Projectgegevens

Opdrachtgever Gemeente Montfoort
Onderwijssoort primair onderwijs
Project nieuwbouw
Fotografie -

Omvang en activiteiten

Aantal leerlingen (huidig/maximaal) 381 / 470
BVO (nieuwbouw/verbouw) 4094 / -
Aantal m2 bvo voor onderwijs 2805
Aantal m2 bvo voor overige activiteiten 1289
Overige activiteiten gezondheidszorg, kinderopvang, bibliotheek, leescafé/cultuurhuisactiviteiten, diverse verenigingsactiviteiten
Medegebruikers van het gebouw OBS Prins Clausschool, PCB Timotheusschool, KDV Kiekeboe (Kern Kinderopvang), Groene Hart Bibliotheek, GJG Zuwe Zorg en GGD, Fysiotherapeuten Maatschap Woerden, BSO Stampertjes & Pluk (Kern Kinderopvang), Cultuurhuis Linschoten, SWOM (welzijns ondersteuning voor ouderen), vrouwenkoor Ludiek, TOOS gymvereniging, Powerkerk, Muzikverniging Linfano, Dansgroep Attitude 54.

Data

Jaartal 1e initiatief tot project 2002
Datum bouwkundige oplevering 17-09-2010
Ingebruikname project 21-10-2010

Energieprestatie

Energieprestatiecoëficient (EPC) 0,894

Bouwpartners

Architectenbureau Weeda Architecten - Rotterdam
Overige ontwerpers en adviseurs Complan - EindhovenIngenieursburo Ulehake - OssHuisman en van Muijen - Den BoschGrontmij - Houten
Aannemer(s) Vios Bouw - Utrecht

Financiën

In euro's, incl. BTW
Investeringsbudget onderwijs niet ingevuld
Type aanvullend bedrag Cultuurhuissubsidie
Bedrag € 200.000,- (incl. btw)
Aangewend voor uitbreiding gebouw, inrichting en apparatuur t.b.v. Cultuurhuisfunctie
Type aanvullend bedrag Subsidie Leefbaarheid Kleine Kernen
Bedrag € 115.000,- (incl. btw)
Aangewend voor bergingen, mobiele paneelwanden voor multifunctioneel ruimtegebruik
Type aanvullend bedrag Popsubsidie (Europese Plattelandssubsidie)
Bedrag € 575.000,- (incl. btw)
Aangewend voor bibliotheek, inrichting, centrale keuken, compartimentering, flexibiliteit
Totale stichtingskosten € 7.949.103,- (incl. btw)

Motivatie

van onderwijsvisie naar gebouwHet ontwerp van het Cultuurhuis laat zien wat het is: één gebouw waarin de verschillende gebruikers herkenbaar zijn en hun eigen ruimten hebben, maar ook een interactie met elkaar aangaan door onderlinge samenwerking. Het gebouw bestaat uit vijf U-vormige kommen die met de openingen naar elkaar zijn gericht. Zo ontstaat er voor de verschillende gebruikers een eigen plek die herkenbaar is in ruimte, materiaal en kleur en zorgt voor beschutting en geborgenheid. De positie van de opening zorgt voor contact met de bewoners van de andere kommen. De drie grootste kommen zijn opgetild en rusten op stenen penanten, ze hebben aan de dijkzijde een overstek om de ruimte tussen de dijk en de brede school te verbinden. Aan de pleinzijde liggen de kommen juist terug van de stenen gevel waardoor hier een meer stedelijke aansluiting met het dorpsplein ontstaat.De compositie van vormen en kleuren geeft de diversiteit en de eenheid van de verschillende gebruikers aan. Daarbij is het centrale volume het hoogst om het hart van het gebouw zichtbaar te maken. In dit hart ligt direct aan de hoofdentree het leescafé. Dit is de huiskamer van het dorp, hier kan men vrij naar binnen lopen, informatie opvragen, ontmoeten, koffie drinken, lezen aan de stamtafel of internetten. In het gebouw heeft iedere organisatie zijn eigen plek maar wordt tegelijkertijd door de opzet van het gebouw de samenwerking bevorderd en levert dit synergie op. De centraal gelegen speellokalen en aula’s van de scholen kunnen onderling in vele verschillende combinaties gekoppeld worden; deze zaalruimte is ook direct bereikbaar vanuit het leescafé. Deze wordt ook buiten schooltijd door diverse verenigingen gebruikt. In De Brede Vaart zijn extra groepsruimten gerealiseerd die makkelijk bij de school getrokken kunnen worden of apart verhuurd met een eigen entree; zo kan er adequaat worden ingespeeld op krimp en groei van de scholen in de toekomst. Beide scholen zijn ieder naar eigen onderwijsvisie ingericht. Gemeenschappelijk daarin is dat zij ieder de groepsruimten gegroepeerd hebben rondom een eigen plein. Op de begane grond waar de onderbouw zit is dit een speelplein. Op de verdieping bij de bovenbouw is dit een leerplein met o.a. computerwerkplekken. Daarbij zijn voor het zicht en contact tussen groepsruimte en plein veel glas en dubbele openslaande deuren toegepast. Bij de Prins Clausschool zijn de lokalen per 2-tal ook onderling te koppelen door een mobiele paneelwand. De buitenspeelruimten liggen rondom het gebouw en zijn verbonden met het park.toekomstbestendigheid voorzieningen :- compartimentering in combinatie met verschillende entrees, ruimten kunnen eenvoudig aan andere partijen verhuurd worden;- indien nodig is het Cultuurhuis uit te breiden;- diverse ruimten zijn op verschillende manieren koppelbaar en multifunctioneel bruikbaar.verbondenheidDoor de organisatie en openheid van het gebouw is het contact tussen de verschillende gebruikers optimaal. Er worden veel activiteiten georganiseerd en er zijn veel verschillende maatschappelijke verenigingen in het Cultuurhuis actief. Het centraal gelegen leescafé, de huiskamer van het dorp, is laagdrempelig en nodigt bewoners uit om het gebouw te bezoeken en kennis te maken en deel te nemen aan één van de vele verenigings- en Cultuurhuisactiviteiten. het proces :In de fase Voorlopig Ontwerp zijn in de ontwerpbesprekingen zowel de leden van de stuurgroep als die van de projectgroep gelijktijdig aanwezig geweest. Zo kon er in deze fase heel gericht met bestuurders en gebruikers aan tafel ontwerpvoorstellen besproken en vastgesteld worden.

