Projectgegevens

Opdrachtgever Gemeente Groningen
Onderwijssoort primair onderwijs
Project nieuwbouw
Fotografie -

Omvang en activiteiten

Aantal leerlingen (huidig/maximaal) 900 / 900
BVO (nieuwbouw/verbouw) 5700 / -
Aantal m2 bvo voor onderwijs 4700
Aantal m2 bvo voor overige activiteiten 1000
Overige activiteiten peuterschool, buitenschoolse opvang en gym/sport
Medegebruikers van het gebouw aanbieders van peuterschool en opvang, turnvereniging

Data

Jaartal 1e initiatief tot project 2011
Datum bouwkundige oplevering 03-02-2012
Ingebruikname project 06-03-2012

Energieprestatie

Energieprestatiecoëficient (EPC) 0.811

Bouwpartners

Architectenbureau team 4 architecten groningen
Overige ontwerpers en adviseurs adviesbureau v.d. Weele GroningenIngenieursbureau Dijkhuis Groningen
Aannemer(s) BAM utiliteitsbouw regio noord Groningen

Financiën

In euro's, incl. BTW
Investeringsbudget onderwijs 8.800.000 (sloop- en herbouwbudget na brand)
Type aanvullend bedrag -
Bedrag -
Aangewend voor -
Type aanvullend bedrag -
Bedrag -
Aangewend voor -
Type aanvullend bedrag -
Bedrag -
Aangewend voor -
Totale stichtingskosten 8.800.000

Motivatie

Het gebouw in Gravenburg is een schoolvoorbeeld van wat verbinding en samenwerking vermag! Niet alleen stimuleert het gebouw samenwerking doordat twee scholen - één openbaar en één christelijk - en een aantal basisvoorzieningen voor 0-12 jarigen bij elkaar gehuisvest zijn, het is daarnaast een uniek voorbeeld van eendrachtige samenwerking toen de school herbouwd moest worden. Op zaterdagmorgen 16 oktober 2010 namelijk werd de school Gravenburg, een fors gebouw van 5700 vierkante meter dat pas ruim 3 jaar in gebruik was, verwoest door een felle brand. Minder dan anderhalf jaar later, op 6 maart 2012, werd de volledig herbouwde school al weer in gebruik genomen! Dat de school zo snel weer herrees, is te danken aan de samenwerking van alle partners bij dit proces. Overtuigd van het grote belang om de kinderen zo snel mogelijk weer in een permanent gebouw in hun eigen wijk te huisvesten, hebben opdrachtgever (gemeente), gebruikers (scholen en aanbieders van peuterschool en buitenschoolse opvang), architect en aannemer dat in goede samenwerking voor elkaar gekregen. De "oude" school was al toekomstbestendig gebouwd. Het gebouw was bijzonder energiezuinig door toepassing van een verwarmingssyteem met betonkernactivering, warmte/koudeopslag in de bodem, warmtepomp en een ventilatiesysteem met warmteterugwinning. Het gebouw was genomineerd voor de scholenbouwprijs 2008 met het thema duurzaamheid. Bij de herbouw is de toekomstbestendigheid verder verbeterd. Zo is het binnenklimaat nu per groepsruimte regelbaar en is er verder verbeterde ventilatie toegepast.

Gebruikerservaringen

Jos Groenewold (directeur cbs Aquamarijn) één van de gebruikers:Hoewel het hier een fors gebouw betreft, voelt het, als je binnen bent, kleinschalig en overzichtelijk.Medewerkers en leerlingen ervaren het als heel prettig, dat de gangen zich zeer goed lenen voor werkplekken. Door de wijze waarop ze ontworpen zijn, leveren ze veel meer op dan alleen verkeersruimte.Verder wordt de kleurstelling geroemd: die is rustig, prettig, precies goed.

Leerpunten opdrachtgeverschap

(Cruijff zou zeggen dat ieder nadeel zijn voordeel heeft!) Dat de school na nog maar zo'n korte gebruiksperiode afbrandde, bracht de unieke mogelijkheid mee dezelfde school als het ware nog een keer te bouwen. Dat bood een eenmalige kans om kinderziektes weg te nemen en van fouten te leren. Van die gelegenheid is optimaal gebruik gemaakt. In de gebruikersprojectgroep is een lijstje gemaakt van zaken die bij de herbouw anders moesten. Dit leverde wijzigingen op t.a.v. o.a. de bedienbaarheid van de installaties, de systeemplafonds, het type linoleum, de toegankelijkheid voor mindervaliden.Vertaald naar een algemene tip: geef de toekomstige gebruikers ruim de gelegenheid om hele praktische inbreng te hebben in de ontwikkelfase van het gebouw.

Gebouwprestaties

Onderwerp Aandachtspunt ontwerp Ervaring dagelijks gebruik
Luchtkwaliteit Heel belangrijk Tevreden
Thermisch comfort Heel belangrijk Tevreden
Visueel comfort Belangrijk Zeer tevreden
Akoestisch comfort Heel belangrijk Zeer tevreden
Materialisatie Heel belangrijk Tevreden
Energieprestatie Heel belangrijk Tevreden
ICT Belangrijk Tevreden
Flexibiliteit Belangrijk Tevreden
Uitbreidbaarheid Belangrijk Neutraal
Toegankelijkheid Heel belangrijk Tevreden
Multifunctioneel (medegebruik van ruimten) Belangrijk Neutraal
Exploitatiekosten Belangrijk Tevreden
ontmoeting (m.n. ouders van leerlingen onderling) Heel belangrijk Zeer tevreden

Toelichting per thema

Luchtkwaliteit -
Thermisch comfort -
Visueel comfort het uitzicht en de fraaie ligging van het gebouw dragen hieraan bij
Akoestisch comfort -
Materialisatie Een imposant gebouw met koperen buitengevel! en toch voelt de 'grotestads'-school landelijk
Energieprestatie -
ICT de dikke betonmuren maken draadloos internet wel lastig
Flexibiliteit dit is niet het sterkste punt van het gebouw
Uitbreidbaarheid n.v.t.
Toegankelijkheid is bij de herbouw verbeterd (electrisch bediende toegangsdeuren bv.)
Multifunctioneel (medegebruik van ruimten) op de begane grond
Exploitatiekosten -
ontmoeting (m.n. ouders van leerlingen onderling) de opzet van toegang en gangen maakt natuurlijke ontmoeting mogelijk