Projectgegevens

Opdrachtgever Vivente
Onderwijssoort primair onderwijs
Project nieuwbouw
Fotografie -

Omvang en activiteiten

Aantal leerlingen (huidig/maximaal) 175 / 250
BVO (nieuwbouw/verbouw) 1.998 / -
Aantal m2 bvo voor onderwijs 1.391
Aantal m2 bvo voor overige activiteiten 607
Overige activiteiten gymzaal en BSO
Medegebruikers van het gebouw de gymzaal wordt door meerdere scholen en sportverenigingen gebruikt; de BSO is in handen van Landstede Kinderopvang

Data

Jaartal 1e initiatief tot project 2005
Datum bouwkundige oplevering 29-04-2010
Ingebruikname project 17-05-2010

Energieprestatie

Energieprestatiecoëficient (EPC) -

Bouwpartners

Architectenbureau HLH heeft het ontwerp gemaakt; na de bedrijfbeeindiging heeft De Bruin Architecten de uitvoering overgenomen
Overige ontwerpers en adviseurs Intechno Veenendaal (installatieadvies)Stoel Partners/Grondtmij (constructieadvies)
Aannemer(s) Hemeltjen Wijhe

Financiën

In euro's, incl. BTW
Investeringsbudget onderwijs € 3.089.174
Type aanvullend bedrag investering BSO
Bedrag € 156.201
Aangewend voor bouw BSO-ruimte
Type aanvullend bedrag Marshvoorzieningen
Bedrag € 62.401
Aangewend voor brandmeldinstallatie inbraakbeveiliging en valbeveiliging
Type aanvullend bedrag extra krediet gemeente Zwolle
Bedrag € 432.739
Aangewend voor bouw
Totale stichtingskosten € 3.682.823

Motivatie

Het bouwteam van cbs de Klokbeker is er in geslaagd een buitengewoon sterke vertaling te maken van onderwijskundig concept naar een gebouw. Binnen de mogelijkheden die er waren is men er in geslaagd de maximale ruimte te benutten voor de wensen van het schoolteam en is de visie van de school tot in iedere ruimte uitgewerkt in de bouw en de aankleding. Een hele prestatie, omdat ten tijde van de ontwerpfase (2005-2006) de school nog geen ervaring had met het onderwijsconcept (invoering 2006). Op basis van “gluren bij de buren”, een heldere visie en gezond verstand is er een ontwerp gemaakt, dat tot op de dag van oplevering vrijwel geen aanpassingen heeft hoeven ondergaan. Het gekozen ontwerp past, tot op de dag van vandaag, als een jas bij het onderwijsconcept. Het gebouw kenmerkt zich door de verschillende ruimtes, die de activiteiten van de betreffende ruimtes ondersteunen in ruimte, akoestiek en beleving: een ontdekplein voor prikkelrijke activiteiten; workshopruimtes voor instructie-activiteiten; samenwerkruimtes voor rustiger leeractiviteiten en tenslotte stiltewerkplekken voor afzondering of een portfoliogesprek. De verschillen in ruimtes zijn aangebracht door grootte, hoogte, gebruik van materiaal en kleur. Ruimtes voor rustiger activiteiten hebben een dempend plafond en vloerbedekking, wat bijdraagt aan een werksfeer die beoogd wordt in die ruimte. De ruimtes zijn onderling makkelijk te bereiken, zonder tussenliggende verkeersruimtes, wat maakt dat koppeling makkelijk gaat. Tegelijkertijd zijn alle ruimtes (op het ontdekplein na) ook volledig afsluitbaar. Dit maakt de school flexibel: open wanneer het kan, gesloten wanneer dat moet. Kleurgebruik wijst kinderen de weg: elke ruimte een eigen kleur, toiletten geel en uitgangen oranje. Door de keuze voor een centrale garderobe en vloerverwarming is alle ruimte in de school maximaal inzetbaar: meubels passen overal, nergens beperkingen door radiatoren of kapstokken. We wilden graag alle mogelijkheden benutten om het gebouw ook als leermiddel in te zetten. Daarom zijn er, waar mogelijk, vitrines gemaakt om de techniek te laten zien (meterkast; verwarming), of is de techniek bewust niet weggewerkt (windverbanden, elektrotechnische installaties) of zelfs in beeld zichtbaar gemaakt (energiescherm zonnepanelen). Wie de school binnenkomt voelt gelijk de “andere sfeer”, precies zoals we dat bedoelden. Het gebouw is ondanks de doordachte vertaling van visie naar ruimte opvallend eenvoudig van opzet. Alle m2 zijn optimaal gebruikt en bedoeld voor gedeeld gebruik. Partners van de school, zoals de kinderopvang, hebben minimaal geïnvesteerd in ruimte, maar halen daar door het gebruik van het gebouw maximaal voordeel uit. De buitenschoolse activiteiten vinden in de school plaats, terwijl de school de ruimte voor buitenschoolse opvang dagelijks kan gebruiken als extra lesruimte. De prachtige ligging van de school aan een wijkpark maakt het tot een ideale uitvalsbasis voor allerhande activiteiten. Door de gevel symmetrisch te maken realiseerde het bouwteam een dakterras wat nu gebruikt wordt als buitenlokaal, maar kan bij toekomstige groei van de school eenvoudig worden overkapt tot een tweede lesruimte op de eerste verdieping.De Klokbeker is een uniek schoolgebouw geworden, dat zich kenmerkt door de veelzijdigheid binnen de eenvoud van het ontwerp. Een product dat is ontstaan door de samenwerking van een bouwteam dat “out-of-the-box” durfde (en kón) denken, maar ook met beide voeten op de vloer bleef staan. Ideaal en pragmatisme zijn hier hand in hand gegaan. Een schoolteam met een visie; een architect die luisterde naar de wensen van de school en die kon omzetten in principes over ruimte, in plaats van in enkel tekeningen; een aannemer die niet alleen oog had voor het product, maar ook voor het proces en de klant (zelfs de kinderen!); en een bevoegd gezag dat ruimte gaf aan innovatie: zij zijn de ingrediënten geweest voor de realisatie van een bijzondere school!

