Projectgegevens

Opdrachtgever Openbaar Onderwijs Zwolle en Regio
Onderwijssoort (voortgezet) speciaal onderwijs
Project nieuwbouw en verbouw
Fotografie -

Omvang en activiteiten

Aantal leerlingen (huidig/maximaal) 203 / 225
BVO (nieuwbouw/verbouw) 1.700 / 2.700
Aantal m2 bvo voor onderwijs -
Aantal m2 bvo voor overige activiteiten -
Overige activiteiten -
Medegebruikers van het gebouw -

Data

Jaartal 1e initiatief tot project 30-08-2007
Datum bouwkundige oplevering 28-02-2011
Ingebruikname project 07-03-2011

Energieprestatie

Energieprestatiecoëficient (EPC) niet berekend

Bouwpartners

Architectenbureau GSG Architecten bv, Apeldoorn
Overige ontwerpers en adviseurs Jan Ruijs Ideas, HeeschBrons Constructeurs, OldenzaalICSadviseurs, Zwolle
Aannemer(s) Knol Bouw, Hasselt, bouwkundige werkzaamhedenUnica Zwolle voor het Werktuigbouwkundige deelKoldijk installatietechniek voor het Elektrotechnische deel

Financiën

In euro's, incl. BTW
Investeringsbudget onderwijs bouwkosten + bvijkomende kosten inclusief BTW € 4.451.000
Type aanvullend bedrag Eigen bijdrage schoolbestuur
Bedrag € 530.800
Aangewend voor Aanvullende bouwkundige voorzieningen en optimaliseren binnenklimaat
Type aanvullend bedrag -
Bedrag -
Aangewend voor -
Type aanvullend bedrag -
Bedrag -
Aangewend voor -
Totale stichtingskosten -

Motivatie

Van onderwijsvisie naar gebouw:De Twijn is een cluster 3 school voor speciaal onderwijsDe onderwijsvisie van de Twijn (voor zover relevant voor het ontwerp) luidt:• Levensvaardigheden: We willen leerlingen de (levens-) vaardigheden laten ontwikkelen die nodig zijn voor een geïntegreerde en betekenisvolle plaats in de samenleving• Leerlingen aan het roer:We stimuleren leerlingen zelf na te denken over hun problemen en actief te zoeken naar oplossingen• Samen doen:De school is de spil in een netwerk van instanties en disciplines die betrokken zijn bij onze leerlingen• Een passend traject voor iedere leerling:Alle leerroutes richten wij zo in dat leerlingen kunnen doorstromen van de ene naar de andere leerroute.In het ontwerp is dit vertaald in:- leerlingen prikkelen tot zoveel mogelijk zelfstandig zoeken binnen de veiligheid van de school, door oriëntatie te faciliteren en voorzieningen te spreiden- ruimten voor het groepsproces- zeer goede toegankelijkheid- veilige binnen- en buitenruimten- “hokjes”geest vermijden; iedere leerling is een individu met individuele problemen (dus je bent niet of ZML of MGH) maar komt in beide sferen- Contact met buiten is makkelijk, groepsruimten hebben eigen buitendeuren.Opzet plattegronden:- per cluster is steeds een gemeenschappelijk plein- per 2 groepsruimten is steeds een sanitair blok- orientatie door kleurbanden op de wanden- stafruimten multifunctioneel bruikbaar en in clusters verdeeld over het hele complex- zwembad en oefenruimten ook geschikt voor gebruik door derden (gecompartimenteerd)Opzet ruimtelijkheid:- gemeenschappelijke ruimten zijn hoger en voorzien van bovenlicht- veel opstelruimtes voor rolstoelen, tilliften gemaakt in nissen, zodat het beeld rustig blijft- heldere en natuurlijke materialen- kleurstelling ook geschikt voor visueel gehandicaptenBuitenruimten en stedenbouw:- speelmogelijkheden overzichtelijk en kleinschalig- goede afwikkeling voor taxibusjes zonder overlast omwonenden- ruime groenvoorziening- entreegebied herkenbaar met grote witte luifels die tevens overdekte wachtruimte voor leerlingen zijn (perron)Toekomstbestendigheid:doordat een reeds bestaande locatie gerevitaliseerd werd is de levensduur van het verouderde complex aanzienlijk verlengd.Verbondenheid:de maatschappelijke partners (zorgverleners) hebben eigen ruimten in het complex gekregen voor bv fysiotherapie, logopedie. De inrichting van deze ruimten is in nauw overleg met deze zorgverleners gemaakt.Proces:Het budget was veel te laag om aan alle punten uit het programma van eisen invulling te geven. Door in het ontwerpproces steeds de opties (nice to have) te benoemen - zowel in ontwerp als in kosten - naast het minimaal benodigde (must have) kon met alle betrokkenen steeds de gewenste keuze in beeld blijven. Pas op het laatste moment hoefde te worden beslist over wat wel en niet mogelijk was.

