Projectgegevens
Opdrachtgever | Gemeente Montfoort |
---|---|
Onderwijssoort | primair onderwijs |
Project | nieuwbouw |
Fotografie | - |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Opdrachtgever | Gemeente Montfoort |
---|---|
Onderwijssoort | primair onderwijs |
Project | nieuwbouw |
Fotografie | - |
Aantal leerlingen (huidig/maximaal) | 381 / 470 |
---|---|
BVO (nieuwbouw/verbouw) | 4094 / - |
Aantal m2 bvo voor onderwijs | 2805 |
Aantal m2 bvo voor overige activiteiten | 1289 |
Overige activiteiten | gezondheidszorg, kinderopvang, bibliotheek, leescafé/cultuurhuisactiviteiten, diverse verenigingsactiviteiten |
Medegebruikers van het gebouw | OBS Prins Clausschool, PCB Timotheusschool, KDV Kiekeboe (Kern Kinderopvang), Groene Hart Bibliotheek, GJG Zuwe Zorg en GGD, Fysiotherapeuten Maatschap Woerden, BSO Stampertjes & Pluk (Kern Kinderopvang), Cultuurhuis Linschoten, SWOM (welzijns ondersteuning voor ouderen), vrouwenkoor Ludiek, TOOS gymvereniging, Powerkerk, Muzikverniging Linfano, Dansgroep Attitude 54. |
Jaartal 1e initiatief tot project | 2002 |
---|---|
Datum bouwkundige oplevering | 17-09-2010 |
Ingebruikname project | 21-10-2010 |
Energieprestatiecoëficient (EPC) | 0,894 |
---|
Architectenbureau | Weeda Architecten - Rotterdam |
---|---|
Overige ontwerpers en adviseurs | Complan - EindhovenIngenieursburo Ulehake - OssHuisman en van Muijen - Den BoschGrontmij - Houten |
Aannemer(s) | Vios Bouw - Utrecht |
Investeringsbudget onderwijs | niet ingevuld |
---|---|
Type aanvullend bedrag | Cultuurhuissubsidie |
Bedrag | € 200.000,- (incl. btw) |
Aangewend voor | uitbreiding gebouw, inrichting en apparatuur t.b.v. Cultuurhuisfunctie |
Type aanvullend bedrag | Subsidie Leefbaarheid Kleine Kernen |
Bedrag | € 115.000,- (incl. btw) |
Aangewend voor | bergingen, mobiele paneelwanden voor multifunctioneel ruimtegebruik |
Type aanvullend bedrag | Popsubsidie (Europese Plattelandssubsidie) |
Bedrag | € 575.000,- (incl. btw) |
Aangewend voor | bibliotheek, inrichting, centrale keuken, compartimentering, flexibiliteit |
Totale stichtingskosten | € 7.949.103,- (incl. btw) |
Onderwerp | Aandachtspunt ontwerp | Ervaring dagelijks gebruik |
---|---|---|
Luchtkwaliteit | Belangrijk | Tevreden |
Thermisch comfort | Belangrijk | Tevreden |
Visueel comfort | Belangrijk | Zeer tevreden |
Akoestisch comfort | Belangrijk | Tevreden |
Materialisatie | Heel belangrijk | Zeer tevreden |
Energieprestatie | Belangrijk | Tevreden |
ICT | Belangrijk | Zeer tevreden |
Flexibiliteit | Heel belangrijk | Zeer tevreden |
Uitbreidbaarheid | Belangrijk | Tevreden |
Toegankelijkheid | Heel belangrijk | Zeer tevreden |
Multifunctioneel (medegebruik van ruimten) | Heel belangrijk | Zeer tevreden |
Exploitatiekosten | Belangrijk | Neutraal |
Door het lange proces van start tot aan realisatie is er nogal wat ‘verloop’ geweest bij de diverse betrokkenen. Dat heeft soms geleid tot een aantal teleurstellingen voor wat betreft de verwachtingen en daadwerkelijke realisatie. Je kunt nog zo helder communiceren en afspraken vastleggen, ook in contacten met ouders, maar elk jaar is er weer nieuwe aanwas en vertrekken er weer mensen. Wees weerbaar t.o.v. steeds weer nieuwe weerstand en plotseling opkomende praktische en politiek handig uitkomende problemen. Probeer een ‘klik’ te krijgen met alle