Projectgegevens

Opdrachtgever Stg. de Onderwijsspecialisten p/a Het Onderwijshuis
Onderwijssoort (voortgezet) speciaal onderwijs
Project nieuwbouw
Fotografie -

Omvang en activiteiten

Aantal leerlingen (huidig/maximaal) 153 / 150
BVO (nieuwbouw/verbouw) 3370 m² / -
Aantal m2 bvo voor onderwijs 2630 m²
Aantal m2 bvo voor overige activiteiten 740 m²
Overige activiteiten Kort verblijfhuis
Medegebruikers van het gebouw Fatima Zorg is een kort verblijfhuis voor 12 cliënten

Data

Jaartal 1e initiatief tot project 2008
Datum bouwkundige oplevering 18-03-2011
Ingebruikname project 04-10-2011

Energieprestatie

Energieprestatiecoëficient (EPC) EPC = 0,709 (onder bouw besluitnorm)

Bouwpartners

Architectenbureau Leijh Kappelhoff Seckel van den Dobbelsteen architecten BV
Overige ontwerpers en adviseurs Gelders Genootschap in Arnhem, Kleissen & Partners Oost bv in Hengelo, M3V, SAB Adviesgroep in Arnhem, Lucassen bouwconstructies in Hengelo, Peutz BV in Molenhoek, Verwey raadgev.tech. bureau in Oosterhout, Huls bouwkosten Mangement in Zwolle
Aannemer(s) Welling Bouw Didam bv in Didam

Financiën

In euro's, incl. BTW
Investeringsbudget onderwijs 4.080.000
Type aanvullend bedrag -
Bedrag -
Aangewend voor -
Type aanvullend bedrag -
Bedrag -
Aangewend voor -
Type aanvullend bedrag -
Bedrag -
Aangewend voor -
Totale stichtingskosten 3.850.000

Motivatie

Van onderwijsvisie naar gebouw De Ziep is een cluster 3-school voor voortgezet speciaal onderwijs (VSO) aan zeer moeilijk lerende (ZML) jongeren van 12 tot 20 jaar. De jongeren hebben een verstandelijke of meervoudige beperking.Het gebouw is een inspirerende vertaling van onze onderwijsvisie en ambitie. De wensen, behoeften en mogelijkheden van de leerlingen zijn leidend voor ons onderwijsaanbod. De passie van de individuele leerling staat centraal. Wonen, dagbesteding of werk, burgerschap en vrijetijdsbesteding zijn hiervan de belangrijkste onderdelen. In onze nieuwe school versterkt het gebouw, het sfeervolle interieur de open leerruimtes de initiatieven en het leren van de leerlingen. Daardoor krijgen zij meer inzicht in praktijkvakken, stages en uitstroommogelijkheden. Elke bouw heeft een thuisbasis met leslokalen en (open) ruimtes voor praktijklessen. Het hart van het gebouw is het restaurant met een keuken voor catering. Interieur en exterieur zijn op zodanige wijze samengevoegd dat iedereen zich er thuis kan voelen. Het gebouw verbindt de leerling met het onderwijsToekomstbestendigheid. We hebben geen traditioneel gebouw, geen school met 12 lokalen. Onze ambitie lag in het nu en in de toekomst. Al meer dan honderd jaar worden scholen op traditionele wijze gebouwd, de wereld is veranderd, de leerlingen met een verstandelijke beperking zijn ook veranderend. Zij willen net zo leren als leeftijdgenoten die op een middelbare school les krijgen. Het gebouw kan in de toekomstige jaren op alle facetten inspelen op de veranderde omgeving. Verbondenheid. We betrekken ook de buurt bij ons onderwijs. De buurt kan o.a. gebruik maken van ons internetcafé, de gymzaal en het restaurant. Het buitengebied heeft een voetbalkooi, een chillzone, schommels en een sfeertuin. Omdat wij als school midden in de samenleving staan, kunnen besturen of verenigingen in onze school gebruik maken van de (vergader)ruimtes. De leerlingen verzorgen de catering, ook ‘s avonds. Zo kunnen jongeren zich optimaal voorbereiden op een zo zelfstandig mogelijk functioneren in de maatschappij. Annex verbonden aan de school is een logeerhuis. Cliënten van het logeerhuis maken gebruik van faciliteiten van de school.Proces. De architect en de directie van de school hebben het beste uit elkaar gehaald, heel ambitieus. De expertise van de architect werd verbonden met een geheel nieuwe onderwijsvisie voor deze doelgroep. De openheid in het gebouw. Geen betutteling, niet te beschermend, uitgaan van mogelijkheden en met lef voor de toekomst. Loskomen van vaste kaders, nieuwe ideeën met elkaar uitbouwen. Soms knelde de wens met de realiteit. Kon het gebouw er uit komen te zien zoals wij, directie, het in ons hoofd hadden. Een heel inspirerend proces voor beiden, met een fantastisch resultaat.

