Projectgegevens

Opdrachtgever ST. voor CHR. Speciaal Basisonderwijs Barneveld e.o.
Onderwijssoort primair onderwijs
Project nieuwbouw
Fotografie -

Omvang en activiteiten

Aantal leerlingen (huidig/maximaal) 229 / 240
BVO (nieuwbouw/verbouw) 2695 / -
Aantal m2 bvo voor onderwijs -
Aantal m2 bvo voor overige activiteiten -
Overige activiteiten -
Medegebruikers van het gebouw -

Data

Jaartal 1e initiatief tot project 2007
Datum bouwkundige oplevering 16-07-2010
Ingebruikname project 18-08-2010

Energieprestatie

Energieprestatiecoëficient (EPC) -

Bouwpartners

Architectenbureau BRTArchitecten Alkmaar, dhr E.D. van Wel
Overige ontwerpers en adviseurs -
Aannemer(s) vanDriestenbouw Ede, dhr D. Honcoop

Financiën

In euro's, incl. BTW
Investeringsbudget onderwijs 4.730.346
Type aanvullend bedrag eigen bijdrage schoolbestuur
Bedrag 50.000
Aangewend voor zonnepanelen en warmteabsorptiepunt (duurzaamheid)
Type aanvullend bedrag -
Bedrag -
Aangewend voor -
Type aanvullend bedrag -
Bedrag -
Aangewend voor -
Totale stichtingskosten 4.780.346

Motivatie

De nieuwe school ligt midden tussen twee grote, nieuwe kerkgebouwen en vormt een belangrijk markeringspunt voor de entree van een woonwijk in aanleg. De opdracht luidde om een opvallend gebouw te maken, waar de leerlingen trots op kunnen zijnDoordat de school zich op het landschap richt én is gelegen langs een belangrijke ontsluitingsweg van de nieuwbouwwijk is naar een dynamische, bijna beweeglijke uitstraling van het gebouw gezocht. Als metafoor is gekozen een Greyhound bus uit de vijftiger jaren van vorige eeuw. Deze bussen kenmerken zich door sobere vormgeving met vloeiende, beweeglijke lijnen die ook af te lezen zijn van het ontwerp van de school. Voor de kleuren van de school is gezocht naar lokale referenties in combinatie met de behoefte aan rust binnen het gebouw. De buitenkant van de school is geheel groen als de kleuren van de bladeren om maïskolven. In de school is gekozen voor veel geel, ook weer een verwijzing naar het maïs het is een rustige kleur. In de kern van de school bevindt zich een enorm glazendak wat het daglicht, de zon de natuur tot midden in de school voelbaar maakt.De Vogelhorst biedt plaats aan kwetsbare leerlingen en begeleid hen intensief in hun ontwikkeling en naar de volgende stap in hun schoolloopbaan. De greyhound bus, waarin plaats is voor iedereen en die plekken met elkaar verbindt, staat symbool voor deze ontwikkeling.

Gebruikerservaringen

Bestuur:De school heeft een ruime opzet, met per groep de inrichting die erbij past. De kleur van de buitenkant schrikt sommige mensen af ( je vindt het mooi of lelijk), maar van de binnenkant is iedereen het erover eens dat het fantastisch is.Directeur:Het is elke dag een feest om weer in zo'n mooie en gebruikersvriendelijke school binnen te mogen komen. De school ademt een zeer rustige en veilige sfeer uit, waarin alle kinderen tot volledige ontplooiing kunnen komen. Ook alle toekomstige ouders en collegascholen spreken hun bewondering uit voor de opzet van het gebouw (lokalen, grote aula, etc.) Geregeld komen er nog deskundigen die graag foto's willen maken van dit uitnodigend architectonisch gebouw.Leerling(en):De gymzaal is mooi geworden, met veel leuke toetsellen en verschillende ballen. Er zijn ook digiborden met veel mogelijkheden voor in de les. We kunnen filmpjes en powerpoints kijken. We zijn het meest trots op ons praktijklokaal waar we kunnen koken en figuurzagen. Op het podium gaan we de musical doen met lampen en geluid. We gebruiken die wekelijks bij de opening

