Luchtkwaliteit |
Door gebruikmaking van Co2-gestuurde afzuiging, wordt er op een efficiente manier gekeken naar de luchtkwaliteit. Enerzijds vertaald zich dit in een prettig werk en leeromgeving, anderzijds wordt warmte niet onnodig weggezogen uit de lokalen. |
Thermisch comfort |
Door gebruik te maken van een revolutionaire installatie als een gasmotorwarmtepomp in een schoolgebouw is er naast 's winters een prettig verwarmingsklimaat, door lage temperatuursverwarming, ook de 's zomers de mogelijkheid om te koelen. Daartegenover staat de energiezuinigheid van deze installatie die de exploitatie ten goede komt. |
Visueel comfort |
Het visueel comfort wordt gebracht door een daglicht afhankelijke verlichting in de lokalen. Dit zorgt voor een rustige leeromgeving. Naast de energiezuinige verlichting werken ook de kleuraccenten in de school, in de verschillende schakeringen groen, mee aan een goede rustige leeromgeving. |
Akoestisch comfort |
In verband met het multifunctioneel gebruik en het van te voren weten dat de plaatselijke fanfare hier zal oefenen, maakte dat akoestiek met name in de centrale hal een belangrijke rol heeft gespeeld. |
Materialisatie |
Gekeken is enerzijds naar materialen die duurzaam zijn in onderhoud, maar daarnaast ook duurzaam geproduceerd worden. Natuurlijke materialen en kleuren spelen een hoofdrol in het MCR. |
Energieprestatie |
De uitdaging hierin was om binnen het "krappe" onderwijs budget een duurzame, energiezuinige installatie te verkrijgen. Gekozen is uiteindelijk voor gasmotorwarmtepomp voor verwarming en koeling, Co2 gestuurde ventilatie, daglichtafhankelijke verlichting en energiearme armaturen. |
ICT |
Door het gebouw liggen uiteraard kilometers kabels om een goede ICT omgeving mogelijk te maken. De scholen maken zelf gebruik van digiborden en lcd-schermen om onderwijs mogelijk te maken. |
Flexibiliteit |
Door toevoeging van twee "flex"lokalen, kunnen de scholen in de dagsituatie gebruikmaken van deze faciliteit. In de avonduren kunnen deze op een andere manier worden verhuurd/gebruikte. Dit geldt tevens voor de centrale hal, enkele spreekkamers en de opdeelbare gymzalen in het gebouw. |
Uitbreidbaarheid |
Uiteraard is er rekening gehouden met uitbreiding, echter met de verwachtte krimp in de leerlingaantallen wordt momenteel verwacht daarin de behoefte van de multifunctionele ruimten te kunnen voorzien. Ook hierin is duurzaam gedacht om verspilling door teveel gebouwde ruimte tegen te gaan. |
Toegankelijkheid |
Door alle faciliteiten op de begane grond neer te leggen is het gebouw toegankelijk voor alle doelgroepen. |
Multifunctioneel (medegebruik van ruimten) |
Momenteel vindt er medegebruik plaats in twee lokalen, de centrale hal en de beide gymzalen. De aanvragen voor medegebruik binnen het gebouw komen nog steeds binnen lopen, dus wordt er creatief gedacht om een zo groot mogelijke gebruikersdichtheid te krijgen. |
Exploitatiekosten |
De exploitatiekosten liggen voor zover nu inzichtelijk lager dan de gebouwen waar de beide scholen vandaan komen. Ook liggen ze lager dan vergelijkbare scholen. Momenteel wordt er middels een nieuwe ronde van "finetuning" gekeken of er nog efficienter omgegaan kan worden met de energie. Tevens is van gemeentewege een voorstel voor zonnepanelen in voorbereiding. |
Duurzaamheid in materiaal en installatie Draagvlak bij gebruikers en bewoners |
Draagvlak: Het was voor ons belangrijk draagvlak te creëren bij gebruikers en buurt om het gebouw voor iedereen toegankelijk te maken. |