Projectgegevens

Opdrachtgever Emergis
Onderwijssoort (voortgezet) speciaal onderwijs
Project nieuwbouw
Fotografie -

Omvang en activiteiten

Aantal leerlingen (huidig/maximaal) 235 / 250
BVO (nieuwbouw/verbouw) 2.400 m2 / -
Aantal m2 bvo voor onderwijs 1705
Aantal m2 bvo voor overige activiteiten 704
Overige activiteiten sportvoorziening voor de school en voor derdenkantoor 133 m2,bijeenkomst 154 m2,gemeenschappelijk 88 m2,sport 329m2
Medegebruikers van het gebouw cliënten en medewerkers van Emergis maken ook gebruik van de sportvoorziening.

Data

Jaartal 1e initiatief tot project 2006
Datum bouwkundige oplevering 15-07-2011
Ingebruikname project 08-08-2011

Energieprestatie

Energieprestatiecoëficient (EPC) 0,54 en 0 na plaatsing zonnepanelen

Bouwpartners

Architectenbureau Rothuizen Architecten Stedenbouwkundigen Middelburg
Overige ontwerpers en adviseurs Nelissen ingenieursbureau Eindhoven - Grontmij Nederland MiddelburgKVproject Middelburg - Trecodome Roosendaal -
Aannemer(s) Volgens percelenmethodiek waarbij Rothuizen uitvoeringscoördinatie heeft. Aannemingsbedrijf Fraanje B.V. Lewedorp - Gump & Maier Binswangen (D) - Ingenieursbureau Wolter & Dros Goes - Logus Afbouw BV Vlissingen - Jurry Terneuzen b.v. - Intra Kapelle B.V.- Steenvoorden Bouwservice Terheijden - Meesters de Koeijer en Roegiers Glas Heinkenszand

Financiën

In euro's, incl. BTW
Investeringsbudget onderwijs 4.147.234
Type aanvullend bedrag NCW energiebesparing
Bedrag 423.392
Aangewend voor duurzame voorziening + extra kwaliteit leeromgeving
Type aanvullend bedrag Subsidie NKP-NESK inclusief haalbaarheidsstudie
Bedrag 315.839 + 12.605
Aangewend voor duurzame voorzieningen
Type aanvullend bedrag subsidie AgentschapNL tbv monitoring
Bedrag 16.807
Aangewend voor monitoringsvoorzieningen
Totale stichtingskosten 4.915.877

Motivatie

Van onderwijsvisie naar gebouw: OdyZee heeft een speciale doelgroep (leerlingen met autisme stoornis) en deze leerlingen vragen een aanpassing van het gebouw om tot leren te komen.Overzichtelijkheid, duidelijk ingericht met een rustige uitstraling, ruimte, voorspelbaarheid, rust, licht en structuur zijn belangrijke voorwaarden voor de leerlingen om tot leren te komen. Daarnaast gaan we uit van een “frisse school”. Hierbij gaat het om vijf thema’s. Naast energiezuinigheid zijn de luchtkwaliteit, thermisch comfort, visueel comfort en akoestisch comfort belangrijk. Allemaal zaken die voor onze prikkelgevoelige leerlingen effect kunnen hebben op het leren.Veel aandacht is uitgegaan naar de inrichting van het gebouw. Ook al zijn we de laatste jaren gegroeid, kleinschalig organiseren is ons uitgangspunt.Toekomstbestendigheid: De toekomstbestendigheid was een belangrijk uitgangspunt voor de realisatie van de OdyZee school.Voor Stichting Emergis was het een eis dat het gebouw als zelfstandige wooneenheden voor haar klanten omgebouwd moest kunnen worden als het schoolgebouw zijn functie zou verliezen. Rothuizen heeft om deze reden in de VO fase twee ontwerpen gemaakt om aan te tonen dat de functionele aanpassing ook daadwerkelijk mogelijk is in de toekomst (zie bijlage met tekening).In de draagstructuur van prefab beton zijn de mogelijke toekomstige deuropeningen uitgespaard en in de huidige functie opgevuld met akoestisch materiaal (zie interieur foto’s).Verbondenheid: De maatschappelijke partner is Emergis GGZ Voorziening in Zeeland. De school staat op het terrein van Emergis. Een aantal leerlingen krijgt een onderwijs-zorg aanbod. Dit betekent dat de leerling behandeling krijgt van Emergis en op OdyZee onderwijs krijgt. Doordat we op hetzelfde terrein zitten zijn we zeer betrokken bij elkaar en dit komt samenwerking ten goed.Proces: Het realiseren van een Passieve School is geen gemeengoed. In de bouwvoorbereiding bleek geen Nederlandse aannemer of leverancier in staat of bereid om een Passieve gebouwschil te ontwikkelen en aan te bieden. Om deze reden heeft Rothuizen de opdrachtgever voorgesteld het project niet onder te brengen bij een hoofdaannemer, maar op te delen in fases en percelen en deze apart in de markt te zetten. De ruwbouw is vervolgens apart aanbesteed en opgeleverd, waarna de gehele Passieve buitengevel met kozijnen en deuren en de complete gymzaal door de Duitse firma Gumpp is geleverd en op locatie gemonteerd.Hierna zijn de installaties aangebracht en is de afbouw van het pand ter hand genomen. Belangrijk was genoemde aanbesteding in percelen. Aparte percelen waren onder andere de ruwbouw casco, de prefab gevel en dak, de installaties, de dakbedekkingen, de gevelafwerkingen, de interieurafbouw.Door deze gesplitste aanbesteding is de volledige gewenste kwaliteit binnen het beschikbare budget gerealiseerd.

