Projectgegevens

Opdrachtgever Onderwijsgroep Zuid-Hollandse Waarden
Onderwijssoort voortgezet onderwijs
Project nieuwbouw
Fotografie -

Omvang en activiteiten

Aantal leerlingen (huidig/maximaal) 375 / 375
BVO (nieuwbouw/verbouw) 2.392 m2 / -
Aantal m2 bvo voor onderwijs 2.392 m2
Aantal m2 bvo voor overige activiteiten -
Overige activiteiten we stellen, in samenspraak met de gemeente, het gebouw ook graag in dienst van maatschappelijke doeleinden, cursus, wijkbijeenkomsten, vergaderingen in de avonduren, etc.
Medegebruikers van het gebouw -

Data

Jaartal 1e initiatief tot project 2010
Datum bouwkundige oplevering 01-09-2011
Ingebruikname project 24-10-2011

Energieprestatie

Energieprestatiecoëficient (EPC) 0,95. Tevens is voldaan aan het PvE frisse scholen klasse B.

Bouwpartners

Architectenbureau SP Architecten BV Waddinxveen
Overige ontwerpers en adviseurs Adviseur constructies : Peters & van Leeuwen, Gouda Adviseur installaties : Iv Bouw, Alblasserdam
Aannemer(s) Baas Smits Bouwgroep, Zoetermeer

Financiën

In euro's, incl. BTW
Investeringsbudget onderwijs € 3.279.515,00 (incl. BTW, excl. grond)
Type aanvullend bedrag Aanvullend budget gemeente t.b.v. duurzaamheid
Bedrag € 327.951,00
Aangewend voor Duurzaamheid; o.a. groendak, PV-cellen, hogere isolatiewaarden
Type aanvullend bedrag -
Bedrag -
Aangewend voor -
Type aanvullend bedrag -
Bedrag -
Aangewend voor -
Totale stichtingskosten € 3.607,466,00 (incl. BTW, excl. grond)

Motivatie

Van visie naar gebouwWij willen op onze school, het Dalton lyceum, de leerlingen een veilige en vooral ook herkenbare, eigen 'thuisgevoel' bieden in de vorm van basisteams met elk een eigen fysieke thuisbasis van waaruit men uitwaaiert. Vanuit die filosofie is de hele school in zijn organisatie en ook fysiek kleinschalig opgebouwd. Daarnaast zoeken we ook echte transparantie, niet in mooie woorden, maar ins ons beleid én in het gebouw zelf. We zien elkaar vanuit vele plekken; het is kennen en gekend worden en daarnaast wil de school niet alleen onderwijskundig, maar ook visueel het contact met de buitenwereld. Dit nieuwe mavo-gebouw is binnen onze visie gebouwd naar het voorbeeld van het bestaande hoofdgebouw, maar juist de eenheid in verscheidenheid maken het gebouw weer uniek.Toekomstbestendigheid vindt u terug in een aantal duurzame elementen: hoge isolatiewaarden, pv-cellen die tegelijkertijd zonwering zijn, de prachtige, opvallende groene échte plantenwand in de aula voor fijnstof en CO2-reductie, geluidsdemping en een veilig, knus gevoel. Merkbaar is inderdaad dat de ruimte rust uitstraalt en genereert. Ook is het relatief gemakkelijk de indeling van ruimtes te wijzigen. Verder heeft de school een sedumdak, natuurlijke isolatie.VerbondenheidHet gebouw is in zijn vormgeving en concept verbonden met het hoofdgebouw, maar juist vanuit een ver doorgevoerd uitgangspunt: eenheid-in-verscheidenheid. De verbondenheid met elkaar en met de buitenwereld is eerder al genoemd. Tenslotte maakt het gebouw natuurlijk deel uit van de door de gemeente ingerichte en verder in te richten onderwijscampus.ProcesDe ervaring bij het hoofdgebouw heeft voor de realisatie van dit mavo-gebouw in elk geval ook geleid tot de wens een aantal vertrouwde partners te zoeken. Daaronder ook het architectenbureau; SP Architecten.Een goede en strakke sturing en vooral een uitstekende samenwerking heeft geleid tot een zeer korte bouwperiode met een kwalitatief hoogstaand resultaat.

