Projectgegevens

Opdrachtgever IBS Ikra
Onderwijssoort primair onderwijs
Project nieuwbouw
Fotografie -

Omvang en activiteiten

Aantal leerlingen (huidig/maximaal) 333 / 268
BVO (nieuwbouw/verbouw) 1.820
Aantal m2 bvo voor onderwijs 1.820
Aantal m2 bvo voor overige activiteiten 345
Overige activiteiten ouderparticipatie, peuterspeelzaal en BSO
Medegebruikers van het gebouw BSO Ketelbinkie, psz Ikraatje

Data

Jaartal 1e initiatief tot project 2005
Datum bouwkundige oplevering 01-03-2010
Ingebruikname project 16-08-2010

Energieprestatie

Energieprestatiecoëficient (EPC) -

Bouwpartners

Architectenbureau Partitio in Middelharnis
Overige ontwerpers en adviseurs Bureau Lakerveld Noordeloos
Aannemer(s) Van Dijnssen BredaVan Leeuwen Meerkerk

Financiën

In euro's, incl. BTW
Investeringsbudget onderwijs € 2.703.663,96
Type aanvullend bedrag Frisse Scholen
Bedrag € 67.334,00
Aangewend voor Klimaat in de school
Type aanvullend bedrag BSO/PSZ
Bedrag € 426.345
Aangewend voor bouw peuterspeelzaal
Type aanvullend bedrag -
Bedrag -
Aangewend voor -
Totale stichtingskosten € 3.130.009,59

Motivatie

Van onderwijsvisie naar gebouwIBS Ikra is een Nederlandse basisschool op Islamitische grondslag en wil middels goed primair onderwijs kinderen vormen tot wereldburgers met een islamitische identiteit, die een groot verantwoordelijkheidsgevoel hebben voor hun omgeving en het milieu, en op betrokken wijze in de Nederlandse samenleving staan.De naam van de school is Ikra. Dit is het eerste woord in de Koran en betekent ‘lees’. In het ontwerp van de school is deze opdracht als metafoor vorm gegeven: Het dak van de nieuwe school heeft de vorm van een open boek c.q. Koran. De Koran wordt gelegd op een lessenaar (tegenover elkaar geplaatste gebogen houten spanten). Onder het dak van het gebouw (lees de Koran) wordt “wetenschap” geproduceerd en omdat de Koran open staat gaat “de wetenschap” de wijde wereld in. De horizontale lamellen aan de zijkant van het gebouw symboliseren de bladzijden van de Koran. De keuze van de aluminium lamellen is niet alleen ingegeven door de symbolische betekenis maar hebben daarnaast ook een functionele waarde. Het schoolgebouw is open/extravert en om de zon te weren is voor een passieve zonwering gekozen waarbij de lamellen zijn aan te passen aan de stand van de zon. Hiernaast zijn er in het kader van de duurzaamheid zonnepanelen op het dak geplaatst. Binnen het peuterspeelzaalwerk en IBS Ikra staat centraal de sociaal emotionele ontwikkeling van leerlingen, het zelfontdekkend leren, het vormgeven van een doorgaande leerlijn en het bieden van ruimte voor wijkgerichte, culturele en educatieve activiteiten. De school heeft behoefte aan een gebouw waarin het werken met niveaugroepen vereenvoudigd wordt en waarin groepsoverstijgende activiteiten vormgegeven kunnen worden. Dit is allemaal mogelijk in het schoolgebouw waarbij is uitgegaan van een concept waarbij de groepsruimten rondom een centraal plein gelegen zijn. Deze opzet maakt het groeimodel mogelijk. Binnen de school ligt de nadruk op het steeds zelfstandiger worden van de leerling. De fysieke omgeving maakt de groei in zelfstandigheid en zelfverantwoordelijkheid mogelijk. De ontwikkeling verloopt via groepsruimte, naar leerplein en zelfs naar het buitenterrein. In de nieuwe school kunnen de leerlingen gebruik maken van werkplekken buiten de groepsruimten door de schuivende deuren tussen de groepsruimte en leerplein open te zetten. De schuivende delen zijn geïntegreerd in een wand die naast garderobe ook mogelijkheden biedt het voor tentoonstellen van werkstukken.Door de gezamenlijke huisvesting met de peuterspeelzaal en de buitenschoolse opvang wordt de ontwikkellijn al op 2 jarige leeftijd ingezet. Waardoor eenvoudiger gebruik gemaakt kan worden van elkaars expertise en informatie uitwisselen wordt vergemakkelijkt. Het gebouw heeft ook een ouder- en buurtfunctie. In het kader van School in de Samenleving zet de school niet alleen activiteiten op voor ouders, maar ook voor de buurtbewoners. In de huidige maatschappij waarin het Islamitisch onderwijs een bepaalde stempel opgedrukt krijgt, wil de school zich juist profileren als een open school die er is voor jong en oud. ToekomstbestendigheidDe positionering van de school alsmede de opbouw van de plattegrond maakt het mogelijk om de school in de toekomst eenvoudig met 4 groepsruimten uit te breiden.Direct naast de school is een gymgebouw gerealiseerd met multifunctionele ruimten waarvan de school kan gebruik maken. VerbondenheidBinnen de school is er veel aandacht voor de sociaal-emotionele ontwikkeling van de leerlingen. De taak van de school is om is leerlingen zo min mogelijk door te verwijzen en is daarom de samenwerking met de ouders belangrijk. Binnen de school is er een ouderkamer waar ouderbijeenkomsten en gesprekken plaats vinden en waar opvoedingsondersteunende activiteiten worden verzorgd. ProcesDe kwaliteit van de Programma van Eisen en de plezierige interactie met het schoolbestuurbestuur heeft geleid tot een succesvol resultaat en een markant schoolgebouw.