Leerpunten opdrachtgeverschap

Wij wilden graag zelf bouwheer zijn om onze ideeën qua vormgeving en inhoud echt te kunnen laten uitvoeren. Heb van te voren helder wat je wil, hoe je het wil en wat daarbij de kosten mogen zijn.Tevens wilden we een kindvriendelijk, veilig en sfeervol gebouw, waarin de kinderen en leerkrachten zich echt thuis voelen. Duidelijk is dat hoe enthousiaster je zelf bent hoe meer verwezenlijkt kan worden. Altijd open en direct communiceren.Fabrieken/bedrijven gezamenlijk met alle betrokkenen bezoeken die o.a. de materialen gaan leveren. Overtuigingskracht en standvastigheid is zeer belangrijk zonder rigide en star te worden, maar steeds weer duidelijk maken dat het jouw school wordt, waarin de kinderen, ouders en leerkrachten zich prettig moeten voelen.De gemeente vanaf het begin betrekken bij alles inclusief stedebouwkundige bij de keuze voor de vormgeving van de school.Bij de bouw steeds weer je gezicht laten zien en de bouwers zo af en toe "belonen" voor het goede werk wat ze aan het leveren zijn.

Gebouwprestaties

Onderwerp Aandachtspunt ontwerp Ervaring dagelijks gebruik
Luchtkwaliteit Belangrijk Tevreden
Thermisch comfort Belangrijk Tevreden
Visueel comfort Heel belangrijk Tevreden
Akoestisch comfort Heel belangrijk Tevreden
Materialisatie Heel belangrijk Zeer tevreden
Energieprestatie Belangrijk Tevreden
ICT Belangrijk Zeer tevreden
Flexibiliteit Belangrijk Tevreden
Uitbreidbaarheid Neutraal Neutraal
Toegankelijkheid Heel belangrijk Zeer tevreden
Multifunctioneel (medegebruik van ruimten) Neutraal Tevreden
Exploitatiekosten Belangrijk Tevreden
- Niet ingevuld Niet ingevuld

Toelichting per thema

Luchtkwaliteit In het ontwerp hebben we rekening gehouden met het kunnen openen van ramen in de lokalen. Hierdoor en door het aangelegde afzuigsysteem kunnenwe de luchtkwaliteit goed onder controle houden
Thermisch comfort Per lokaal/ruimte is de temperatuur in te regelen. Dit geeft de gebruiker de kans om rekening te houden met zijn eigen gevoelswaarde. We hebben gekozen voor een hoge capaciteit aan te vragen warmte, zodat de ketels nooit tot het echte maximum hoeven te gaan
Visueel comfort De opdracht van de gemeente was om gelet op de plek het gebouw a.h.w. moest opvallen tussen de 2 grote kerken. Dit is meer dan gelukt. Iedereen heeft het over het groene gebouw met haar bijzondere vormgeving
Akoestisch comfort Naast het akoetsische plafond is er in de lokalen gebruik gemaakt van een speciaal voor het project ontworpen vloerbedekking. Deze stoffen vloerbedekking is eenvoudig te reinigen, maar zorgt bovenal voor een prettige akoestiek en een huiselijke sfeer in de lokalen.
Materialisatie We hebben gekozen voor materialen die tegen een stootje kunnen en voor de buitenkant gebruik gemaakt van de zgn. gudbondbeplatingen
Energieprestatie Mede door de goede isolatie kunnen we het energiegebruik zo laag mogelijk houden. Daarnaast zorgen zowel de zonnepanelen als de gasabsorptiepomp voor een nog grotere reductie
ICT Bij het ontwerp is al rekening gehouden met voldoende aansluitpunten zowel in de lokalen als in de andere ruimtes. Tevens hebben we in alle 16 lokalen digiborden kunnen plaatsen.
Flexibiliteit De school is eenvoudig uit te breiden met twee lokalen. Veel binnenwanden zijn op eenvoudige wijze te verwijderen om ander gebruik mogelijk te maken. de toiletten en ander 'vaste' voorzieningen zijn opgenomen in een centraal gelegen kern, zodat deze toekomstige verbouwingen niet in de weg staan.
Uitbreidbaarheid Het is in principe nog mogelijk om de school uit te breiden met 2 lokalen
Toegankelijkheid De school is rolstoeltoegankelijk en voorzien van een lift. Fysiek zijn we in staat om alle leerlingen met zorgvragen op te vangen
Multifunctioneel (medegebruik van ruimten) De school is rolstoeltoegankelijk en voorzien van een lift. Fysiek zijn we in staat om alle leerlingen met zorgvragen op te vangen
Exploitatiekosten Gelet op de manier van bouwen, gebruik materialen, vorm, goede isolaties, etc. is het mogelijk om de exploitatiekosten binnen de perken te houden
- -