Bedrag € 50.000
Aangewend voor buitenruimte met buurtfunctie
Type aanvullend bedrag -
Bedrag -
Aangewend voor -
Type aanvullend bedrag -
Bedrag -
Aangewend voor -
Totale stichtingskosten 5.950.000,- inclusief BTW

Motivatie

Bij de start van dit project werden al partners betrokken bij de plannen voor de nieuwbouw. In eerste instantie ging het hierbij om de inhoudelijke samenwerking (op welke wijze werken we samen?) In een aantal rondes werd vervolgens de architect bepaald waarin de criteria die waren opgesteld toekomstgericht waren. In de laatste ronde werden de architecten beoordeeld naar aanleiding van een presentatie.De gemeente Lingewaard heeft destijds ook direct het initiatief genomen om met een werkgroep waarin alle partners, architect, aannemers, en gemeente vertegenwoordigd waren om de bouw voor te bereiden. Deze werkgroep stond onder leiding van een adviesbureau. Deze werkgroep werd al in de voorfase betrokken bij de bouw.Vanuit een visie op opvang en onderwijs is er naar aanleiding van de verschillende concepten een bouwconcept opgesteld als uitgangspunt voor de architect. Door de vele gesprekken, tekeningen, foto's en inspirerende bezoeken kreeg dit steeds meer beeld en geluid en werden stap voor stap tekeningen gepresenteerd. Bij deze bespreking werden de diverse teams in de vorm van werkgroepen betrokken bij het proces waardoor het "ons" gebouw is geworden en ons vanaf de start met elkaar verbindt. Op basis van interesse werden de individuele teamleden ingedeeld. In gezamenlijke bijeenkomsten werden criteria vastgesteld waarna de werkgroepen aan de slag gingen en regelmatig de voortgang rapporteerde en feedback meenam naar de werkgroepen voor een nadere verwerking en uitwerking. Per ruimte werden de vierkante meters bepaald waarbij flexibiliteit het uitgangspunt was. Het gebouw is toekomstgericht (21e eeuw) en mag geen belemmering vormen voor de activiteiten die een medewerker wenst te organiseren. Activiteiten die de totale ontwikkeling van kinderen van 0-12 jaar stimuleren. Het gebouw biedt kansen in de samenwerking met alle partners voor nu en in de toekomst. Een aangrenzend gezondheidscomplex en appartementen maken deel uit van het totale complex. Door de samenwerking met deze maatschappelijke partners is Binnenstebuiten een kleine "gemeente". Bij de inrichting is ook de visie weer uitgangspunt geweest. Wat heeft het gebouw nodig aan inrichting om datgene te bieden wat de kinderen nodig hebben in een leef- en leeromgeving om zich in een veilige omgeving optimaal te ontwikkelen. Dit geldt voor het interieur (Binnen) maar ook voor het exterieur (Buiten). Binnenstebuiten: De kinderen zijn op school binnen maar ook buiten de deur. Ze mogen het binnenste van zichzelf, buiten zichzelf laten zien. Het is buitenschoolseopvang maar dat gebeurt natuurlijk ook weer binnen en buiten. Het is de buitenwereld binnen leren kennen in het gebouw. Buiten de school maar binnen een veilige omgeving kan er flink gespeeld worden. Soms mag de wereld op z’n kop en wordt alles binnenstebuiten gekeerd. Kortom: Brede School Binnenstebuiten.

Gebruikerservaringen

"Ik zou hier wel willen wonen"!"Wat een rust, ruimte en uitdaging"!"Binnenstebuiten is een voorziening voor kinderen van 0-12 waar ze gedurende de dag komen om te leren, spelen, ontwikkelen en ontmoeten"."Schoolse formele ruimte is niet genoeg voor volwaardige ontwikkeling. Schoolse omgeving moet versterkt worden met andere omgevingen: sport, cultuur, natuur: informeel leren".

Leerpunten opdrachtgeverschap

In kernwoorden:Samen, begin met een proces van visievormingVroegtijdig betrekken van alle partijen.Vanuit visie opvang / onderwijs ontwerpen en bouwenDoen waar je goed in bent; verhuizen als voorbeeld. Schakel een verhuisbedrijf in.

Gebouwprestaties

Onderwerp Aandachtspunt ontwerp Ervaring dagelijks gebruik
Luchtkwaliteit Belangrijk Tevreden
Thermisch comfort Belangrijk Tevreden
Visueel comfort Belangrijk Zeer tevreden
Akoestisch comfort Belangrijk Zeer tevreden
Materialisatie Belangrijk Zeer tevreden
Energieprestatie Belangrijk Tevreden
ICT Neutraal Zeer tevreden
Flexibiliteit Belangrijk Zeer tevreden
Uitbreidbaarheid Belangrijk Tevreden
Toegankelijkheid Belangrijk Zeer tevreden
Multifunctioneel (medegebruik van ruimten) Heel belangrijk Zeer tevreden
Exploitatiekosten Belangrijk Tevreden
Buitenruimte, uitdagend en met buurtfunctie Belangrijk Zeer tevreden

Toelichting per thema

Luchtkwaliteit mede vorm gegeven op basis Frisse Scholen doelstelling
Thermisch comfort -
Visueel comfort -
Akoestisch comfort -
Materialisatie -
Energieprestatie -
ICT -
Flexibiliteit Het ontwerp staat een hoge mate van flexibiliteit toe
Uitbreidbaarheid -
Toegankelijkheid -
Multifunctioneel (medegebruik van ruimten) We kunnen ruimtes delen met diverse partners.
Exploitatiekosten -
Buitenruimte, uitdagend en met buurtfunctie Uitdagende buitenruimte met buurtfunctie