Gebruikerservaringen

“Inmiddels is De Brede Vaart een begrip in Linschoten. Mede door het ontwerp van het gebouw kunnen de vertegenwoordigers van de partners elkaar makkelijk vinden en zijn de lijnen kort. Inhoudelijke samenwerking komt tot stand. Het schilderachtige dorpje heeft zijn dorpse karakter behouden en daar profiteren de kinderen die De Brede Vaart bezoeken optimaal van.”Directeur Timotheusschool “Het is hier fijn en groot maar ook weer niet te groot. Je kunt met elkaar spelen op het plein, want we zijn allemaal vrienden van elkaar. Je kunt elkaar veel zien en samenwerken.”Leerling Prins Clausschool“Het is een feest te werken in zo’n mooi licht en ruim gebouw. In het gebouw is er veel contact tussen de partners. In de school is beneden en boven een groot onderwijsplein: om te werken en elkaar te ontmoeten. Er zijn flexibele wanden tussen de klaslokalen, veel glas en openheid. Dat zorgt ervoor dat we onderwijs kunnen geven die past bij onze visie en de 21e eeuw!”Directeur Prins Clausschool

Leerpunten opdrachtgeverschap

Door het lange proces van start tot aan realisatie is er nogal wat ‘verloop’ geweest bij de diverse betrokkenen. Dat heeft soms geleid tot een aantal teleurstellingen voor wat betreft de verwachtingen en daadwerkelijke realisatie. Je kunt nog zo helder communiceren en afspraken vastleggen, ook in contacten met ouders, maar elk jaar is er weer nieuwe aanwas en vertrekken er weer mensen. Wees weerbaar t.o.v. steeds weer nieuwe weerstand en plotseling opkomende praktische en politiek handig uitkomende problemen. Probeer een ‘klik’ te krijgen met alle betrokkenen, want vertrouwen in elkaar hebben is uiteindelijk de eigenschap, die ervoor heeft gezorgd dat alle clubs met elkaar door één deur konden en nog steeds kunnen. Vertrouwen moet groeien. Sta stil bij de missie en visie van de verschillende participanten. Vorm een gezamenlijke visie voor de brede school en ga daar snel mee aan de slag. Zeker in het begin heb ik de vele sessies over missie en visie meer ervaren als een verdedigingsmechanisme om iets niet te doen, dan een constructieve bijdrage aan het proces. De schetsen van een architect die goed weet te luisteren en daarmee de mogelijkheden zichtbaar maakt, zorgen voor een constructieve bijdrage aan het proces. Het vertrouwen en de samenwerking groeit verder tijdens dit ontwerpproces.

