Projectgegevens

Opdrachtgever Stichting de Haagse Scholen en Stichting Lucasonderwijs
Onderwijssoort (voortgezet) speciaal onderwijs
Project nieuwbouw
Fotografie Roos Aldershoff Fotografie (www.roosaldershoff.nl)

Omvang en activiteiten

Aantal leerlingen (huidig/maximaal) 200 zeer moeilijk lerende kinderen / 225 zeer moeilijk lerende kinderen
BVO (nieuwbouw/verbouw) 3.400 / -
Aantal m2 bvo voor onderwijs 2.645
Aantal m2 bvo voor overige activiteiten 755
Overige activiteiten Sport, brede buurtschool activiteiten (dans, toneel, muziek, judo, fitness), Tai Chi en boodschappenservice voor (buurt)ouderen, kinder-nevendienst Amerikaanse Kerk, wintervoetbal, vergaderingen winkeliersvereniging, activiteiten vereniging voor radiografisch bestuurbare vliegtuigjes, recepties voor externen.
Medegebruikers van het gebouw Amerikaanse Kerk, Tai Chi club, sportverenigingen (voetbal in winter), winkeliersvereniging (vergaderingen), muziektherapeut ('s avonds), vereniging voor radiografisch bestuurbare vliegtuigjes. Buurtkinderen maken buiten schooltijden gebruik van de (openbare) speelpleinen en de voetbalkooien. Buurtbewoners onderhouden in de vakanties de groente- en fruittuintjes van de scholen.

Data

Jaartal 1e initiatief tot project 12-12-2006
Datum bouwkundige oplevering 13-12-2011
Ingebruikname project 03-01-2012

Energieprestatie

Energieprestatiecoëficient (EPC) 1,2

Bouwpartners

Architectenbureau N2 architekten, Rotterdam (Theo Kupers)
Overige ontwerpers en adviseurs Management: Ceres Projecten met Jan van RooijenInstallatieontwerp: IOC RidderkerkConstructieontwerp: Van der Vorm Engineering, DelftAdviseur akoestiek, brandveiligheid en bouwfysica: Adviesburo Nieman, RijswijkOntwerp Letterbeeld: Rene Knip / Janno HahnOntwerp bewegwijzering: Antenna-men, Rotterdam
Aannemer(s) Bouwkundig: Vink Bouw, NIeuwkoopElectrotechniek en werktuigbouwkundig: Groen en Aldenkamp, Woerden

Financiën

In euro's, incl. BTW
Investeringsbudget onderwijs € 5.605.291 incl btw
Type aanvullend bedrag subsidies
Bedrag € 165.000 incl btw
Aangewend voor inrichting fitnessruimte, technieklokalen (metaal- en hout-), keukenlokalen
Type aanvullend bedrag sponsoring
Bedrag € 25.000 incl btw
Aangewend voor inrichting speelpleinen, inrichting huiskamerlokalen, etc excl losse inrichting
Type aanvullend bedrag -
Bedrag -
Aangewend voor -
Totale stichtingskosten € 5.795.291 incl btw