Gebruikerservaringen

Leerlingen: Alle leerlingen ervaren het verschil tussen de donkere en sombere aanblik van het oude en het lichte en overzichtelijke van het nieuwe. Daarnaast ervaren ze rust. In het verlengde ervaren hun ouders het unieke evenwicht tussen openheid en rust, licht en het gebouw huisvesting, onderwijs, therapie en zorg onder 1 dak.Leerkrachten: het is ondanks dat het bestaat uit een nieuw en oud deel echt een geheel. Licht overzichtelijk, toegankelijk en daardoor passend bij onze cultuur. Het gebouw biedt daarnast ruimte en licht voor de verschillende doelgroepen zodat er en teamgericht maar ook gebouwbreed kan worden samengewerkt en overlegdTeamleiders: Alles onder 1 dak is uniek, de lijnen tussen onderwijs en Revalidatie. Door het licht en de voelbare toegankelijkheid met o.a. een mooie balie voelen gasten zich direct thuis. Ook het welzijn van onze medewerkers is door het gebouw , met eigen ruimtes, toegenomen

Leerpunten opdrachtgeverschap

Alhoewel er vooraf goed was nagedacht over de wensen en eisen van/door de gebruikers bleken er gaandeweg het bouwproces toch nog wel aanvullende wensen c.q. eisen van de gebruikers te zijn. Mede veroorzaakt door nieuwe inzichten van de gebruiker of deels vanuit onwetenheid. Ook mede veroorzaakt door de lange aanlooptijd van dit project (de grote tijdspanne tusssen planvorming en realisatie) Een groot deel van deze aanvullende wensen zijn alsnog, ondanks het krappe budget, gerealiseerd maar heeft soms ook wel kostenverhogend gewerkt. Een verkorting van de aanlooptijd en het nog nauwkeuriger bepalen van de wensen en eisen zou mijn tip zijn aan toekomstige opdrachtgevers.

Gebouwprestaties

Onderwerp Aandachtspunt ontwerp Ervaring dagelijks gebruik
Luchtkwaliteit Heel belangrijk Tevreden
Thermisch comfort Belangrijk Tevreden
Visueel comfort Heel belangrijk Zeer tevreden
Akoestisch comfort Heel belangrijk Tevreden
Materialisatie Belangrijk Tevreden
Energieprestatie Neutraal Niet tevreden
ICT Neutraal Neutraal
Flexibiliteit Neutraal Neutraal
Uitbreidbaarheid Neutraal Neutraal
Toegankelijkheid Heel belangrijk Zeer tevreden
Multifunctioneel (medegebruik van ruimten) Niet belangrijk Neutraal
Exploitatiekosten Belangrijk Neutraal
Verkeerssituatie rondom de school i.v.m. dagelijks ca. 40 taxibusjes die min of meer tegelijk aankomen. Heel belangrijk Zeer tevreden

Toelichting per thema

Luchtkwaliteit de nieuwbouw is geventileerd met gebalanceerde ventilatie met WTW, de bestaande bouw is geventileerd met het Stork Plafond Comfo School systeem, dat de toevoerlucht via kleine perforaties in het plafond inblaast. De ventilatie is gebaseerd op klasse B.
Thermisch comfort Met name het Stork Plafond Comfo School systeem is gekozen om in bestaande bouw goed te kunnen ventileren met natuurlijke toevoer zonder comfort klachten.
Visueel comfort visueel comfort heeft veel extra aandacht gekregen op basis van de richtlijnen voor visueel gehandicapten. Door het werken met herkenbare kleurvlakken is orientatie voor de leerlingen extra makkelijk gemaakt.
Akoestisch comfort het akoestisch comfort is ook gebaseerd op basis van richtlijnen voor kinderen met een handicap. Dit betekent iha extra absorptie om de nagalmtijd te verkorten.
Materialisatie de materialisatie binnen is gebaseerd op een hoge "aaibaarheidsfactor". Door te werken met vinyl behang in kleur is hygiëne gecombineerd met aantrekkelijke kleurstelling.
Energieprestatie omdat het een deels bestaand gebouw is, is geen epc calculatie gemaakt
ICT Voor ICT is een kabelsysteem in goten voorzien
Flexibiliteit De bouwwijze van de school is zo eenvoudig dat bij programmatische wijzigingen aanpassingen eenvoudig te maken zijn.
Uitbreidbaarheid het complex is niet meer uitbreidbaar
Toegankelijkheid Toegankelijkheid is speerpunt: alle ruimten inclusief de buitenruimten zijn speciaal voor kinderen in rolstoel ontworpen
Multifunctioneel (medegebruik van ruimten) de bewegingsruimten en het zwembad worden door derden mede gebruikt.
Exploitatiekosten Er was helaas geen aanvullend budget om nog meer duurzaamheidmaatregelen te nemen.
Verkeerssituatie rondom de school i.v.m. dagelijks ca. 40 taxibusjes die min of meer tegelijk aankomen. Bereikbaarheid en afwikkeling van de taxibusjes is prima.