Projectgegevens

Opdrachtgever Stichting Delta De Bilt voor primair onderwijs
Onderwijssoort primair onderwijs
Project nieuwbouw
Fotografie -

Omvang en activiteiten

Aantal leerlingen (huidig/maximaal) 460 / 480
BVO (nieuwbouw/verbouw) 3.000 / -
Aantal m2 bvo voor onderwijs n.v.t.
Aantal m2 bvo voor overige activiteiten n.v.t.
Overige activiteiten Basisschool, kinderopvang, peuterspeelzaal, parochiehuis, buitenschoolse opvang, huiswerkbegeleiding, sportzaalverhuur (hockey,tennis, judo, gehandicaptensport en schoolsportlessen), parochiebijeenkomsten, koor, wijkbijeenkomsten, toneellessen.
Medegebruikers van het gebouw De Stichting Brede School Theresia wordt gevormd door de Basisschool st. Theresia, de Stichting Kinderopvang De Bilt, Peuterspeelzaal en Het Parochiehuis.

Data

Jaartal 1e initiatief tot project 01-03-2003
Datum bouwkundige oplevering 01-05-2009
Ingebruikname project 01-08-2009

Energieprestatie

Energieprestatiecoëficient (EPC) 0,8

Bouwpartners

Architectenbureau Spring architecten, Rotterdam
Overige ontwerpers en adviseurs Constructteur: Bartels ingenieurs, UtrechtInstallatieadviseur: W+R installatieadviseurs, MaarssenBouwfysiach adviseur: Peutz, Mook
Aannemer(s) Bouwkundig aannemer: Bouwbedrijf van Deelen, VeenendaalWerktuigbouwkundig ingeniseur: Oostendorp installatietechniek, TielElektrotechnisch installateur: ETB Vos, Utrecht

Financiën

In euro's, incl. BTW
Investeringsbudget onderwijs 5.200.000 euro inclusief btw
Type aanvullend bedrag -
Bedrag -
Aangewend voor -
Type aanvullend bedrag -
Bedrag -
Aangewend voor -
Type aanvullend bedrag -
Bedrag -
Aangewend voor -
Totale stichtingskosten niet ingevuld

Motivatie

De katholieke school St Theresia, de Stichting Parochiehuis, de buitenschoolse opvang, Peuterspeelzaal Aagje en de gemeente Bilthoven hebben het initiatief genomen om door een nieuwe Brede School de verbinding tot stand te brengen met de samenleving van Bilthoven. -Van onderwijsvisie naar gebouw- Het onderwijs van de Theresiaschool is ontwikkelgericht. Voor het kind is er onderwijs op maat. Een lerende organisatie biedt het onderwijs aan. Daarnaast vormt de school een eenheid; gezamenlijkheid en overleg zijn bepalend voor de uitstraling. Het ontwerp van de school is zorgvuldig op de genoemde aspecten afgestemd. De Brede School St Theresia in Bilthoven is gelegen in een omgeving waarin zich eenvoudige rijtjeshuizen tot zeer luxe villa’s bevinden die door het overvloedige groen vaak onzichtbaar zijn. Aanvankelijk bestond er veel angst bij omwonenden voor vervreemdende architectuur. Door de keuze van een concept voor het gebouw - de open plek in het bos met hout en houtvormen als inspiratie voor de invulling - dat nauw aansluit bij het karakter van de wijk maakte angst plaats voor enthousiasme en verbondenheid. Dit werd uiteraard ook tot stand gebracht door het medegebruik van de school en het feit dat de kinderen uit de buurt gebruik mogen maken van de buitenruimte van de school. Daarnaast is het grootste deel van de parkeerbehoefte buiten het zicht van de openbare ruimte gehouden. Het schoolplein daarentegen is juist zichtbaar, en uitnodigend door de prachtige inrichting, omdat het grenst aan de openbare ruimte. -Toekomstbestendigheid en Verbondenheid- Vier bouwdelen(2 onderwijsclusters, een ondersteunend cluster(met de PSZ) en het sportcluster) die als boomstammen gegroepeerd zijn rondom een agora vormen het gebouw. Een houten schil gedrapeerd rondom de bouwdelen vormt het gebouw tot één geheel. Het is een compacte setting met korte lijnen die efficiënt werken en verbondenheid met het grote geheel mogelijk maakt. De organische vorm en het materiaalgebruik geven het gebouw een zacht en toegankelijk karakter. De Agora is de centrale ruimte van de school; hier vinden bijeenkomsten plaats van leerlingen uit meerdere clusters of anderszins. Door het onderwijstheater, het podium, de goede zichtlijnen in de ruimte maar ook door het contact met de bosrijke omgeving is deze ruimte aantrekkelijk en multifunctioneel. Het speelse karakter en de oneindigheid aan mogelijkheden tot gebruik maakt dat de lokale serviceclub er zijn lezing houdt, de politieke partij een nieuwjaarsreceptie en de BSO een theatervoorstelling kan organiseren. De aangrenzende clusters functioneren autonoom en hebben een eigen entree. Kinderen gaan naar hun eigen cluster; hun eigen geborgen school met vier groepen. Geen gangen maar een middenplein met speel-/werkplekken met daaromheen de groepsruimten en bij de groepen 1 en 2 direct aangrenzend het speellokaal. Deze compacte setting bevordert tevens de verbondenheid en het samenwerken van de docenten. De clusters zijn elk ingevuld met vier groepsruimten maar als geheel vrij indeelbaar (flexibel) doordat er constructief rekening mee is gehouden dat een cluster in de toekomst ook als één grote ruimte uitgevoerd kan worden. Onlangs zijn in één cluster ten behoeve van BSO activiteiten wanden open gemaakt om de groepsruimte en de middenruimte uit een cluster met elkaar te verbinden. Het resultaat is een multifunctionele ruimte, die adequaat functioneert . -Proces- Het project heeft alleen maar tot stand kunnen komen dankzij het intensieve contact en het constructieve overleg tussen alle betrokkenen. Breed draagvlak is ontstaan uit een zorgvuldig en overzichtelijk besluitvormingsproces. Het enthousiasme voor het initiatief en de uitwerking heeft er voor gezorgd dat alle communicatie van stuurgroep tot en met overleg met de omwonenden door de grote betrokkenheid van iedereen optimaal kon plaatsvinden.