Gebruikerservaringen

In 2012 schreef een leerling als opmerking bij de tevredenheidsenquête het volgende op:“Je voelt je er veilig, het lijkt net of je thuis bent.”Een andere leerling zei dit over de school:“ Er zijn verschillende ruimtes voor verschillende taken. Zo kun je knutselen op het ontdekplein. Dan mag je je werk ook soms laten staan om er later mee verder te gaan. Als je rust wilt kun je naar de stilteruimte gaan. Het is op school vaak gezellig ingericht, vooral in de middenbouw.”Een ouder schreef:“Het is een heel aantrekkelijk gebouw wat past bij de onderwijsvisie van de school”.Schoolleider:“ We moesten in 2005 een ontwerp bedenken voor een onderwijsconcept waar we geen ervaring mee hadden op dat moment. Inmiddels zijn we bijna 8 jaar verder, hebben we drie jaar ervaring met dit gebouw en zijn we nog steeds blij met de keuzes die we destijds gemaakt hebben. Dat zegt toch wel wat.”

Leerpunten opdrachtgeverschap

In een langlopend project als dit is het belangrijk om ervoor te zorgen dat er niet teveel wisseling van personen plaatsvindt, met name de architect/ontwerper. Veel zaken staan op papier en tekening, veel zaken zitten in de beleving van de mensen die betrokken zijn bij het project.In dit project hebben we gewerkt in bouwteam met een coördinerend aannemer. Door de positieve inzet van de betrokken bedrijven is de realisatie ondanks een lange, koude winter, slechts tien dagen 'uit de planning gelopen'. Werken in bouwteam is ons in dit project uitstekend bevallen.

Gebouwprestaties

Onderwerp Aandachtspunt ontwerp Ervaring dagelijks gebruik
Luchtkwaliteit Heel belangrijk Tevreden
Thermisch comfort Heel belangrijk Tevreden
Visueel comfort Heel belangrijk Zeer tevreden
Akoestisch comfort Heel belangrijk Tevreden
Materialisatie Belangrijk Neutraal
Energieprestatie Belangrijk Zeer tevreden
ICT Belangrijk Zeer tevreden
Flexibiliteit Heel belangrijk Zeer tevreden
Uitbreidbaarheid Belangrijk Neutraal
Toegankelijkheid Belangrijk Zeer tevreden
Multifunctioneel (medegebruik van ruimten) Belangrijk Zeer tevreden
Exploitatiekosten Belangrijk Zeer tevreden
de stedebouwkundige uitgangspunten, i.v.m. de ligging van de school in een park aan de rand van de stad Heel belangrijk Zeer tevreden