Gebruikerservaringen

Het onderwijsconcept en de inrichting van het gebouw is uniek voor jongeren met een verstandelijke beperking. Door de openheid in de school zien leerlingen elkaar aan het werk. Daardoor krijgen zij meer inzicht in theorie, praktijkvakken, stages en uitstroommogelijkheden. De begrippen plezier, passie en prestatie staan centraal binnen onze onderwijsvisie. Wij gaan op zoek naar de talenten van de leerlingen. Wat zijn hun dromen? Belangrijke aspecten voor de schoolperiode en de uiteindelijke werkplek. De school verbreedt de samenwerking binnen het team. Collega’s zien en ontmoeten elkaar vaker onder lestijd en ook na het lesgeven. Door de openheid in het gebouw zoeken teamleden elkaar op, overleggen meer. Dat doet het onderwijsgebeuren goed. De leerlingen voelen zich serieus genomen en zijn trots op hun school. Een echte stoere school waar ze zich kunnen ontwikkelen. Mensen die bij ons op school komt vergaderen, hebben zelden zo’n mooie, rustige, vernieuwende school gezien. We krijgen veel complimenten. Een middelbare school voor speciale leerlingen, een school om trots op te zijn

Leerpunten opdrachtgeverschap

Architecten en school geven verschillende inhoud aan begrippen. Iedereen heeft andere beelden bij ruimte, openheid, stoer. Wij wilden een open school, het was lastig om woorden concreet te maken. Deze school voor deze doelgroep bestond niet, we hadden geen voorbeeld. Tips:Een coördineerde persoon die goed kan doorvragen.Vertrouwen houden in de onderwijsvisie van de opdrachtgever.Denk in mogelijkhedenHet beste uit elkaar halenLoskomen van vaste denkkadersDoelgericht blijvenCreatievelingen en financiële deskundigen kunnen verschillende belangen hebben.Ik kijk terug op een zeer prettige samenwerking met alle betrokkenen, belangrijk is om naast deskundigheid, visie en geld, te werken met je hart.Margot Kleinpenning, vestigingsleider

Gebouwprestaties

Onderwerp Aandachtspunt ontwerp Ervaring dagelijks gebruik
Luchtkwaliteit Heel belangrijk Zeer tevreden
Thermisch comfort Heel belangrijk Zeer tevreden
Visueel comfort Heel belangrijk Zeer tevreden
Akoestisch comfort Heel belangrijk Zeer tevreden
Materialisatie Heel belangrijk Zeer tevreden
Energieprestatie Heel belangrijk Zeer tevreden
ICT Heel belangrijk Zeer tevreden
Flexibiliteit Heel belangrijk Zeer tevreden
Uitbreidbaarheid Niet belangrijk Neutraal
Toegankelijkheid Heel belangrijk Zeer tevreden
Multifunctioneel (medegebruik van ruimten) Heel belangrijk Zeer tevreden
Exploitatiekosten Heel belangrijk Zeer tevreden
- Niet ingevuld Niet ingevuld

Toelichting per thema

Luchtkwaliteit -
Thermisch comfort -
Visueel comfort -
Akoestisch comfort -
Materialisatie -
Energieprestatie -
ICT -
Flexibiliteit -
Uitbreidbaarheid -
Toegankelijkheid -
Multifunctioneel (medegebruik van ruimten) -
Exploitatiekosten -
- -