Gebruikerservaringen

LeerlingDe leerlingen komen met plezier naar school. Zij voelen zich thuis, ook de nieuwe kinderen. De kinderen voelen zich als eigenaar van de school. Er is overal aan gedacht wat betreft de veiligheid van kinderen.LeerkrachtNaast de mooie filosofie van het gebouw is het ook erg functioneel. We hebben alleen nog digitale schoolborden, waar onze collega’s en leerlingen volop gebruik van maken. Het gebouw beschikt over leerpleinen, zodat we makkelijk kunnen differentiëren in de groep. Verder heeft het gebouw een speellokaal, waarvan je de muren open of dicht kunt vouwen, al naar gelang de ruimtebehoefte. Het is een ideaal schoolgebouw om kinderen onderwijs te geven.Schooldirecteur/bestuurHet schoolgebouw van de Ikra is niet zomaar een gebouw, maar één met een doordachte filosofie! Het gebouw ziet er modern en fris uit. Het is ook erg functioneel en duurzaam. We krijgen van de omwonenden, de ouders, leveranciers en relaties veel complimenten. Vooral de filosofie vinden zij erg mooi. Wij zijn als schoolbestuur erg trots dat we zo’n mooi gebouw hebben.

Leerpunten opdrachtgeverschap

Het is erg belangrijk om iedereen in het proces mee te nemen. Dit klinkt als een cliché, maar dit is echt zo! Wij hebben een extern bureau ingehuurd, dat ons ondersteund heeft bij het maken een programma van eisen. Wij hechten grote waarde aan het vormgeven van partnerships met leerkrachten en ouders. Het vertalen van de onderwijskundige en pedagogische visie in een huisvestingsconcept deden wij samen met de medewerkers van de school, de peuterspeelzaal en de buitenschoolse opvang. De school stelde een projectgroep samen van ongeveer 10-15 personen, inclusief medewerkers van de peuterspeelzaal en de buitenschoolse opvang. De stuurgroep bestond uit een vertegenwoordiger van het schoolbestuur, de directie van de school, vertegenwoordigers van het peuterspeelzaalwerk en de buitenschoolse opvang en een vertegenwoordiging vanuit de gemeente. De stuurgroep had een proces en projectbewakende rol en heeft beslist over o.a. de programmatische, ruimtelijke, organisatorische en financiële aspecten. Op deze manier waren de lijnen kort en duidelijk voor iedereen.

Gebouwprestaties

Onderwerp Aandachtspunt ontwerp Ervaring dagelijks gebruik
Luchtkwaliteit Heel belangrijk Neutraal
Thermisch comfort Belangrijk Neutraal
Visueel comfort Belangrijk Tevreden
Akoestisch comfort Heel belangrijk Tevreden
Materialisatie Neutraal Niet tevreden
Energieprestatie Heel belangrijk Neutraal
ICT Belangrijk Zeer tevreden
Flexibiliteit Belangrijk Tevreden
Uitbreidbaarheid Neutraal Tevreden
Toegankelijkheid Belangrijk Tevreden
Multifunctioneel (medegebruik van ruimten) Heel belangrijk Tevreden
Exploitatiekosten Neutraal Neutraal
- Niet ingevuld Niet ingevuld

Toelichting per thema

Luchtkwaliteit -
Thermisch comfort -
Visueel comfort -
Akoestisch comfort -
Materialisatie -
Energieprestatie -
ICT -
Flexibiliteit -
Uitbreidbaarheid -
Toegankelijkheid -
Multifunctioneel (medegebruik van ruimten) -
Exploitatiekosten -
- -