Toelichting per thema

Luchtkwaliteit De school is gebouwd van uit de uitgangspunten van “gezonde klassen”. Elke ruimte is uitgerust met een temperatuur- en CO2 meter.
Thermisch comfort De school heeft vloerverwarming, wat een constante temperatuur geeft en bijdraagt aan een prettig klimaat. Doordat er dus ook geen radiatoren zijn is een bijkomend voordeel dat de muurruimte maximaal te gebruiken is.
Visueel comfort De school heeft veel en grote raampartijen, wat voor veel daglichttoetreding zorgt. Daardoor is er een plezierig werklicht. De opvallend gekleurde vloer geeft een warme en speelse indruk, terwijl de muren rustig wit gehouden zijn.
Akoestisch comfort De verschillende ruimtes hebben een verschillende akoestiek, passend bij de gewenste sfeer. Door toepassing van meer of minder geluidsabsorberende materialen wordt de juiste akoestiek bereikt. In de workshop ruimtes is de nagalmtijd teruggebracht door akoestische wandpanelen, die in de kleur van het lokaal zijn uitgevoerd met bijzondere en uitnodigende afbeeldingen.
Materialisatie geen bijzonderheden
Energieprestatie Het gebouw is volgens de actuele normen gebouwd, en voorzien van zonnepanelen.
ICT Het gebouw is maximaal flexibel opgezet rondom de ICT infrastructuur. In het gehele gebouw is een optimale dekking voor draadloos internet. Een bekabeld netwerk is ook mogelijk, want in de school zijn er flexibele stroom- en UTP punten aangebracht in de vorm van pilaren die op vrijwel elke plek in de betreffende ruimtes geplaatst kunnen worden.
Flexibiliteit De verschillende ruimtes liggen vast ten opzichte van elkaar, maar door toepassing van flexibele wanden op een paar plaatsen (speellokaal, gespreksruimtes), zijn deze ruimtes onderling koppelbaar, waarmee ze een geschikt gemaakt kunnen worden voor andere, nieuwe doeleinden. Door het ontbreken van radiatoren (vloerverwarming) en het toepassen van centrale garderobes is de beschikbare onderwijsruimte maximaal te benutten. De inrichting kan vrij gewijzigd worden, omdat er geen rekening gehouden hoeft te worden met obstakels als kapstokken of radiatoren.
Uitbreidbaarheid De school staat vrij in haar omgeving, met voldoende ruimte voor uitbreiding. Op de eerste verdieping is nu een dakterras, dat gebruikt wordt als buitenlokaal (dierenhokken en tuintjes), maar dat relatief eenvoudig overkapt kan worden en zodoende uit te breiden is tot extra lesruimte of BSO-ruimte.
Toegankelijkheid De school heeft inpandig vrijwel geen drempels, of hele lage drempels. Alle deuren zijn breed en veel van hen zijn klapdeuren, die makkelijk te openen zijn voor minder validen. Er is een ruim mindervaliden toilet met een handdouche aanwezig.
Multifunctioneel (medegebruik van ruimten) Op de eerste verdieping is een BSO-ruimte aanweizg. Deze ruimte is echter vooral geschikt als huiskamer. De BSO maakt gebruik van de schoolfaciliteiten bij haar activiteiten. Onder hetzelfde dak van de school is een gemeentelijke gymfaciliteit aanwezig, die ook gebruikt wordt door sportverenigingen en dergelijke. De school huisvest na schooltijd een muziekschool, een Aikido vereniging en een koor.
Exploitatiekosten De gemiddelde kosten zijn lager dan bij de andere scholen van Vivente
de stedebouwkundige uitgangspunten, i.v.m. de ligging van de school in een park aan de rand van de stad De school ligt in/aan een wijkpark. De school heeft er met haar buiteninrichting rekening mee gehouden dat de faciliteiten van het park maximaal benut worden. Het schoolplein is om die reden niet voorzien van veel ruimtevretende klimtoestellen, aangezien er een speeltuintje in het park aanwezig is. Op het schoolplein is een waterpomp, een buitenklas, Tubano drums, een verkeerparcourtje, een zandbak en nog wat kleine speelmogelijkheden gerealiseerd.