Projectgegevens

Opdrachtgever Stichting BOOR
Onderwijssoort primair onderwijs
Project verbouw
Fotografie -

Omvang en activiteiten

Aantal leerlingen (huidig/maximaal) 125/175
BVO (nieuwbouw/verbouw) -/1072
Aantal m2 bvo voor onderwijs 968 m2
Aantal m2 bvo voor overige activiteiten 104 m2 peuterspeelzaal
Overige activiteiten -
Medegebruikers van het gebouw -

Data

Jaartal 1e initiatief tot project 2005
Datum bouwkundige oplevering 02-07-2010
Ingebruikname project 15-08-2010

Energieprestatie

Energieprestatiecoëficient (EPC) bestaand gebouw, zie toelichting punt 15

Bouwpartners

Architectenbureau Weeda Architecten - Rotterdam
Overige ontwerpers en adviseurs Gijs Niemeijer - RotterdamAdviesburo van der Weele - GroningenBons Bouwconstructies - Waddinxveen
Aannemer(s) Schipper Bouwgroep - Capelle a/d IJssel

Financiën

In euro's, incl. BTW
Investeringsbudget onderwijs -
Type aanvullend bedrag -
Bedrag -
Aangewend voor -
Type aanvullend bedrag -
Bedrag -
Aangewend voor -
Type aanvullend bedrag -
Bedrag -
Aangewend voor -
Totale stichtingskosten 1.392.490,- (incl. btw)

Motivatie

Van onderwijsvisie naar gebouwDe missie van De Vierambacht is het geven van ‘Kwaliteitsonderwijs in een wereldbuurt’. Onze ambitie is dat kinderen op deze school hun talenten optimaal kunnen ontwikkelen in een sfeervolle, gestructureerde en veilige omgeving. Wij voeden onze leerlingen op tot een open opstelling ten opzichte van anderen en realiseren een klimaat waarin kinderen elkaar leren kennen, begrijpen en waarderen op basis van respect en vertrouwen. Daarnaast is de school een belangrijk sociaal bindmiddel. Wanneer leerlingen en ouders elkaar op school leren kennen en bij elkaar betrokken raken, versterkt dit de binding met de buurt. Voldoende binding van de bewoners met de buurt is een basisvoorwaarde voor een leefbare buurt. Zo is dit verpauperde, maar karaktervolle oude schoolgebouw omgetoverd tot een gemeentelijk monument dat een belangrijke functie vervult in de buurt en kwalitatief goed onderwijs mogelijk maakt.Via de monumentale besloten entree kom je binnen in een ruime lichte centrale hal, het hart van het gebouw. Met recht een ruimte voor ontmoeten en samenkomen, zowel tijdens schooltijd als daar buiten. Door het verleggen van de gangzone hebben de groepsruimten aan weerszijden van de binnenplaats een geborgen voorruimte gekregen waarin pantry’s, werk- en speelplekken zijn opgenomen. De oude ramen in de gevel zijn vervangen door verdiepingshoge puien. Zo zijn veel ruimten visueel verbonden met elkaar via de binnenplaats. Deze openheid intern en naar de wijk is belangrijk voor dit onderwijs en komt op tal van plekken in het gebouw terug. Ook de 1e verdieping, de zolder, werd bruikbaar gemaakt voor allerlei activiteiten. Hier bevind zich onder andere een grote multifunctionele ruimte. Met de verbouw zijn de verborgen monumentale details weer zichtbaar gemaakt. Ook straalt het gebouw uit dat de kinderen en de buurt de moeite waard zijn. Dit leidde tot bijzondere verlichting, warm materiaal gebruik en speciale interieurelementen. Toekomstbestendigheid voorzieningen :- de centrale hal met keuken, peuterspeelzaal en groepsruimte aan de voorzijde zijn voor meerdere gebruikers geschikt;- de multifunctionele ruimte op de verdieping is personeelsruimte, vergaderruimte, lesruimte en ouderkamer in één, en geschikt voor meerder gebruikers;- de centrale hal is af te sluiten van het deel waar les gegeven wordt.VerbondenheidDe school is een onderdeel van obs De Vierambacht, een Wereldschool in een Wereldwijk. Het team heeft zich nadrukkelijk ingezet om een afspiegeling te zijn van de diversiteit van de wijk en de stad, en tegelijkertijd willen aantonen dat dit geen beperking maar een kwaliteit is. Een belangrijke kwaliteit voor nu en voor morgen, voor een samenhangende en zorgzame betrokken samenleving.Obs De Vierambacht vervult met drie vestigingen een belangrijke rol in deze multiculturele wijk. Ook deze dislocatie van obs De Vierambacht is een brede school te noemen. Zo is er naast de 7 groepsruimten ook een peuterspeelzaalgroep. Het centrale deel van het gebouw is gemaakt tot een huiskamer voor de buurt. Er is een professionele keuken geïnstalleerd zodat er kookcursussen kunnen worden gehouden als naschoolse activiteit voor de kinderen of voor volwassenen. Met deze woonkamer wordt de verbondenheid met de wijk benadrukt, er wordt zo ruimte geboden voor buurtfeesten en bijeenkomsten, maar natuurlijk ook feesten van de school zelf! Nu, met bezuinigingen op allerlei voorzieningen in de wijk, wordt er steeds intensiever gebruik gemaakt van deze ruimte voor diverse buurtactiviteiten.Het proces :- duidelijke en inspirerende visie vanuit de schoolleiding;- ontwerp/bouwteam bestond uit opdrachtgever, schoolleiding, architect en overige adviseurs;- grote betrokkenheid en invloed van alle teamleden door overlegstructuur vanaf initiatief t/m oplevering; de schoolleiding ondersteunt door vakkundige ouders bleef nauw bij het hele proces betrokken en had invloed vanaf initiatief tot en met oplevering.