Motivatie

ONDERWIJSVISIE NAAR GEBOUW: Twee scholen delen in dit project één gebouw. We werken met 4 uitstroomprofielen: Groenvoorziening, Dienstverlening, Consumptie en Techniek. Het is onder meer belangrijk dat op deze profielen een verbinding met de wijk tot stand wordt gebracht.Het gebouw versterkt in haar organisatie dit idee. Op de begane grond opent de school zich naar de wijk met de techniek- en keukenlokalen. De manier waarop de buitenruimte van de school is georganiseerd maakt het niet alleen een veilige speelruimte, maar ook een praktijkruimte voor kinderen met profiel Groenvoorziening. De wijze waarop de twee verschillende hoofdentrees ten opzichte van de openbare ruimte zijn geplaatst, vergroot de toegankelijkheid van het gebouw en versterkt de verankering in de wijk. De twee gymzalen dragen door de mogelijkheden van extern en intern gebruik bij aan de ontwikkeling van de kinderen en aan de verbinding met de wijk. De aula is door haar koppeling met de buitenruimte en de keukenlokalen een praktijkruimte voor kinderen met profiel Consumptie. Technieklokalen op de begane grond met rollator- en fietsreparatie faciliteiten versterken de band met de wijk.Voor onze kinderen is een veilige en overzichtelijke leeromgeving waar men zich goed kan oriënteren uitermate belangrijk. Dit is heel goed gelukt. Door onder andere de overzichtelijke en kleinschalige opzet van de plattegronden wordt de wereld in het gebouw ervaren als intiem en huiselijk. Dit is een goede basis waarbinnen de kinderen zich optimaal kunnen ontwikkelen en waar hun talenten kunnen worden aangesproken. Er is in deze opzet ruimte geweest voor het maken van verschillen tussen de beide scholen.TOEKOMSTBESTENDIG: De leerpleinen maken verschillende onderwijsmethoden mogelijk en vergroten de bruikbaarheid op termijn. Het sportdomein met 2 gymzalen is een intern toegankelijk eigen compartiment met eigen entree aan de straat. De onderste zaal ingericht voor schoolgymnastiek, de bovenste ingericht met fitnessapparatuur en spiegelwand en te halveren met een flexibele tussenwand. Hierdoor wordt de bruikbaarheid aanzienlijk vergroot. De zaal is verduisterbaar.De keukenlokalen zijn geplaatst aan weerszijden van de aula, die door middel van een flexibele tussenwand ook opdeelbaar is. Hierdoor is het mogelijk de aula op verschillende manieren en voor verschillende groepen gebruiken. De aula komt uit op de (goed op de zon georiënteerde) buitenruimte, waarmee de bruikbaarheid verder wordt vergroot. Dit gedeelte wordt verhuurd voor externe recepties, waarbij de kinderen (profiel Consumptie) de catering verzorgen, al dan niet met ondersteuning van externe catering bedrijven.De opzet van het gebouw met neutrale groepsruimten en leerpleinen is zodanig, dat het eenvoudig door een andere school kan worden in gebruik genomen. Ook kan het simpel tot één schoolgebouw transformeren.VERBONDENHEID: De bedrijfsmatige inrichting van techniek- en keukenlokalen zorgen ervoor dat externe professionals het gebouw goed kunnen gebruiken. Door plaatsing en inrichting (stoelen, tafels, beamer) van aula aan buitenruimte (met zonneluifel) en professionele keukenlokalen, is het gebouw aantrekkelijk voor maatschappelijke partners. (recepties, congres)De inrichting van gymzalen vergroot de bruikbaarheid en trekt ook verschillende externe partijen (Tai Chi, radiografische vliegtuigjes, wintervoetbal).PROCES: Het is belangrijk geweest dat de twee schooldirecteuren – gesteund door directies – het gehele proces goed betrokken zijn geweest. De goede verstandhouding tussen beide directeuren en heel open samenwerking met oog voor wederzijdse belangen. Een bijzonder goede chemie tussen de directeuren, architect en bouwmanager met veel aandacht voor verdieping en interactie middels overleg, excursie(s), workshop. Goede lijn met de financiering instantie (OC&W) en regelmatige terugkoppeling van directeuren naar eigen achterban zorgde voor tijdige inhoudelijke feedback en creëren van draagvlak.

Gebruikerservaringen

LEERLING:"Ik ben heel erg blij met onze school. Vooral de gymzaal is zó mooi! Soms moeten we nog wel eens naar de oude gymzaal, maar dat willen we helemaal niet meer. We kweken in een kas op het plein onze eigen tomaten en komkommers. Die gaan we samen opeten als ze rijp zijn.”DIRECTEUR SCHOOL:"Ik vind dat je de leerlingen gewoon serieus moet nemen in hun zijn. De school moet dus geen kinderachtige uitstraling hebben. Dat is heel goed gelukt! We hebben een volwassen gebouw gekregen. Stoer en serieus van buiten, helder en transparant van binnen. Onze kinderen hebben hun school vanaf het allereerste gebruik helemaal omarmd."BESTUURSLID:"Dit gebouw is op verschillende manieren echt wat een school voor deze kinderen moet zijn. Het biedt niet alleen een veilige en ingekaderde omgeving maar opent zich ook naar de maatschappij. De school is meer dan alleen huisvesting voor ZMLK onderwijs. De school is met keukens, aula en buitenruimten, maar ook met bijvoorbeeld de verschillende vloeren en kranen een echt leermiddel voor deze kinderen.”

