Projectgegevens

Opdrachtgever Gemeente s'-Hertogenbosch
Onderwijssoort (voortgezet) speciaal onderwijs
Project nieuwbouw
Fotografie Gemeente 's-Hertogenbosch, Bob Barten

Omvang en activiteiten

Aantal leerlingen (huidig/maximaal) 198 / 200
BVO (nieuwbouw/verbouw) 7.490 / -
Aantal m2 bvo voor onderwijs 6.660
Aantal m2 bvo voor overige activiteiten 830
Overige activiteiten 700 m2 Sporthal / toestellenberging / kleedlokalen130 m2 Zwembad / kleedlokalen
Medegebruikers van het gebouw a. Tolbrug Specialistische Revalidatieb. Zorgaanbieder Cello (therapeutische Peutergroepen)c. Zorgaanbieder SWZ (naschoolse- en vakantieprogramma’s

Data

Jaartal 1e initiatief tot project 2007
Datum bouwkundige oplevering 31-08-2012
Ingebruikname project 22-10-2012

Energieprestatie

Energieprestatiecoëficient (EPC) 0,746

Bouwpartners

Architectenbureau Frencken Scholl Architecten Maastricht
Overige ontwerpers en adviseurs Volantis (adviseur E-W) Venlovan Rossum (constructie) AmsterdamArcadis (bouwmanagment) BodegravenPeutz (bouwfisica) Kerkrade
Aannemer(s) Mertens Bouwbedrijf B.V. Weert

Financiën

In euro's, incl. BTW
Investeringsbudget onderwijs aanneemsom €8.585.858,00 (incl. installaties, excl. terrein)
Type aanvullend bedrag Buitenterrein (speel, werk- en ontdeklocatie)
Bedrag € 128.000,00 (sponsoring door Stg. Vrienden vanhet JBZ)
Aangewend voor Verbinding schoolgebouw met omgeving (duurzaamheid)
Type aanvullend bedrag Aangepast Cruyff Court
Bedrag € 50.000,00 (sponsoring door Stg. Vrienden van het JBZ)
Aangewend voor Integratie met buurt (sociale en sportieve betekenis)
Type aanvullend bedrag -
Bedrag -
Aangewend voor -
Totale stichtingskosten -

Motivatie

Van onderwijsvisie naar gebouwHet Kinderexpertisecentrum is een nieuw type gebouw dat als doel heeft meer integrale zorg te bieden aan kinderen met een beperking. Meerdere functies worden dubbel gebruikt. Frencken Scholl Architecten heeft in het gebouwontwerp omgevingen gemaakt waar de kinderen haast vanzelfsprekend ervaring opdoen. De hellingbaan bijvoorbeeld is niet een overdadige luxe maar zinvol. Hier kunnen de kinderen spelenderwijs de helling te trotseren en zo laagdrempelig oefenen. Leren manoeuvreren op de brede podiumtrap kan het zelfvertrouwen van de kinderen vergroten. In de huiskamer leren kinderen een tafel te dekken of vaat in een vaatwasser doen. Bij de entree van het KEC is zelfs een tweede balie waar de oudere kinderen de frontofficie functie vervullen. De opdrachtgever spreekt in dit opzicht van een ‘out-of-the-box’ benadering.De indeling van het gebouw is afgestemd op dit levensechte leren. Er zijn verschillende units in aansluiting op de indeling in groepen. De jongste kinderen en de oudste kinderen gebruiken de ruimtes op de begane grond. Zij hebben het meest directe contact met de omgeving, gevoelsmatig en concreet. De oudere kinderen die binnenkort meer zelfstandig gaan leven, zijn dichtbij de huiskamer en dichtbij de maatschappij. Zij kunnen gemakkelijk naar buiten. De tussengroepen, kinderen in de leeftijd van ongeveer zes tot zestien, krijgen les in leerlandschappen op de eerste verdieping. Een brede podiumtrap verbind de units. De grote sportzaal op de tweede verdieping is via twee van de vier liften in het gebouw te bereiken.De ruimtelijke opzet van het gebouw heeft een breed vormend en educatief doel. Doordat de kinderen overzicht hebben en alle functies vanuit het atrium kunnen zien, is de oriëntatiemogelijkheid goed. Voor kinderen met een meervoudige beperking of een langdurige ziekte is dat van grote waarde. Door de visuele relaties hebben ze voortdurend het besef waar ze zijn en ervaren ze dat ze samenleven. Tegelijk ontstaan vanzelfsprekende en gevarieerde contactmomenten. De rijke mogelijkheden die de architectuur daarvoor biedt is zeer waardevol. Het geeft je dag een gouden randje.ToekomstbestendigheidHet systeem met lange gangen, gesloten deuren en anonieme behandelkamers is vermeden. Een groot collectief atrium van waaruit zicht is op de hoofdfuncties in het gebouw. Door te voorkomen dat er verschillende afdelingen zijn, door de ruimtes in elkaar over te laten gaan. Door deze open opzet van dit gebouw kunnen ruimtes snel voor andere doeleinden ingezet worden.VerbondenheidIn het gebouw zijn verschillende instellingen gecombineerd die zich richten op onderwijs, zorg en revalidatie van mindervalide kinderen in de leeftijd van nul tot eenentwintig jaar. Die schaalgrootte heeft meerdere voordelen. De onderlinge samenwerking tussen de diverse instellingen die zich met hetzelfde kind bezig houden kan door de nabijheid veel soepeler verlopen. Daarnaast is de verwachting dat door de hechtere samenwerking de kennis bij de behandelaars, ouders en leerkrachten toeneemt. Eerst werkte de instellingen al wel samen maar zaten ze verspreid in en rond Den Bosch wat veel reizen en kosten met zich meebracht. Onderwijs, therapie, revalidatie, diagnostiek, alles is nu geconcentreerd in één gebouw. Zwemmen leren de kinderen in het bad dat in het kinderexpertisecentrum is opgenomen. Ook voor therapie, bezoek aan het spreekuur en revalidatie gaan de kinderen nu van de ene afdeling in het gebouw naar de andere afdeling. Of de specialist gaat even naar het kind toe dat elders in het gebouw is. De clustering heeft als voordeel dat de behandeling uit de sfeer van een ziekenhuis of kliniek wordt gehaald en meer in de onderwijsomgeving plaats vindt. Daarnaast heeft het Kinderexpertisecentrum (KEC) een poliklinische functie voor kinderen uit de regio. ProcesDoordat de diverse gebruikers al in een vroeg traject betrokken waren bij het ontwerp, is iedereen tevreden over het eindresultaat.

