Projectgegevens

Opdrachtgever -
Onderwijssoort primair onderwijs
Project verbouw
Fotografie -

Omvang en activiteiten

Aantal leerlingen (huidig/maximaal) 426 / 450
BVO (nieuwbouw/verbouw) 1.601 m2 / 36 m2
Aantal m2 bvo voor onderwijs 2.503
Aantal m2 bvo voor overige activiteiten 408
Overige activiteiten kinderopvang, diverse binnensporten, buurtbijeenkomsten, naschoolse activiteiten, podiumkunsten.
Medegebruikers van het gebouw S.R.O.; Op Stoom.

Data

Jaartal 1e initiatief tot project 2006
Datum bouwkundige oplevering 10-05-2011
Ingebruikname project 24-05-2011

Energieprestatie

Energieprestatiecoëficient (EPC) Qpres; totaal/Qpres;toelaatbaar = 0.87 (eis < 1.0)

Bouwpartners

Architectenbureau HoekstraArchitecten, Haarlem
Overige ontwerpers en adviseurs Constructiebureau Tentij b.v., HeemskerkMeves Installatie Advies, Zaandam
Aannemer(s) Valk Bouw en Ontwikkeling, Lisserbroek

Financiën

In euro's, incl. BTW
Investeringsbudget onderwijs Euro 2.433.959,-
Type aanvullend bedrag eigen bijdrage schoolbestuur
Bedrag Euro 26.058,-
Aangewend voor Theaterfaciliteiten
Type aanvullend bedrag eigen bijdrage schoolbestuur
Bedrag Euro 46.330,-
Aangewend voor inventaris gymnastiekzaal
Type aanvullend bedrag renovatie middelen gemeente
Bedrag Euro 31.621,-
Aangewend voor renovatie bestaand gebouw
Totale stichtingskosten Euro 2.537.968,-

Motivatie

Dit is een gelukkige school.Onze doelstellingen waren duidelijk: neem de wensen van de school als uitgangspunt en combineer oud en nieuw tot een duurzaam gebouw dat ruimte biedt voor inspirerend onderwijs.We waren wel erg benieuwd wat zo’n omvangrijke uitbreiding met het karakter van deze buurtschool zou doen. Ons oordeel achteraf: missie volledig geslaagd. Wij werken met de indirecte instructiemethode. Dat stelt uiteenlopende eisen aan een schoolgebouw. Er moet ruimte zijn voor klassikaal onderwijs, voor zelfstandig leren en uiteindelijk voor het groepsgewijs werken met de verschillende niveaus leerlingen. Het resultaat: veel ‘verkeer’.De uitbreiding heeft bijzonder goed gewerkt om dit verkeer in rustige banen te leiden. Dat was hoog nodig. Dat realiseer je je vooral nu alles al een tijdje functioneert. De oude school was onrustig door de vele bewegingen en het geluid. Het nieuwe gebouw kenmerkt zich door drie in plaats van twee ‘armen’, verbonden door een centrale hal. Dat heeft de bewegingen van leerlingen en docenten als het ware uitgedempt. Bovendien heeft architect Hoekstra erg veel aandacht besteed aan de akoestiek, waardoor het ook in de openbare multifunctionele ruimten prettig toeven is. VerbondenheidLoop je nu door de school, dan valt je op hoe moeiteloos die uiteenlopende eisen van onze leeraanpak gecombineerd zijn, waarbij die functies toch nog een eenheid vormen. Een mooi voorbeeld is de computerruimte in het nieuwe deel. Het is een besloten plein te midden van de klaslokalen, waar goed zicht op is vanuit de lokalen. De investering in verplaatsbare tussenwanden leidt tot een toenemend aantal gezamenlijke activiteiten van de groepen, zowel instructies maar ook gezellige activiteiten. Een heel plezierig aspect van de nieuwe school is dat iedereen, op weg naar zijn of haar bestemming, elkaar in de centrale hal ontmoet. We hebben bewust gekozen om hier ook de directiekamer en het secretariaat te situeren. Dat is zodanig transparant gebeurd dat het ook hier de (visuele) verbondenheid tussen leiding, docenten en leerlingen ten goede komt.De omgevingVerbondenheid is ook gezocht met de omgeving. Allereerst is daar het uiterlijk van de school. Het was altijd al een idyllische, witte buurtschool, perfect passend in het beeld van het omringende Ramplaankwartier. De architect is er in geslaagd om dit beeld te behouden, ondanks de uitbreiding. Heel belangrijk daarbij is de verzonken, multifunctionele gymzaal. Hierdoor is het bouwvolume bescheiden gebleven. Daarbij is in de detaillering van de uitbreiding aangesloten op de jaren twintig en dertig stijl die de oude school en de omringende woonwijk zo typeert. De idylle is, zeer zeker letterlijk, alleen maar groter geworden. Andersoortige verbondenheid met de omgeving is terug te vinden in de activiteiten rond naschoolse opvang en het bieden van faciliteiten voor de buurtbewoners. De oude lerarenkamer is nu in huiselijke sfeer verbouwd tot een naschoolse opvang door kinderopvang ‘Op stoom’. Verschillende sportverenigingen hebben de weg naar de prachtige gymzaal al gevonden. Die is bovendien gemakkelijk om te bouwen tot een professioneel geoutilleerd theater, geschikt voor menige buurtactiviteit. BouwberichtenHet bouwproces zelf hebben wij aangegrepen om leerlingen, ouders en docenten te betrekken bij het nieuwe avontuur. Er verschenen voor de leerlingen drie Beatrix Bouwberichten, waarin op speelse wijze werd uitgelegd wat er allemaal rond en in de school gebeurde. De bouwberichten werden in uitvergrote vorm ook bij de bouwplaats zelf opgehangen. SamengevatOnze school kenmerkt zich nu door een combinatie van veel interne rust, in- en externe verbondenheid, visuele spanning en avontuur, fraaie detaillering in de sfeer van de omgeving en grote flexibiliteit. Zo is de school in onze ogen een perfecte verbinding tussen de vriendelijke kanten van het verleden en de functionele eisen van nu én de toekomst. Dit is een gelukkige school.