Gebouwprestaties

Onderwerp Aandachtspunt ontwerp Ervaring dagelijks gebruik
Luchtkwaliteit Belangrijk Tevreden
Thermisch comfort Belangrijk Tevreden
Visueel comfort Belangrijk Zeer tevreden
Akoestisch comfort Belangrijk Tevreden
Materialisatie Heel belangrijk Zeer tevreden
Energieprestatie Belangrijk Tevreden
ICT Belangrijk Zeer tevreden
Flexibiliteit Heel belangrijk Zeer tevreden
Uitbreidbaarheid Belangrijk Tevreden
Toegankelijkheid Heel belangrijk Zeer tevreden
Multifunctioneel (medegebruik van ruimten) Heel belangrijk Zeer tevreden
Exploitatiekosten Belangrijk Neutraal
Door het lange proces van start tot aan realisatie is er nogal wat ‘verloop’ geweest bij de diverse betrokkenen. Dat heeft soms geleid tot een aantal teleurstellingen voor wat betreft de verwachtingen en daadwerkelijke realisatie. Je kunt nog zo helder communiceren en afspraken vastleggen, ook in contacten met ouders, maar elk jaar is er weer nieuwe aanwas en vertrekken er weer mensen. Wees weerbaar t.o.v. steeds weer nieuwe weerstand en plotseling opkomende praktische en politiek handig uitkomende problemen. Probeer een ‘klik’ te krijgen met alle betrokkenen, want vertrouwen in elkaar hebben is uiteindelijk de eigenschap, die ervoor heeft gezorgd dat alle clubs met elkaar door één deur konden en nog steeds kunnen. Vertrouwen moet groeien. Sta stil bij de missie en visie van de verschillende participanten. Vorm een gezamenlijke visie voor de brede school en ga daar snel mee aan de slag. Zeker in het begin heb ik de vele sessies over missie en visie meer ervaren als een verdedigingsmechanisme om iets niet te doen, dan een constructieve bijdrage aan het proces. De schetsen van een architect die goed weet te luisteren en daarmee de mogelijkheden zichtbaar maakt, zorgen voor een constructieve bijdrage aan het proces. Het vertrouwen en de samenwerking groeit verder tijdens dit ontwerpproces. Heel belangrijk Zeer tevreden

Toelichting per thema

Luchtkwaliteit -gebalanceerde ventilatie-volgens normering Bouwbesluit
Thermisch comfort -ventilatie met warmteterugwinning-volgens normering Bouwbesluit
Visueel comfort -vriendelijk en warm gebouw, veel zicht/contact intern-verschillende gebouwdelen van de gebruikers interieur en exterieur goed herkenbaar
Akoestisch comfort -geluiddempende plafonds in alle ruimten-geluiddempende wandvlakken bij vides
Materialisatie -onderhoudsarm
Energieprestatie eis 10% beter dan toen geldende norm (EPC =1,0)
ICT -werkplekken grenzend aan lokalen
Flexibiliteit -meerdere entrees en compartimentering maakt flexibel gebruik mogelijk-in het hart van de Brede Vaart zijn vier ruimten op verschillende wijze koppelbaar
Uitbreidbaarheid -in vormgeving en constructie rekening gehouden met uitbreiding op de 1e verdieping
Toegankelijkheid -alle doorgangen minimaal 90 cm breed-alle ruimten op de verdieping ook toegankelijk via lift
Multifunctioneel (medegebruik van ruimten) -veel centraal gelegen ruimten worden door meerdere partijen gebruikt
Exploitatiekosten -energiekosten zijn nog te hoog; dit wordt nog verbeterd door de compartimentering in installaties verder te verfijnen
Door het lange proces van start tot aan realisatie is er nogal wat ‘verloop’ geweest bij de diverse betrokkenen. Dat heeft soms geleid tot een aantal teleurstellingen voor wat betreft de verwachtingen en daadwerkelijke realisatie. Je kunt nog zo helder communiceren en afspraken vastleggen, ook in contacten met ouders, maar elk jaar is er weer nieuwe aanwas en vertrekken er weer mensen. Wees weerbaar t.o.v. steeds weer nieuwe weerstand en plotseling opkomende praktische en politiek handig uitkomende problemen. Probeer een ‘klik’ te krijgen met alle betrokkenen, want vertrouwen in elkaar hebben is uiteindelijk de eigenschap, die ervoor heeft gezorgd dat alle clubs met elkaar door één deur konden en nog steeds kunnen. Vertrouwen moet groeien. Sta stil bij de missie en visie van de verschillende participanten. Vorm een gezamenlijke visie voor de brede school en ga daar snel mee aan de slag. Zeker in het begin heb ik de vele sessies over missie en visie meer ervaren als een verdedigingsmechanisme om iets niet te doen, dan een constructieve bijdrage aan het proces. De schetsen van een architect die goed weet te luisteren en daarmee de mogelijkheden zichtbaar maakt, zorgen voor een constructieve bijdrage aan het proces. Het vertrouwen en de samenwerking groeit verder tijdens dit ontwerpproces. -