Projectgegevens

Opdrachtgever Opdrachtgever gemeente Dordrecht namens schoolbestuur VesmdB
Onderwijssoort primair onderwijs
Project nieuwbouw
Fotografie -

Omvang en activiteiten

Aantal leerlingen (huidig/maximaal) 313 / 315
BVO (nieuwbouw/verbouw) 2.070 / -
Aantal m2 bvo voor onderwijs -
Aantal m2 bvo voor overige activiteiten -
Overige activiteiten Peuterspeelzaal en Buitenschoolse opvang
Medegebruikers van het gebouw Stichting H3O

Data

Jaartal 1e initiatief tot project 2009
Datum bouwkundige oplevering 01-07-2011
Ingebruikname project 01-09-2011

Energieprestatie

Energieprestatiecoëficient (EPC) 1,04

Bouwpartners

Architectenbureau Frencken Scholl Architecten B.V. Maastricht
Overige ontwerpers en adviseurs Constructeur: Advies & ingenieursbureau voor bouwconstructies Van de Laar, EindhovenTechnische installaties: De Installatie Vraagbaak, DordrechtBouwfysica en energie: De Installatie Vraagbaak, DordrechtProjectmanagement: Avec da Vinci
Aannemer(s) Van Zanten Bouw BV; Postbus 101; 3130 AC Vlaardingen

Financiën

In euro's, incl. BTW
Investeringsbudget onderwijs Bouwkosten: € 2.670.598
Type aanvullend bedrag extra databekabeling door VesmdB (Vereniging een school met de Bijbel)
Bedrag €38.828,- incl BTW
Aangewend voor flexibiliteit gebruik gebouw
Type aanvullend bedrag Extra terreinvoorziening door VesmdB (Vereniging een school met de Bijbel)
Bedrag €20.884,- incl BTW
Aangewend voor opplussen terrein inrichting
Type aanvullend bedrag -
Bedrag -
Aangewend voor -
Totale stichtingskosten €2.730.310 ,-

Motivatie

Het onderwijs in Dordrecht zet sterk in op een "Doorgaande leerlijn"0-12 jaar. Zonder onnodige drempels moet een kind vanuit één pedagogische visie kunnen opgroeien. Om deze reden is er voor gekozen om in alle nieuwbouwscholen, maar ook in alle scholen die verbouwd worden, deze doorgaande leerlijn ook huisvestelijk te faciliteren: een school, een peuterspeelzaal en kinderopvang in één gebouw.Het gerealiseerde gebouw vormt dit geheel, zowel van buiten als van binnen. De buitenzijde maakt duidelijk dat het om één gebouw gaat dat sterk in de wijk is ingepast. Aan de binnenzijde geeft dit gebouw ook helderheid voor de verschillende gebruikers. Ieder heeft zijn eigen plek binnen het gebouw. De transparante wanden dragen er aan bij dat de verschillende gebruikers toch als "leefgemeenschap"fungeren.

Gebruikerservaringen

Schoolleider: De school voelt als een warme jas om ons onderwijsconcept heen. Onze sfeer,cultuur,visie op onderwijs zijn volledig geïntegreerd. Veel mensen vragen mij: "Vertel, wat valt er tegen nu je erin zit?" Werkelijk, er is niets te verzinnen! De verdeling van ruimten en functionaliteit voelt in gebruik zoals het bedacht is. Een meesterlijke uitvoering is mogelijk geworden door een goede vertaling van onze wensen door de architect. Leerling uit groep 8: De glazen wanden zijn mooi, je hebt geen last van andere klassen maar je hebt toch je eigen klas. Het leerplein is fijner dan een gang: je kunt er rustig werken en toch zien wat er in de klas gebeurt. Binnendoor naar het speellokaal ontmoet je de kleuters. Ze komen naar je toe, heel veel kinderen kennen je. En het mini-theater is erg leuk.Schoolbestuurder : Het uiterlijk en de inrichting ademen de onderwijskundige visie, waarvoor de school gekozen heeft. Er is een open leeromgeving. Leerlingen en leerkrachten zijn goed in staat vorm en inhoud aan dit onderwijsleerproces te geven. Compliment aan de architect én het personeel

Leerpunten opdrachtgeverschap

- heldere afspraken en documenten aan de voorzijde in het proces zijn belangrijk.- wie is waarvoor verantwoordelijk: rolverdeling opdrachtgever-gebruikers- architect- supervisor- projectleider- helder programma van eisen- een goede architect die de onderwijsvisie begrijpt en de schooltaal verstaat. Fungeert als goede sparringspartner voor het schoolteam. - een eenduidig budgetDeze helderheid voorkomt onnodige discussies, irritaties, vertragingen en biedt de ruimte voor de discussies waar het echt om gaat.

Gebouwprestaties

Onderwerp Aandachtspunt ontwerp Ervaring dagelijks gebruik
Luchtkwaliteit Heel belangrijk Tevreden
Thermisch comfort Heel belangrijk Tevreden
Visueel comfort Heel belangrijk Zeer tevreden
Akoestisch comfort Belangrijk Zeer tevreden
Materialisatie Belangrijk Zeer tevreden
Energieprestatie Belangrijk Neutraal
ICT Heel belangrijk Zeer tevreden
Flexibiliteit Heel belangrijk Zeer tevreden
Uitbreidbaarheid Niet belangrijk Neutraal
Toegankelijkheid Heel belangrijk Zeer tevreden
Multifunctioneel (medegebruik van ruimten) Belangrijk Zeer tevreden
Exploitatiekosten Belangrijk Tevreden
vertaalde onderwijsvisie Niet ingevuld Zeer tevreden

Toelichting per thema

Luchtkwaliteit -
Thermisch comfort -
Visueel comfort -
Akoestisch comfort -
Materialisatie -
Energieprestatie -
ICT -
Flexibiliteit -
Uitbreidbaarheid -
Toegankelijkheid -
Multifunctioneel (medegebruik van ruimten) -
Exploitatiekosten -
vertaalde onderwijsvisie -