Projectgegevens

Opdrachtgever CBO De Greiden (voorheen CBO Wûnseradiel)
Onderwijssoort primair onderwijs
Project nieuwbouw
Fotografie -

Omvang en activiteiten

Aantal leerlingen (huidig/maximaal) 33 / 60
BVO (nieuwbouw/verbouw) 465 / -
Aantal m2 bvo voor onderwijs -
Aantal m2 bvo voor overige activiteiten -
Overige activiteiten -
Medegebruikers van het gebouw -

Data

Jaartal 1e initiatief tot project 2009
Datum bouwkundige oplevering 24-03-2011
Ingebruikname project 24-03-2011

Energieprestatie

Energieprestatiecoëficient (EPC) 0,928

Bouwpartners

Architectenbureau Grunstra Architecten Groep bna
Overige ontwerpers en adviseurs adviseur installaties: Adviesbureau Sijperda Hardy IJlstadviseur constructies: Goudstikker - de Vries Sneek
Aannemer(s) bouwkundig aannemer: Van der Werf's Bouwbedrijf b.v. Sint Nicolaasgainstallateur: Gebroeders Sikma IJlst

Financiën

In euro's, incl. BTW
Investeringsbudget onderwijs € 1.148.000,00 incl BTW (incl. sloopkosten en tijdelijke huisvesting)
Type aanvullend bedrag -
Bedrag -
Aangewend voor -
Type aanvullend bedrag -
Bedrag -
Aangewend voor -
Type aanvullend bedrag -
Bedrag -
Aangewend voor -
Totale stichtingskosten € 987.889,00 incl btw (excl tijdelijke huisvesting en sloop)

Motivatie

Volgens het 'Frysk Wurdboek' is een finne een standweide, een stuk weiland, dat zelden of nooit gemaaid werd. CBS 'De Finne' is een christelijk school met daarom ruimte voor kinderen van ouders met andere levensovertuigingen. Het is een een open school waar iedereen zich veilig voelt en met plezier naar toe gaat. De standweide was bedoeld voor het jonge vee, vaak klaveren, en lag dicht bij de boerderij, zodat de boer de jonge dieren goed in de gaten kon houden. De aansprekende metafoor van de finne is prima toepasbaar op de hedendaagse kijk van hoe de school pedagogisch, levensbeschouwelijk en onderwijskundig tegen de kinderen aankijkt en met hen omgaat.In het schoolgebouw is een aparte ruimte gemaakt voor de peuteropvang, "De Pôlepykjes".Daarnaast maakt de plaatselijke Judoclub en de tussenschoolse opvang gebruik van de bijzondere ruimtes in de school. De wijze waarop de school gesitueerd is richting de weide is ronduit fenomenaal. Een mooier uitzicht is er vooral in de lente niet te vinden. Idyllisch bij een T-splitsing is de achterkant van de school gelegen aan een slootje.Daarnaast is het dak van de school bijzonder doordat het bedekt is met Sedum. Zeer toepasselijk op het platteland. Bij het bouwproces is gewerkt met een bouwcommissie. In een harmonieuze wijze van samenwerken is de school tot stand gekomen. Tot het laatst toe is in overleg met de school de inrichting geoptimaliseerd. De bijzondere rode kasten in de lokalen zijn hier prima voorbeelden van.

Gebruikerservaringen

Foekje Ybema-Zijsling - Directeur.Meteen nadat de school af was, was en is het binnenkomen in de school bijna als "thuiskomen". Het voelt iedere keer weer goed en de school past mij daarom als een oude jas waar ik geen afscheid van kan/wil nemen. Door de bouw van de school, met 3 daken, wordt de sfeer van huiselijkheid opgeroepen.Ik vind ook dat de school een sfeer moet hebben waarin de leerlingen zich thuis voelen en het gebouw beantwoordt daaraan. De keuze van de kleuren werken hieraan mee. Iedere bezoeker reageert enthousiast op onze school en dat maakt mij steeds weer trots op onze school.LeerlingIk vind dat onze school heel licht is en dat er mooie kleuren zijn gebruikt. Vooral die rode keuken vind ik heel mooi. En we kunnen daarin ook koken met elkaar. Het afwassen daarna is dan weer niet zo leuk, maar ja.Wat ik ook mooi vind is dat we nu goed kunnen zien wie er op de tractor langs school rijdt. Dat kon vroeger niet want toen zaten de ramen aan de achterkant en keek je op het weiland. LeerkrachtDe school is helemaal top en heerlijk om in les te geven.

Leerpunten opdrachtgeverschap

Bedenk een visie voor de school. Pas de visie toe. Wees consequent hierbij. Communiceer deze visie en de toepassing naar je achterban. Werk in goede harmonie samen op grond van deze visie. Luister naar elkaar en doe de goede dingen met de noden van een ander. Probeer te begrijpen waarom iemand met een tip of aanbeveling komt. Stel een goede architect aan die ook oog heeft voor de uitputting van de budgetten.

Gebouwprestaties

Onderwerp Aandachtspunt ontwerp Ervaring dagelijks gebruik
Luchtkwaliteit Neutraal Niet tevreden
Thermisch comfort Belangrijk Neutraal
Visueel comfort Neutraal Zeer tevreden
Akoestisch comfort Belangrijk Neutraal
Materialisatie Belangrijk Neutraal
Energieprestatie Belangrijk Neutraal
ICT Belangrijk Neutraal
Flexibiliteit Belangrijk Neutraal
Uitbreidbaarheid Niet belangrijk Neutraal
Toegankelijkheid Neutraal Neutraal
Multifunctioneel (medegebruik van ruimten) Belangrijk Tevreden
Exploitatiekosten Heel belangrijk Tevreden
- Niet ingevuld Niet ingevuld

Toelichting per thema

Luchtkwaliteit frisse school klasse A
Thermisch comfort alle "buitenwanden" minimaal Rc 3,5 tevens WKO toegepast en dak van de speelruimte is voorzien van Mos Sedum begroeiing
Visueel comfort vanuit alle ruimten zicht op centrale ruimte als ook op het buitenterrein
Akoestisch comfort d.m.v. systeemplafonds en plaatselijk akoestische wandplaten
Materialisatie er zijn duurzame en onderhoudsarme materialen toegepast
Energieprestatie -
ICT alles is bekabeld met Cat 6 bekabeling waardoor TV kijken op de digitale schoolborden ook mogelijk is
Flexibiliteit alle groepsruimten zijn te vergroten/te verkleinen door toepassing van paneelwanden; eventueel kunnen deze wanden allemaal open waardoor een zeer ruim geheel ontstaat
Uitbreidbaarheid door verwijdering van het MIVA-toilet kan een verbindingsgang worden gecreëerd naar een eventueel nieuw dorpshuis
Toegankelijkheid de begane grond is geheel toegankelijk voor minder validen
Multifunctioneel (medegebruik van ruimten) de speelruimte wordt gebruikt door de peuters en de plaatselijke judoclub
Exploitatiekosten -
- -