Gebruikerservaringen

“Al bij binnenkomst wordt je verrast door het brede uitzicht op de speelplaats vanuit de ruime aula waar het zonlicht heerlijk naar binnen schijnt. Door de verschillende kleuren en het gebruik van de ruimte, is elk lokaal anders en goed herkenbaar voor de kinderen.” Juf Marina Simicedvic“Hoe een lelijk eendje uitgroeide tot een mooie zwaan. Mooie afwerkingen en details zaten verstopt en zijn weer in het zicht gekomen. Het gesloten naargeestige gebouw is een open gebouw geworden, naar de wijk en intern tussen de verschillende ruimten. De binnenspeelplaats bindt de ruimten.” Schooldirecteur Daaf van de Wege

Leerpunten opdrachtgeverschap

Zorg dat je een goede open communicatieve verhouding hebt met de architect. Probeer elkaars taal te spreken en zorg dat je de tekeningen goed leest, zodat je niet voor verassingen komt te staan. Laat je zo mogelijk bijstaan door een vakkundige ouder die zowel de taal van het onderwijs als die van de bouw- en ontwerpwereld spreekt. Bij keuzebepaling van eventuele bezuinigen goed sturen op het overeind houden van de onderwijskundige visie. Wij hebben 3 projecten achter elkaar gerealiseerd en hebben daarbij steeds goed gebruik kunnen maken van de ervaringen uit het voorgaande project. Dit heeft geleid tot drie mooie scholen, waarbij wij van de laatste twee geen slecht punt kunnen bedenken.

Gebouwprestaties

Onderwerp Aandachtspunt ontwerp Ervaring dagelijks gebruik
Luchtkwaliteit Heel belangrijk Zeer tevreden
Thermisch comfort Heel belangrijk Tevreden
Visueel comfort Heel belangrijk Zeer tevreden
Akoestisch comfort Belangrijk Zeer tevreden
Materialisatie Heel belangrijk Tevreden
Energieprestatie Belangrijk Neutraal
ICT Heel belangrijk Zeer tevreden
Flexibiliteit Belangrijk Zeer tevreden
Uitbreidbaarheid Niet belangrijk Neutraal
Toegankelijkheid Belangrijk Tevreden
Multifunctioneel (medegebruik van ruimten) Heel belangrijk Zeer tevreden
Exploitatiekosten Neutraal Neutraal
-verbouw t.b.v. onderwijskundige vernieuwing met behoud van karakteristieke elementen gemeentelijk monument -inpasbaarheid professionele keuken Heel belangrijk Zeer tevreden

Toelichting per thema

Luchtkwaliteit -gebalanceerde ventilatie-CO2 max. 900 ppm
Thermisch comfort -alle nieuwe bouwdelen Rc = 3,0 ; alle beglazing HR ++ glas-ventilatie met warmteterugwinning
Visueel comfort kleur, transparantie, overzicht, combinatie oud - nieuw, overal zicht op binnenplaats
Akoestisch comfort geluiddempende plafonds
Materialisatie onderhoudsarme materialen
Energieprestatie max. haalbare zonder aantasting van het gemeentelijk monument
ICT goede werkplekken in nissen aan de groepsruimten
Flexibiliteit afsluitbaarheid centrale hal
Uitbreidbaarheid was hier geen vraag
Toegankelijkheid alle ruimten rolstoeltoegankelijk, behalve de ruimte op de verdieping
Multifunctioneel (medegebruik van ruimten) centrale hal met grote keuken en zaal op verdieping worden voor meerdere doeleinden gebruikt ; wijkfunctie
Exploitatiekosten binnen de norm
-verbouw t.b.v. onderwijskundige vernieuwing met behoud van karakteristieke elementen gemeentelijk monument -inpasbaarheid professionele keuken -karakteristieke elementen en structuur in gebouw behouden en beter zichtbaar gemaakt-professionele keuken ingepast-straatgevel in oorspronkelijke kleurstelling teruggebracht