Leerpunten opdrachtgeverschap

Zorg dat je goed in gesprek raakt met je architect. De architect moet heel goed weten voor welke categorie kinderen en leerkrachten het gebouw bedoeld is. Zorg dan ook dat je betrokken bent bij de architectenkeuze.Neem de architect mee naar je bestaande school en leg uit wat goed werkt en waarover je ontevreden bent. Ga kijken naar de gebouwen die de architect eerder heeft gerealiseerd. Het liefst natuurlijk onderwijsgebouwen, maar het kunnen ook andere soorten gebouwen zijn. Ben open en benoem wat je bij die gebouwen aanspreekt en wat niet.Verbreed je horizon. Sta open en ben nieuwsgierig naart andere mogelijkheden. Ga niet alleen uit van hoe je (wellicht al jaren) gewend bent te werken. Excursies naar andere scholen zijn daar een heel goed middel voor. Neem je architect daarbij mee zodat hij/zij vanuit zijn eigen vakgebied kan meekijken en -denken. De andere te bezoeken scholen hoeven niet percé in dezelfde categorie te vallen. Kijk goed naar waar je gebouw komt te staan. Verdiep je in de mogelijkheden van de setting en de mogelijke (sociale) verbindingen die er met de buurt te leggen zijn. Communiceer!

Gebouwprestaties

Onderwerp Aandachtspunt ontwerp Ervaring dagelijks gebruik
Luchtkwaliteit Neutraal Neutraal
Thermisch comfort Belangrijk Tevreden
Visueel comfort Belangrijk Zeer tevreden
Akoestisch comfort Belangrijk Zeer tevreden
Materialisatie Belangrijk Tevreden
Energieprestatie Neutraal Tevreden
ICT Belangrijk Tevreden
Flexibiliteit Belangrijk Tevreden
Uitbreidbaarheid Neutraal Neutraal
Toegankelijkheid Belangrijk Tevreden
Multifunctioneel (medegebruik van ruimten) Belangrijk Zeer tevreden
Exploitatiekosten Belangrijk Tevreden
de school als leermiddel Belangrijk Zeer tevreden

Toelichting per thema

Luchtkwaliteit Luchtkwaliteit heeft gedurende het eerste jaar regelmatig afstemming gevraagd mn door installateur.
Thermisch comfort -
Visueel comfort Zeer tevreden. Goede doorzichten (binnen en naar buiten), veel daglicht binnen, geen visuele onrust.
Akoestisch comfort Bijzonder tevreden met de kwaliteit van de akoestiek binnen.
Materialisatie -
Energieprestatie -
ICT -
Flexibiliteit -
Uitbreidbaarheid -
Toegankelijkheid Zeer laagdrempelig, ook voor mensen uit de buurt. Met name omdat het iedere school een eigen ingang heeft, nagenoeg direct aan de straat. Dus zonder dat er eerst over het schoolplein gelopen hoeft te worden.
Multifunctioneel (medegebruik van ruimten) -
Exploitatiekosten -
de school als leermiddel De school als leermiddel. Onze leerlingen moeten het vooral hebben van ervaringen. In het gebouw komen ze zaken tegen die ze in de maatschappij gaan tegenkomen. Vanwege de categorie kinderen was er bij het team ook huiver voor de impact van een verhuizing. Kinderen zijn daarom op verschillende momenten betrokken bij de plannen; excursie naar bouwplaats, feestelijkheden 1e paal, hoogste punt, etc. Hoewel didactisch programma al klaar lag om problemen aan te pakken, is het gebouw vanaf allereerste ingebruikname door kinderen omarmd als een veilig en eigen 'thuis'.