Gebruikerservaringen

De uitstraling en de inrichting van het gebouw is rustig en goed doordacht. Dat valt veel mensen op als ze voor het eerst het gebouw binnenlopen. Dit heeft een zeer gunstig effect op het gedrag van de leerlingen. Binnenklimaat is goed. Leerkrachten kunnen ramen open zetten en zelf het licht bedienen. Lichten gaan automatisch aan en uit, dit is belangrijk in het kader van energiebesparing.Over energiegebruik is nog veel onduidelijk, objectieve metingen zijn nog niet beschikbaar. Materiaalgebruik is niet altijd naar tevredenheid: platen aan de buitengevel laten los of gaan snel kapot, sommige akoestische panelen laten juist veel geluid door. De meeste leerlingen vinden het een prettig gebouw: wc in de klas, studiecabine, rust op de gang. Bij pubers hoor je soms dat ze zaken als een kantine missen.

Leerpunten opdrachtgeverschap

Van grote waarde is het vastleggen van alle financiële afspraken/kaders aan de voorkant van het proces gebleken. Exploitatievoordelen zijn gekapitaliseerd naar het deel van het investeringsbedrag, dat is ingezet voor het passief, “fris” en energieneutraal maken van de school. In de voorfase is een staffel van aanvullende wensen per projectfase met een gelimiteerde besluitvormingstijd opgesteld. Afhankelijk van financiële stand werden wensen uitgevoerd. Vanaf de eerste initiatieven zijn gemeente en school nauw bij het proces betrokken geweest. Programma en gebouw zijn zo gezamenlijk ontwikkeld. Van wezenlijk belang voor een succesvol innovatief gebouw. Aan het begin van het bouwproces is door alle (uitvoerende) partijen een gezamenlijk commitment uitgesproken over het te behalen resultaat. Lijn hierbij was dat het individueel succes bepaald werd door het gezamenlijk succes. De excursie naar voorbeeldprojecten in Duitsland was hierbij ondersteunend. In de bus ontstonden tussen alle disciplines enthousiaste, spontane en creatieve “ontwerpteamsessies”. De keuze voor “percelenaanbesteding” was een bewuste, om maximale, directe grip te hebben en houden op de kwaliteit. De keuze voor een professioneel, strak gestuurd, onafhankelijk projectmanagement is daarbij als een noodzaak ervaren.

Gebouwprestaties

Onderwerp Aandachtspunt ontwerp Ervaring dagelijks gebruik
Luchtkwaliteit Heel belangrijk Zeer tevreden
Thermisch comfort Heel belangrijk Neutraal
Visueel comfort Belangrijk Zeer tevreden
Akoestisch comfort Heel belangrijk Tevreden
Materialisatie Belangrijk Neutraal
Energieprestatie Belangrijk Neutraal
ICT Belangrijk Zeer tevreden
Flexibiliteit Belangrijk Zeer tevreden
Uitbreidbaarheid Neutraal Neutraal
Toegankelijkheid Belangrijk Zeer tevreden
Multifunctioneel (medegebruik van ruimten) Neutraal Tevreden
Exploitatiekosten Belangrijk Neutraal
omkeerbaar bouwen, school kan worden omgebouwd tot HAT eenheden Heel belangrijk Niet ingevuld

Toelichting per thema

Luchtkwaliteit -
Thermisch comfort Afgelopen winter is door technische mankementen de temperatuur een aantal dagen te laag geweest. Dit euvel wordt verholpen en de verwachting is dat het thermisch comfort weer goed zal zijn.
Visueel comfort Weinig prikkels zorgt voor een visueel rustige school, goed voor de doelgroep.
Akoestisch comfort Er is veel aandacht besteed aan akoestische absorptievoorzieningen in de school. Belangrijk voor de doelgroep.
Materialisatie Over het algemeen tevreden. Alleen de buitenbekleding is kwetsbaar voor mechanische beschadigingen.
Energieprestatie Objectieve metingen zijn nog niet beschikbaar. De verwachting is dat de energieprestatie goed zal zijn.
ICT -
Flexibiliteit -
Uitbreidbaarheid Dit was geen ontwerpvraag. Er wordt geen groei verwacht, eerder lichte krimp.
Toegankelijkheid De gescheiden ingangen voor onderbouw en bovenbouw geven rust. Dit is belangrijk voor doelgroep.
Multifunctioneel (medegebruik van ruimten) -
Exploitatiekosten Objectieve metingen zijn nog niet beschikbaar. De verwachting is dat deze goed zullen zijn.
omkeerbaar bouwen, school kan worden omgebouwd tot HAT eenheden aanpasbaarheid: heel belangrijk