Projectgegevens
Opdrachtgever | Stichting de Haagse Scholen en Stichting Lucasonderwijs |
---|---|
Onderwijssoort | (voortgezet) speciaal onderwijs |
Project | nieuwbouw |
Fotografie | Roos Aldershoff Fotografie (www.roosaldershoff.nl) |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Opdrachtgever | Stichting de Haagse Scholen en Stichting Lucasonderwijs |
---|---|
Onderwijssoort | (voortgezet) speciaal onderwijs |
Project | nieuwbouw |
Fotografie | Roos Aldershoff Fotografie (www.roosaldershoff.nl) |
Aantal leerlingen (huidig/maximaal) | 200 zeer moeilijk lerende kinderen / 225 zeer moeilijk lerende kinderen |
---|---|
BVO (nieuwbouw/verbouw) | 3.400 / - |
Aantal m2 bvo voor onderwijs | 2.645 |
Aantal m2 bvo voor overige activiteiten | 755 |
Overige activiteiten | Sport, brede buurtschool activiteiten (dans, toneel, muziek, judo, fitness), Tai Chi en boodschappenservice voor (buurt)ouderen, kinder-nevendienst Amerikaanse Kerk, wintervoetbal, vergaderingen winkeliersvereniging, activiteiten vereniging voor radiografisch bestuurbare vliegtuigjes, recepties voor externen. |
Medegebruikers van het gebouw | Amerikaanse Kerk, Tai Chi club, sportverenigingen (voetbal in winter), winkeliersvereniging (vergaderingen), muziektherapeut ('s avonds), vereniging voor radiografisch bestuurbare vliegtuigjes. Buurtkinderen maken buiten schooltijden gebruik van de (openbare) speelpleinen en de voetbalkooien. Buurtbewoners onderhouden in de vakanties de groente- en fruittuintjes van de scholen. |
Jaartal 1e initiatief tot project | 12-12-2006 |
---|---|
Datum bouwkundige oplevering | 13-12-2011 |
Ingebruikname project | 03-01-2012 |
Energieprestatiecoëficient (EPC) | 1,2 |
---|
Architectenbureau | N2 architekten, Rotterdam (Theo Kupers) |
---|---|
Overige ontwerpers en adviseurs | Management: Ceres Projecten met Jan van RooijenInstallatieontwerp: IOC RidderkerkConstructieontwerp: Van der Vorm Engineering, DelftAdviseur akoestiek, brandveiligheid en bouwfysica: Adviesburo Nieman, RijswijkOntwerp Letterbeeld: Rene Knip / Janno HahnOntwerp bewegwijzering: Antenna-men, Rotterdam |
Aannemer(s) | Bouwkundig: Vink Bouw, NIeuwkoopElectrotechniek en werktuigbouwkundig: Groen en Aldenkamp, Woerden |
Investeringsbudget onderwijs | € 5.605.291 incl btw |
---|---|
Type aanvullend bedrag | subsidies |
Bedrag | € 165.000 incl btw |
Aangewend voor | inrichting fitnessruimte, technieklokalen (metaal- en hout-), keukenlokalen |
Type aanvullend bedrag | sponsoring |
Bedrag | € 25.000 incl btw |
Aangewend voor | inrichting speelpleinen, inrichting huiskamerlokalen, etc excl losse inrichting |
Type aanvullend bedrag | - |
Bedrag | - |
Aangewend voor | - |
Totale stichtingskosten | € 5.795.291 incl btw |
Onderwerp | Aandachtspunt ontwerp | Ervaring dagelijks gebruik |
---|---|---|
Luchtkwaliteit | Neutraal | Neutraal |
Thermisch comfort | Belangrijk | Tevreden |
Visueel comfort | Belangrijk | Zeer tevreden |
Akoestisch comfort | Belangrijk | Zeer tevreden |
Materialisatie | Belangrijk | Tevreden |
Energieprestatie | Neutraal | Tevreden |
ICT | Belangrijk | Tevreden |
Flexibiliteit | Belangrijk | Tevreden |
Uitbreidbaarheid | Neutraal | Neutraal |
Toegankelijkheid | Belangrijk | Tevreden |
Multifunctioneel (medegebruik van ruimten) | Belangrijk | Zeer tevreden |
Exploitatiekosten | Belangrijk | Tevreden |
de school als leermiddel | Belangrijk | Zeer tevreden |
Luchtkwaliteit | Luchtkwaliteit heeft gedurende het eerste jaar regelmatig afstemming gevraagd mn door installateur. |
---|---|
Thermisch comfort | - |
Visueel comfort | Zeer tevreden. Goede doorzichten (binnen en naar buiten), veel daglicht binnen, geen visuele onrust. |
Akoestisch comfort | Bijzonder tevreden met de kwaliteit van de akoestiek binnen. |
Materialisatie | - |
Energieprestatie | - |
ICT | - |
Flexibiliteit | - |
Uitbreidbaarheid | - |
Toegankelijkheid | Zeer laagdrempelig, ook voor mensen uit de buurt. Met name omdat het iedere school een eigen ingang heeft, nagenoeg direct aan de straat. Dus zonder dat er eerst over het schoolplein gelopen hoeft te worden. |
Multifunctioneel (medegebruik van ruimten) | - |
Exploitatiekosten | - |
de school als leermiddel | De school als leermiddel. Onze leerlingen moeten het vooral hebben van ervaringen. In het gebouw komen ze zaken tegen die ze in de maatschappij gaan tegenkomen. Vanwege de categorie kinderen was er bij het team ook huiver voor de impact van een verhuizing. Kinderen zijn daarom op verschillende momenten betrokken bij de plannen; excursie naar bouwplaats, feestelijkheden 1e paal, hoogste punt, etc. Hoewel didactisch programma al klaar lag om problemen aan te pakken, is het gebouw vanaf allereerste ingebruikname door kinderen omarmd als een veilig en eigen 'thuis'. |