Projectgegevens

Opdrachtgever SKOD (Stichting Katholiek Onderwijs Drimmelen)
Onderwijssoort primair onderwijs
Project nieuwbouw
Fotografie -

Omvang en activiteiten

Aantal leerlingen (huidig/maximaal) 157 / 240
BVO (nieuwbouw/verbouw) 1188 m2 (excl. verdieping 1 en 2: appartementen) / 0
Aantal m2 bvo voor onderwijs 1012 m2
Aantal m2 bvo voor overige activiteiten 176 m2
Overige activiteiten Openbare bibliotheek en een Kunstuitleen. Boven de school zijn twee lagen appartementen gebouwd voor ouderen
Medegebruikers van het gebouw Bezoekers en personeel van zowel de bibliotheek als de Kunstuitleen; en de bewoners van de bovenliggende appartementen.

Data

Jaartal 1e initiatief tot project 2008
Datum bouwkundige oplevering 26-04-2012
Ingebruikname project 14-06-2012

Energieprestatie

Energieprestatiecoëficient (EPC) Q/Q = 1,27

Bouwpartners

Architectenbureau Quadrant Architecten BNA, Zevenbergen
Overige ontwerpers en adviseurs WHR Installatie-adviseurs, BredaIngenieursburo van Nunen b.v., RosmalenPhysicon, Nuenen
Aannemer(s) Zwaluwe Bouw, Zevenbergschen HoekKuijpers Installaties, RoosendaalVan Wanrooij Elektrotechniek, Dongen

Financiën

In euro's, incl. BTW
Investeringsbudget onderwijs € 2.156.416,-
Type aanvullend bedrag -
Bedrag -
Aangewend voor -
Type aanvullend bedrag -
Bedrag -
Aangewend voor -
Type aanvullend bedrag -
Bedrag -
Aangewend voor -
Totale stichtingskosten € 2.156.416,-

Motivatie

Schooldirecteur: "Het gebouw geeft kansen voor:- samenwerken met externe partijen zoals Theek5 (bibliotheek) en de bewoners boven de school;- optimaal leerklimaat door goede voorzieningen voor beheer CO2 en verhoging concentratie leerlingen met behulp van het nieuwe 'Philips Vision Light' systeem;- transparantie door het open karakter; - indeling van buitendeuren en toiletten die ook efficiënt gebruk van de verkeersruimten mogelijk maken;- we hebben een zgn. categorie 6 netwerk. Het bouwproces is zeer open gevoerd met een hoge mate van inbreng van alle gebruikers."

Gebruikerservaringen

Schooldirecteur:"Het gebouw voldoet helemaal aan onze verwachtingen. Alle bezoekers prijzen kwaliteit en sfeer die het gebouw oproept. Ouders kiezen nu bewust voor onze Zonzeel school, ook vanwege de uitstraling van het gebouw."

Leerpunten opdrachtgeverschap

Schooldirecteur:"Blijf goed in dialoog met de gebruikers. Blijf toekomstgericht en als dat financieel wat meer vraagt, dan toch overwegen! Neem ook verbruikskosten mee en niet alleen de aanschafkosten in het voorlopig en definitief ontwerp."

Gebouwprestaties

Onderwerp Aandachtspunt ontwerp Ervaring dagelijks gebruik
Luchtkwaliteit Heel belangrijk Zeer tevreden
Thermisch comfort Heel belangrijk Zeer tevreden
Visueel comfort Heel belangrijk Zeer tevreden
Akoestisch comfort Heel belangrijk Tevreden
Materialisatie Belangrijk Tevreden
Energieprestatie Belangrijk Neutraal
ICT Belangrijk Tevreden
Flexibiliteit Belangrijk Neutraal
Uitbreidbaarheid Neutraal Neutraal
Toegankelijkheid Heel belangrijk Zeer tevreden
Multifunctioneel (medegebruik van ruimten) Neutraal Tevreden
Exploitatiekosten Heel belangrijk Neutraal
Schooldirecteur: Belangrijk Niet ingevuld

Toelichting per thema

Luchtkwaliteit Schooldirecteur: "goed" Architect: "De luchthoeveelheid wordt geregeld op basis van de ruimtetemperatuur en CO2 concentratie (maximaal 1000 ppm)."
Thermisch comfort Schooldirecteur: "1 lokaal is lastig te reguleren, rest prima"Architect: "De lucht wordt ingeblazen via perforaties in het plafond, waardoor hinderlijke klachten zoals geluidshinder en tocht worden vermeden."De lucht wordt ingeblazen via perforaties in het plafond, waardoor hinderlijke klachten zoals geluidshinder en tocht worden vermeden.
Visueel comfort Schooldirecteur: "prima"Architect: "In de klaslokalen is het schoolvisionsysteem toegepast: afhankelijk van de activiteit wordt de lichtintensiteit en warmte van het licht aangepast. Zo kunnen verschillende settings worden gecreëerd; concentratie/rust/energie/standaard."
Akoestisch comfort Schooldirecteur: "goed"
Materialisatie Schooldirecteur: "watergedragen verf is wat zwakker"
Energieprestatie Schooldirecteur: "te kort in gebruik voor een compleet beeld"
ICT Schooldirecteur: "zelf een draadloos netwerk aangelegd"
Flexibiliteit Schooldirecteur: "niet echt van toepassing"
Uitbreidbaarheid Schooldirecteur: "niet van toepassing"
Toegankelijkheid Schooldirecteur: "prima"
Multifunctioneel (medegebruik van ruimten) Schooldirecteur: "daar waar gevraagd wordt"
Exploitatiekosten Schooldirecteur: "te kort in gebruik voor een compleet beeld"
Schooldirecteur: -