betrokkenen, want vertrouwen in elkaar hebben is uiteindelijk de eigenschap, die ervoor heeft gezorgd dat alle clubs met elkaar door één deur konden en nog steeds kunnen. Vertrouwen moet groeien. Sta stil bij de missie en visie van de verschillende participanten. Vorm een gezamenlijke visie voor de brede school en ga daar snel mee aan de slag. Zeker in het begin heb ik de vele sessies over missie en visie meer ervaren als een verdedigingsmechanisme om iets niet te doen, dan een constructieve bijdrage aan het proces. De schetsen van een architect die goed weet te luisteren en daarmee de mogelijkheden zichtbaar maakt, zorgen voor een constructieve bijdrage aan het proces. Het vertrouwen en de samenwerking groeit verder tijdens dit ontwerpproces. | Heel belangrijk | Zeer tevreden |
Luchtkwaliteit | -gebalanceerde ventilatie-volgens normering Bouwbesluit |
---|---|
Thermisch comfort | -ventilatie met warmteterugwinning-volgens normering Bouwbesluit |
Visueel comfort | -vriendelijk en warm gebouw, veel zicht/contact intern-verschillende gebouwdelen van de gebruikers interieur en exterieur goed herkenbaar |
Akoestisch comfort | -geluiddempende plafonds in alle ruimten-geluiddempende wandvlakken bij vides |
Materialisatie | -onderhoudsarm |
Energieprestatie | eis 10% beter dan toen geldende norm (EPC =1,0) |
ICT | -werkplekken grenzend aan lokalen |
Flexibiliteit | -meerdere entrees en compartimentering maakt flexibel gebruik mogelijk-in het hart van de Brede Vaart zijn vier ruimten op verschillende wijze koppelbaar |
Uitbreidbaarheid | -in vormgeving en constructie rekening gehouden met uitbreiding op de 1e verdieping |
Toegankelijkheid | -alle doorgangen minimaal 90 cm breed-alle ruimten op de verdieping ook toegankelijk via lift |
Multifunctioneel (medegebruik van ruimten) | -veel centraal gelegen ruimten worden door meerdere partijen gebruikt |
Exploitatiekosten | -energiekosten zijn nog te hoog; dit wordt nog verbeterd door de compartimentering in installaties verder te verfijnen |
Door het lange proces van start tot aan realisatie is er nogal wat ‘verloop’ geweest bij de diverse betrokkenen. Dat heeft soms geleid tot een aantal teleurstellingen voor wat betreft de verwachtingen en daadwerkelijke realisatie. Je kunt nog zo helder communiceren en afspraken vastleggen, ook in contacten met ouders, maar elk jaar is er weer nieuwe aanwas en vertrekken er weer mensen. Wees weerbaar t.o.v. steeds weer nieuwe weerstand en plotseling opkomende praktische en politiek handig uitkomende problemen. Probeer een ‘klik’ te krijgen met alle betrokkenen, want vertrouwen in elkaar hebben is uiteindelijk de eigenschap, die ervoor heeft gezorgd dat alle clubs met elkaar door één deur konden en nog steeds kunnen. Vertrouwen moet groeien. Sta stil bij de missie en visie van de verschillende participanten. Vorm een gezamenlijke visie voor de brede school en ga daar snel mee aan de slag. Zeker in het begin heb ik de vele sessies over missie en visie meer ervaren als een verdedigingsmechanisme om iets niet te doen, dan een constructieve bijdrage aan het proces. De schetsen van een architect die goed weet te luisteren en daarmee de mogelijkheden zichtbaar maakt, zorgen voor een constructieve bijdrage aan het proces. Het vertrouwen en de samenwerking groeit verder tijdens dit ontwerpproces. | - |