Projectgegevens

Opdrachtgever SCOPE scholengroep
Onderwijssoort voortgezet onderwijs
Project nieuwbouw
Fotografie -

Omvang en activiteiten

Aantal leerlingen (huidig/maximaal) 340 / 300
BVO (nieuwbouw/verbouw) 2.375 m2 / -
Aantal m2 bvo voor onderwijs -
Aantal m2 bvo voor overige activiteiten -
Overige activiteiten -
Medegebruikers van het gebouw -

Data

Jaartal 1e initiatief tot project -
Datum bouwkundige oplevering 03-04-2009
Ingebruikname project 02-06-2009

Energieprestatie

Energieprestatiecoëficient (EPC) 1,39

Bouwpartners

Architectenbureau de Jong Gortemaker Algra, Rotterdam
Overige ontwerpers en adviseurs Interieur: de Jong Gortemaker Algra, Rotterdam (vaste inrichting)Constructie: de Jong Gortemaker Algra, RotterdamInstallatie: DWA installatie- en energieadvies, Bodegraven
Aannemer(s) Aannemer: Van Leeuwen Bouwbedrijf, Alphen a/d RijnInstallateur: DKC Dekkers Koelcombi Installatietechniek BV, Wijchen

Financiën

In euro's, incl. BTW
Investeringsbudget onderwijs € 3.242.876,- incl. BTW
Type aanvullend bedrag Ophoging budget door Gemeenteraad
Bedrag € 178.500,- incl. BTW
Aangewend voor Klimaatbeheersing - Frisse School
Type aanvullend bedrag -
Bedrag -
Aangewend voor -
Type aanvullend bedrag -
Bedrag -
Aangewend voor -
Totale stichtingskosten € 3.421.376,- incl. BTW

Motivatie

Groene Hart Rijnwoude: onderwijskwaliteit en verbindingenGroene Hart Rijnwoude te Hazerswoude heeft alles in zich om de Scholenbouwprijs 2013 in de wacht te slepen. Uitgangspunten bij het ontwerp waren namelijk: een overzichtelijke, veilige en uitdagende uitstraling passend bij de omgeving en de gebruikers. De locatie is bewust gekozen om de leerlingen binnen hun woonplaats te kunnen onderwijzen, zodat zij meer tijd over houden om deel kunnen nemen aan maatschappelijke activiteiten. Hoe dit tot uiting komt, staat in onderstaande thema's beschreven.Van onderwijsvisie naar gebouwZes onderwijskundige uitgangspunten zijn door de denktank, bestaande uit leidinggevenden en docenten, geformuleerd: - Ontdekkend, samenwerkend leren binnen een veilige leeromgeving- Docent is naast kennisoverdrager ook begeleider- Docenten werken in teams- Docenten werken in een professionele leeromgeving- Leerlingen kunnen in principe alle werk op school doen- Er is sprake van een duidelijke structuurHet gebouw moest een overzichtelijke, veilige, uitdagende uitstraling hebben wat past bij de omgeving, waarin het staat.ToekomstbestendigheidDe situering van het gebouw is zo gekozen dat uitbreiding mogelijk is in de toekomst. Aan de zijde van het 2e trappenhuis kan het gebouw eenvoudig verlengd worden. Een strook lokalen kan ook een mooie en duidelijke beëindiging maken. De kopgevel is zo uitgevoerd dat deze verwijderd kan worden, de nieuwe ruimte kan verbonden worden met de bestaande ruimte. In het gebouw is flexibiliteit ingezet om aanpassing van de indeling eenvoudig mogelijk te maken in de toekomst. De indeling van de buitenkozijnen, de binnenkozijnen, de verlichting de verwarming en de ventilatie is zo gekozen dat op elke 1,800m’ haaks op de gevel een wand kan worden geplaatst zonder dat aanpassingen nodig zijn aan het gebouw of de installaties.VerbondenheidDe school is bestemd voor leerlingen van de eerste twee jaren van het voortgezet onderwijs.Het is een instroompunt van het voortgezet onderwijs in Alphen aan de Rijn. De leerlingen kunnen op deze wijze nog naar school in het dorp waar ze wonen. De tijd die anders gebruikt wordt voor fietsen naar Alphen aan de Rijn kan nu gebruikt worden voor deelname aan het maatschappelijke leven in Hazerswoude. De jongeren kunnen op deze wijze eenvoudiger participeren in sportclubs en culturele activiteiten in Hazerswoude. De school draagt zo bij aan een goede samenwerking met de maatschappelijke partners.ProcesHet proces is gericht op het zo goed mogelijk benutten van alle kennis en vaardigheden van alle betrokkenen en het faciliteren en stimuleren van een uitstekende samenwerking van deze partijen. Het proces is allereerst ingestoken op een integraal ontwerpproces. Vanaf het begin hebben de adviseurs geparticipeerd in het ontwerpteam. Ze hebben gezamenlijk gewerkt aan een geïntegreerd ontwerp waarbij architectuur, constructie en installaties optimaal samengaan in een flexibel, energiezuinig, exploitatievriendelijk en gebruiksvriendelijk gebouw. Vanaf het definitief ontwerp zijn de uitvoerende partijen geselecteerd. De aannemers hebben hun uitvoeringservaring en vakkennis ingebracht en hun bijdrage geleverd aan een optimaal functionerend gebouw op alle bovengenoemde aspecten.

Gebruikerservaringen

LeerlingIk vind dat de school heel licht is door alle ramen en dat het erg ruim is, zoals de aula, de vide en de leerpleinen met computers. De school ziet er ook mooi uit van buiten met de verschillende soorten materialen en kleuren, die zijn gebruikt.DocentHet is heerlijk om te werken in een gebouw waar zo’n groots gevoel van ruimte is. De hoge deuren en plafonds, de grote en vele ramen zorgen voor een gevoel van vrijheid en ruimte, zonder het kleinschalige, veilige karakter van de school geweld aan te doen.SchoolleiderDe school is transparent, licht en hoogwaardig afgewerkt wat een professionele uitstraling geeft. Door de hoeveelheid raampartijen is de omgeving heel mooi naar binnen gehaald. Elke vierkante meter in het gebouw wordt optimaal benut voor onderwijsdoeleinden.

Leerpunten opdrachtgeverschap

Door wisseling in de schoolleiding is het niet gelukt om deze informatie tijdig beschikbaar te krijgen.

Gebouwprestaties

Onderwerp Aandachtspunt ontwerp Ervaring dagelijks gebruik
Luchtkwaliteit Heel belangrijk Tevreden
Thermisch comfort Heel belangrijk Tevreden
Visueel comfort Belangrijk Zeer tevreden
Akoestisch comfort Belangrijk Zeer tevreden
Materialisatie Heel belangrijk Tevreden
Energieprestatie Heel belangrijk Zeer tevreden
ICT Belangrijk Tevreden
Flexibiliteit Heel belangrijk Neutraal
Uitbreidbaarheid Belangrijk Tevreden
Toegankelijkheid Belangrijk Zeer tevreden
Multifunctioneel (medegebruik van ruimten) Belangrijk Tevreden
Exploitatiekosten Heel belangrijk Tevreden
- Niet ingevuld Niet ingevuld

Toelichting per thema

Luchtkwaliteit -
Thermisch comfort -
Visueel comfort -
Akoestisch comfort -
Materialisatie -
Energieprestatie -
ICT -
Flexibiliteit -
Uitbreidbaarheid -
Toegankelijkheid -
Multifunctioneel (medegebruik van ruimten) -
Exploitatiekosten -
- -