Projectgegevens

Opdrachtgever Woonpartners Midden-Holland
Onderwijssoort primair onderwijs
Project nieuwbouw
Fotografie -

Omvang en activiteiten

Aantal leerlingen (huidig/maximaal) 150 / 200
BVO (nieuwbouw/verbouw) 2356 m²/-
Aantal m2 bvo voor onderwijs 1.007 m²
Aantal m2 bvo voor overige activiteiten 4.885 m²
Overige activiteiten po onderwijs (brede school/basisschool), peuterspeelzaal, kinderdagverblijf, centrum jeugd en gezin, wijkcentrum met plaatselijk instellingen en verenigingen, bibliotheek, cursusruimte, buurtservicecentrum en een jongere ruimte, 16 socialehuur-woningen
Medegebruikers van het gebouw Gemeente Gouda, KDV de Schaapskooi, Participe (hoofdgebruikers)

Data

Jaartal 1e initiatief tot project Gemeente Gouda, KDV de Schaapskooi, Participe (hoofdgebruikers)
Datum bouwkundige oplevering 01-05-2011
Ingebruikname project 01-06-2011

Energieprestatie

Energieprestatiecoëficient (EPC) 0,95

Bouwpartners

Architectenbureau atelier PRO architekten B.V. Den Haag
Overige ontwerpers en adviseurs bouwdirectie: Woonpartnersbouwbegeleiding: Bouwhavenadviseur constructies: Adviesbureau Van de Laar bvadviseur akoestiek: Nelissen ingenieusbureau bvadviseur W-/E-installaties: Nelissen ingenieusbureau bv
Aannemer(s) Hoofdaannemer: Giesbers-Rotterdam Bouw

Financiën

In euro's, incl. BTW
Investeringsbudget onderwijs ca € 9.660.000,-
Type aanvullend bedrag -
Bedrag -
Aangewend voor -
Type aanvullend bedrag -
Bedrag -
Aangewend voor -
Type aanvullend bedrag -
Bedrag -
Aangewend voor -
Totale stichtingskosten ca € 9.660.000,-

Motivatie

Onderwijskwaliteit en VerbindingenOp welke manier is uw visie op onderwijs vertaald in het gebouw en het gebruik ervan?De visie voor het totale gebouw is dat het een onderdeel van de buurt en de wijk moet zijn, hierin staat het kind centraal. Een kind kan van het gebouw gebruik maken zonder hiervoor naar buiten te moeten.Tevens is de verbintenis van de 'semi' algemene ruimte met de lokalen als onderwijsvorm in de school wenselijk en dat is dan ook zo gerealiseerd."Ieder kind heeft zijn talent". In de hal is gecombineerde trap/tribune een snelle manier om talenten in het middelpunt te zetten. het gebouw is goed voorzien van een moderne infrastructuur voor ICT.Een directe toegang tot de bibliotheekWelke voorzieningen heeft u getroffen in en rond het gebouw om toekomstig gebruik te faciliteren?Het gebouw is klaar voor de toekomst de lokalen kunnen divers gebruikt worden als uitgangspunt is dat de school vrij indeelbaar is voor de toekomst. Tevens zijn er voorbereidingen getroffen om het pand aan te sluiten op een warmte systeem die van centraal in de wijk opgewekt kan worden zoals een WKO installatie.Op welke wijze stimuleert het gebouw de samenwerking met maatschappelijke partners?Vanwege de keuze van de samenwerkingspartners wordt het gebouw naast de school ruim gebruikt tot diep in de avond en het weekend. Het gebouw is van de buurt en wordt door de buurt gebruikt.De korte afstand en gezamenlijke ingangen bevorderen ontmoetingsmomenten en daarmee samenwerking.het gebruikmaken van elkaars ruimte en expertise komt daardoor ook veelvuldig voor.Op welke manier heeft de inrichting van het proces bijgedragen aan het succes van het project?Het proces is door de opdrachtgever en de gemeente transparant opgezet. Bij de keuze van de architect zijn de buurtbewoners maar ook de toekomstige gebruikers betrokken en hebben hun advies gegeven. Alle gebruikers hebben in de ontwerpfase hun nadere eisen kunnen geven en zijn daar waar mogelijk verwerkt.

Gebruikerservaringen

ouder:'Goh, dat is een mooi gebouw.' leerkracht:'Laten we die viering in de hal doen, dan kunnen ook de ouders van de peuterspeelzaal meekijken.'leerlingen: 'Ruim, mooi en modern. Mooie speelplaats ... Heel mooi speelplein met een grote trap.'

Leerpunten opdrachtgeverschap

Woonpartners:Als opdrachtgever voor een dergelijke opgave die alleen pandeigenaar is en geen gebruiker van het pand is het van belang om de juiste verwachtingen te scheppen vanaf het allereerste begin.Een opdrachtgever moet een goede communicator en procesmanager zijn bij dergelijke opdrachten.Schoolbestuur OSB Wereldwijs:Let goed op de kwaliteit van het binnenklimaat en de vervolgkosten na oplevering.Leg in een vroeg stadium contacten met medegebruikers over de wijze waarop je kunt samenwerking en pas daar ook de doorgangen op aan.

Gebouwprestaties

Onderwerp Aandachtspunt ontwerp Ervaring dagelijks gebruik
Luchtkwaliteit Neutraal Niet tevreden
Thermisch comfort Neutraal Niet tevreden
Visueel comfort Neutraal Tevreden
Akoestisch comfort Neutraal Tevreden
Materialisatie Belangrijk Zeer tevreden
Energieprestatie Belangrijk Neutraal
ICT Neutraal Tevreden
Flexibiliteit Heel belangrijk Tevreden
Uitbreidbaarheid Heel belangrijk Tevreden
Toegankelijkheid Heel belangrijk Zeer tevreden
Multifunctioneel (medegebruik van ruimten) Heel belangrijk Zeer tevreden
Exploitatiekosten Heel belangrijk Neutraal
- Neutraal Neutraal

Toelichting per thema

Luchtkwaliteit -
Thermisch comfort -
Visueel comfort -
Akoestisch comfort -
Materialisatie -
Energieprestatie -
ICT -
Flexibiliteit -
Uitbreidbaarheid -
Toegankelijkheid -
Multifunctioneel (medegebruik van ruimten) -
Exploitatiekosten -
- -