Gebruikerservaringen

1. Leerkracht VSO-afdeling: ‘In dit gebouw ‘spelen’ we niet meer de buitenwereld; het is voor de leerlingen de buitenwereld geworden!’2. Fysiotherapeut: ‘Heerlijk; geen aparte behandelkamers meer, maar het hele gebouw is ons gezamenlijk werkterrein (onderwijs, zorg en revalidatie). Wat een uitdagingen heeft onze nieuwe werkplek’.3. Ouder: ‘In het begin was ik wat angstig; een mytylschool met twee verdiepingen en zelfs de sportzalen helemaal boven! Maar als ik nu zie hoe onze dochter zelfstandig door het hele gebouw kan ben ik apetrots!’

Leerpunten opdrachtgeverschap

1. Maak vrijwel iedere collega een RIV’er (Ruimte Inrichtings Verantwoordelijke). Dit heeft ons goed geholpen om al ver voor oplevering en ingebruikname het ‘ons’ gebouw te gaan noemen en zo hebben we samen naar de ‘verhuis’ toegewerkt.2. Wat betreft de speelplaats op de 1e verdieping: een geweldige vondst om teveel ‘verplaatsbewegingen te laten plaatsvinden, maar de ‘bouwbesluit bepalingen’ moeten hierbij toch wel aangepast worden (bijv. leerlingen die een rolstoel als een klimmiddel gebruiken).3.Beter een nieuwsbrief te veel dan één te weinig naar de toekomstige gebruikers!

Gebouwprestaties

Onderwerp Aandachtspunt ontwerp Ervaring dagelijks gebruik
Luchtkwaliteit Heel belangrijk Tevreden
Thermisch comfort Belangrijk Tevreden
Visueel comfort Heel belangrijk Zeer tevreden
Akoestisch comfort Belangrijk Neutraal
Materialisatie Belangrijk Tevreden
Energieprestatie Heel belangrijk Zeer tevreden
ICT Belangrijk Tevreden
Flexibiliteit Heel belangrijk Zeer tevreden
Uitbreidbaarheid Neutraal Neutraal
Toegankelijkheid Heel belangrijk Tevreden
Multifunctioneel (medegebruik van ruimten) Heel belangrijk Zeer tevreden
Exploitatiekosten Heel belangrijk Zeer tevreden
veiligheid en uitdaging in ontwerp en gebouw Heel belangrijk Zeer tevreden

Toelichting per thema

Luchtkwaliteit -
Thermisch comfort -
Visueel comfort -
Akoestisch comfort -
Materialisatie -
Energieprestatie -
ICT -
Flexibiliteit -
Uitbreidbaarheid -
Toegankelijkheid -
Multifunctioneel (medegebruik van ruimten) -
Exploitatiekosten -
veiligheid en uitdaging in ontwerp en gebouw Dit thema is voor de gebruiker van groot belang geweest; gezien de doelgroep van de school (mytyl- en tyltyl leerlingen) is veiligheid natuurlijk een vereiste, maar de gebruiker wilde tevens een gebouw waarin overal speelse uitdagingen zitten, dit om ze zelfstandigheid van de leerlingen al werkende, maar ook spelenderwijs te vergroten.