Gebruikerservaringen

Scholieren Mimi Israel en Ralf Lippes: “Het is een heel leuke school geworden….. Ik vind die ondergrondse gymzaal vet!....... En bijna alle ouders zijn er als we iets met muziek of toneel doen….. Het is de leukste school die ik me kan indenken……. Het ziet er zo spannend uit allemaal.” Docente Anouk Woutman: “Het werkt zó veel plezieriger. Die flexibiliteit, de fantastische gymzaal en de te combineren lokalen. Prachtig! En kijk eens hoe de leerlingen in het nieuwe deel achter de computer zitten. Het is veel gezelliger, rustiger en tegelijk opener. En niet onbelangrijk: ik ben een koukleum en heb het prima in m’n klas. Iedere dag dat je hier aankomt, dan denk je weer: jeetje, het is allemaal wel heel mooi! En dat hoor je ook van de ouders.”Directeur Tom Spits: “De nieuwe opzet van de school werkt volgens een principe dat ik ontmoeten en verdelen noem. Iedereen, leerlingen, ouders, docenten en leiding, ontmoet elkaar in de centrale hal en gaat vervolgens in alle rust zijns weegs. Het versterkt de onderlinge verbondenheid aanzienlijk.”

Leerpunten opdrachtgeverschap

Het bestuur is bij monde van Marcella Engbrenghof, clusterdirecteur van Spaarnesant, ‘meer dan gelukkig’ met het eindresultaat. Uitbreiding van de school was noodzakelijk. Maar het was ook de bedoeling dat alle groepen elkaar binnen de school meer en beter zouden gaan ontmoeten. Met meer uitwisseling van ideeën en gedachten, meer creativiteit als resultaat. Dat is helemaal gelukt.Leerpunten? Het zijn bevestigingen van wat we eigenlijk al weten. Allereerst moet je de verantwoordelijkheden en stuurmogelijkheden rond zo’n proces daar leggen waar er ervaring mee is. Het bestuur kan acute problemen niet oplossen, de leiding en leerkrachten zijn daarentegen zeer goed in staat snel en afdoende zaken te regelen. Maak dat vooraf duidelijk.Goede communicatie is essentieel. Die was er, zowel met de omwonenden als met de interne groepen. Zo wisten de ouders precies wat er ging gebeuren. Vooral rond de veiligheid voor de kinderen een uiterst belangrijk aspect. De kinderen, maar ook de leerkrachten en de ouders, zijn nieuwsgierig gemaakt met bijvoorbeeld de lesbrief Beatrix Bouwberichten. De blik bleef daarmee gericht op de toekomst. Natuurlijk is er ook wat gedoe geweest. Dat voorkom je niet als je verbouwt tijdens het lesgeven. Maar dat is snel vergeten. Door die nieuwsgierigheid en door het eindresultaat.

Gebouwprestaties

Onderwerp Aandachtspunt ontwerp Ervaring dagelijks gebruik
Luchtkwaliteit Belangrijk Zeer tevreden
Thermisch comfort Belangrijk Zeer tevreden
Visueel comfort Belangrijk Zeer tevreden
Akoestisch comfort Belangrijk Zeer tevreden
Materialisatie Belangrijk Tevreden
Energieprestatie Belangrijk Tevreden
ICT Belangrijk Zeer tevreden
Flexibiliteit Belangrijk Zeer tevreden
Uitbreidbaarheid Niet belangrijk Neutraal
Toegankelijkheid Belangrijk Zeer tevreden
Multifunctioneel (medegebruik van ruimten) Belangrijk Zeer tevreden
Exploitatiekosten Heel belangrijk Tevreden
Uitstraling Belangrijk Zeer tevreden

Toelichting per thema

Luchtkwaliteit Combinatie van luchtzijdige verwarming en ventilatie bevalt goed.
Thermisch comfort Snelle evenwichtige opwarming, geen tocht.
Visueel comfort Veel daglicht in combinatie met buitenzonwering.
Akoestisch comfort Veel kinderen en toch rust is erg aangenaam.
Materialisatie Materialisatie uitbreiding in relatie met het bestaande gebouw.
Energieprestatie Aangenaam in de winter en zeer leefbaar in de zomer.
ICT Intensief gebruik van het ict eiland.
Flexibiliteit Nieuwe onderwijskundige mogelijkheden door flexibele wanden.
Uitbreidbaarheid Schoolomvang en lokatie zijn in balans.
Toegankelijkheid De uitbreiding met lift maakt de hele school toegankelijk.
Multifunctioneel (medegebruik van ruimten) De gymzaal kan makkelijk zelfstandig worden gebruikt.
Exploitatiekosten De kosten per m2 zijn gereduceerd.
Uitstraling Over de uitstraling: ''..jeetje, het is allemaal wel heel mooi! En dat hoor je ook van de ouders.”