Projectgegevens

Opdrachtgever Stichting De Pels
Onderwijssoort (voortgezet) speciaal onderwijs
Project nieuwbouw
Fotografie -

Omvang en activiteiten

Aantal leerlingen (huidig/maximaal) 110 / 120
BVO (nieuwbouw/verbouw) 2.250 m² / -
Aantal m2 bvo voor onderwijs 2.250 m²
Aantal m2 bvo voor overige activiteiten -
Overige activiteiten -
Medegebruikers van het gebouw -

Data

Jaartal 1e initiatief tot project 2007
Datum bouwkundige oplevering 01-01-2011
Ingebruikname project 01-05-2011

Energieprestatie

Energieprestatiecoëficient (EPC) 0,94

Bouwpartners

Architectenbureau atelier PRO architekten B.V. Den Haag
Overige ontwerpers en adviseurs bouwdirectie: AlphaplanAdviseur constructies: Pieters Bouwtechniek Utrecht bvAdviseur W/E installaties: Adviesbureau Van der Weele
Aannemer(s) hoofdaanemer: Van Zoelen, UtrechtInstallatieaannemer: Homij, Nieuwegein

Financiën

In euro's, incl. BTW
Investeringsbudget onderwijs € 2.565.000,-
Type aanvullend bedrag -
Bedrag -
Aangewend voor -
Type aanvullend bedrag -
Bedrag -
Aangewend voor -
Type aanvullend bedrag -
Bedrag -
Aangewend voor -
Totale stichtingskosten € 2.565.000,-

Motivatie

De Pels en onderwijskwaliteit en VerbindingenOp welke manier is uw visie op onderwijs vertaald in het gebouw en het gebruik ervan?We hebben gewerkt aan een overzichtelijke en veilige school voor sterk externaliserende jongeren van 11 tot 18 jaar. De school moest vooral hufterproof zijn en veiligheid bieden. Maar het moest ook een school worden waar de leerlingen zich trots door kunnen voelen. Welke voorzieningen heeft u getroffen in en rond het gebouw om toekomstig gebruik te faciliteren?Er zijn 4 clusters, met een eigen clusterruimte. Iedere klas heeft een eigen garderobe, een eigen toilet, een eigen time-out-ruimte en een een keukentje. Daarmee wordt het loopverkeer over de gangen (= onveilig) tot een minimum teruggebracht. Er zijn 3 ingangen waardoor de 3 lusters ook logistiek gescheiden kunnen worden. Op welke wijze stimuleert het gebouw de samenwerking met maatschappelijke partners?Er zijn meerdere ruimtes die gebruikt kunnen worden voor gesprekken met ouders, samenwerkingspartners etc.Op welke manier heeft de inrichting van het proces bijgedragen aan het succes van het project?De architect heeft zich verdiept in de materie en de doelgroep, tevens heeft ze ervoor gezorgd dat ook de bouwers (van hoog tot laag) bekend zijn gemaakt met de doelgroep (waarvoor bouwen we!). Daardoor was het enthousiasme en de verbondenheid groot en konden de jongeren met regelmaat even kijken op de bouw en voelden ze zich betrokken en verbonden bij de tot stand komende school.

Gebruikerservaringen

docent:'We zijn blij met de inrichting van de lokalen. Doordat alle activiteit in de lokalen plaats vindt, hebben we een de gang als stilteruimte kado gekregen.'leerling:'Ik voel me lekker in het lokaal, ik word er rustig.'directeur:'De gescheiden entree voor de autistische leerlingen met ASS-syndroom via de buitentrap werkt perfect. Zij kunnen rustig naar de les en hoeven zich niets aan te trekken van de andere groepen.'

Leerpunten opdrachtgeverschap

Zijnde een eenpitter (een zeer kleine organisatie met veel locaties) konen wij het management van deze opdracht niet zelf uitvoeren. Daarom hebben we hulp gevraagd aan Alphaplan, in de persoon van mark Wustefeld. Vanuit de organisatie Stichting De Pels waren de directeur/bestuurder en de controller het meest betrokken bij het bouwproces als aanstuurders. Locatiedirecteur, personeel en leerlingen van de toekomstige school waren inhoudelijk bij het proces betrokken (inrichting, kleuren, gebruikswaarde).Het trio directeur/bestuurder-controller-alphaplan deed de aansturing en namen de besluiten. Dat werkte slagvaardig en vooral: korte lijnen, direct naar de bouw.

Gebouwprestaties

Onderwerp Aandachtspunt ontwerp Ervaring dagelijks gebruik
Luchtkwaliteit Belangrijk Tevreden
Thermisch comfort Heel belangrijk Tevreden
Visueel comfort Belangrijk Tevreden
Akoestisch comfort Heel belangrijk Tevreden
Materialisatie Belangrijk Neutraal
Energieprestatie Heel belangrijk Tevreden
ICT Heel belangrijk Neutraal
Flexibiliteit Heel belangrijk Tevreden
Uitbreidbaarheid Heel belangrijk Tevreden
Toegankelijkheid Heel belangrijk Tevreden
Multifunctioneel (medegebruik van ruimten) Heel belangrijk Tevreden
Exploitatiekosten Heel belangrijk Neutraal
hufterproof, veilig, overzichtelijk Heel belangrijk Zeer tevreden

Toelichting per thema

Luchtkwaliteit -
Thermisch comfort -
Visueel comfort -
Akoestisch comfort gymzaal was een probleem, is goed opgelost
Materialisatie -
Energieprestatie -
ICT -
Flexibiliteit -
Uitbreidbaarheid -
Toegankelijkheid -
Multifunctioneel (medegebruik van ruimten) -
Exploitatiekosten -
hufterproof, veilig, overzichtelijk -