Gebruikerservaringen

Quote 1: Leerling: Een echt podium is zo cool. Daarmee wordt onze weeksluiter veel belangrijker. En ons schoolplein is echt zo fijn. Daar kun je altijd spelen met andere kinderen zonder af te spreken. Quote 2: Leerkracht: De tussenruimtes bij de lokalen, de sterrenruimte, maakt dat de leerlingen regelmatig uit het klaslokaal kunnen om in groepjes of met de computers te werken. Een verademing! Wij vinden het toch ook niet prettig om de hele dag aan je tafeltje te zitten?Quote 3: Schoolleider: Een brede school is natuurlijk een geweldig concept, het pad van peuter tot puber, van peuterspeelzaal naar basisschool, van basisschool naar huiswerkbegeleiding. En een horizontale verbinding tussen de basisschool en buitenschoolse opvang. Alles onder 1 dak, makkelijk contact, goed voor de doorgaande lijnen! Het versterkt mijn school enorm.

Leerpunten opdrachtgeverschap

Wij hebben enorm genoten van de directe betrokkenheid tussen gebruikers en bouwers: in de meest letterlijke zin! Als schoolleider praten met de bouwvakkers, en op het laatste moment dan toch vaak heel praktische oplossingen samen bedenken als er zich problemen of kansen voordoen. Goed voor de planning, fantastisch voor het resultaat. Bijvoorbeeld de knikkertegels die op het laatst bedacht werden door een stratenmaker, of de deur die net even andersom opengaat na overleg met een timmerman.

Gebouwprestaties

Onderwerp Aandachtspunt ontwerp Ervaring dagelijks gebruik
Luchtkwaliteit Heel belangrijk Tevreden
Thermisch comfort Heel belangrijk Tevreden
Visueel comfort Heel belangrijk Zeer tevreden
Akoestisch comfort Heel belangrijk Neutraal
Materialisatie Heel belangrijk Zeer tevreden
Energieprestatie Heel belangrijk Tevreden
ICT Heel belangrijk Zeer tevreden
Flexibiliteit Heel belangrijk Zeer tevreden
Uitbreidbaarheid Heel belangrijk Neutraal
Toegankelijkheid Heel belangrijk Zeer tevreden
Multifunctioneel (medegebruik van ruimten) Heel belangrijk Zeer tevreden
Exploitatiekosten Heel belangrijk Neutraal
- Niet ingevuld Niet ingevuld

Toelichting per thema

Luchtkwaliteit Aan dit aspect zijn strengere eisen gesteld dan wettelijk is voorgeschreven. Het CO2 gehalte uitgedrukt in ppm is maximaal 1.000. Dit komt overeen met klasse B van 'frisse scholen' van Center Novem.
Thermisch comfort EPC is lager dan de wettelijk voorgeschreven EPC
Visueel comfort Het visueel comfort wordt door de gebuiker als zeer goed ervaren
Akoestisch comfort De akoestiek voldoet aan de doorvoor gestelde eisen
Materialisatie Met de houten buitengevel is een duurzame materialisatie gerealiseerd met een duurzame uitstraling
Energieprestatie EPC is lager dan de wettelijk voorgeschreven EPC
ICT De ICT faciliteiten zijn gebaseerd op de huidige stand van de techniek. Ieder lokaal is voorzien van een digitaal schoolbord
Flexibiliteit De indelingsflexibiliteit is een belangrijk ontwerpuitgangspunt geweest
Uitbreidbaarheid Zie punt 12, toekomstbestendigheid
Toegankelijkheid Er zijn onafhankelijke toegangen voor de onderbouw en bovenbouw gerealiseerd, dit wordt als zeer positief ervaren
Multifunctioneel (medegebruik van ruimten) Zie punt 12, toekomstbestendigheid
Exploitatiekosten De exploitatiekosten van het gebouw zijn door de gunstige vormfactoren van het gebouw, het thermisch comfort en de materiaalkeuzen zeer gering.
- -