Gebruikerservaringen

Ik geef hier de min of meer letterlijke quotes van leerlingen uit de brugklas mavo en het derde leerjaar mavo; MB1Tleuk gebouw / mooi, alles glas, je kunt alles zien / wel wat druk bij de pauzes (omdat leerlingen uit het hoofdgebouw hier graag komen)/ receptie helpt je heel goed / nette, schone lokalen / als iemand afgeleid wordt, ligt dat aan de persoon zelf / heel mooi leercentrum / leuk crealokaal en mooi podium / fijn dramalokaal met spiegels en veel attributen / gebouw geeft fijn en veilig gevoel: je kan alles zien en er wordt op je gelet / je wordt vrolijk van de kleuren en de mooie plantenwand in de aula.M3Aveel meer ruimte / grotere lokalen / mooie, groene plantenwand / schoon / geeft ruimtelijk gevoel dat je ook naar buiten kunt kijken / je wordt echt niet afgeleid / meer licht / relaxte, rustige kleuren / gebouw straalt vrolijkheid en veiligheid uitDocenten: overzichtelijk, korte (loop)lijnen, lichtMijn beleving (P. Timmers): een prachtig gebouw dat rust, openheid en respect uitstraalt.

Leerpunten opdrachtgeverschap

Onder strakke regie is heel veel mogelijk.Vanuit de ervaring met de bouw van het hoofdgebouw is nu gekozen voor een veel strakkere en intensievere supervisie door architect. Die rol wordt wellicht te snel als vanzelfsprekend opgevat. Dat is niet zo. Afspraken en controle op borging zijn essentieel voor succesvol bouwen binnen tijd en budget.Er moet ook wederzijds vertrouwen zijn, zodat een stevige discussie nooit persoonlijk wordt, maar taakgericht blijft.Onze school heeft heel veel te maken gehad met uitbreiding en nieuwbouw. Commitment bij je personeel en de wil en energie om aan te passen, mee te werken en vooral breder naar de toekomst te kijken, moet je als leiding ook sturen.

Gebouwprestaties

Onderwerp Aandachtspunt ontwerp Ervaring dagelijks gebruik
Luchtkwaliteit Heel belangrijk Zeer tevreden
Thermisch comfort Belangrijk Zeer tevreden
Visueel comfort Heel belangrijk Tevreden
Akoestisch comfort Heel belangrijk Tevreden
Materialisatie Belangrijk Zeer tevreden
Energieprestatie Niet ingevuld Tevreden
ICT Heel belangrijk Tevreden
Flexibiliteit Belangrijk Zeer tevreden
Uitbreidbaarheid Niet belangrijk Neutraal
Toegankelijkheid Belangrijk Tevreden
Multifunctioneel (medegebruik van ruimten) Neutraal Tevreden
Exploitatiekosten Belangrijk Tevreden
duurzaamheid en representeren van onze onderwijsvisie Heel belangrijk Zeer tevreden

Toelichting per thema

Luchtkwaliteit -
Thermisch comfort -
Visueel comfort veel daglicht en "door-/overzicht" ook in het hart van het gebouw, leerlingen vinden dat geweldig
Akoestisch comfort prima
Materialisatie De ervaringen uit het hoofdgebouw zijn meegenomen in dit gebouw
Energieprestatie -
ICT -
Flexibiliteit -
Uitbreidbaarheid -
Toegankelijkheid -
Multifunctioneel (medegebruik van ruimten) fijn dat de wat kleinere aula een alternatief kan zijn voor bijeenkomsten met een wat minder groot gezelschap
Exploitatiekosten -
duurzaamheid en representeren van onze onderwijsvisie Als loot aan de tak van het hoofdgebouw is dit gebouw een pareltje. Ga eens in het tekenlokaal staan en zie beneden de aula; neem koffie in de personeelskamer en ervaar de relatie met het plein en de andere gebouwen. Als directeur ben ik er trots op dat we onze mavo-leerling een zo eigen omgeving kunnen bieden die ook echt van hen is.