Projectgegevens
Opdrachtgever | Stichting Cambium College voor Openbaar Voortgezet Onderwijs |
---|---|
Onderwijssoort | voortgezet onderwijs |
Project | nieuwbouw en verbouw |
Fotografie | - |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Opdrachtgever | Stichting Cambium College voor Openbaar Voortgezet Onderwijs |
---|---|
Onderwijssoort | voortgezet onderwijs |
Project | nieuwbouw en verbouw |
Fotografie | - |
Aantal leerlingen (huidig/maximaal) | 1400 / - |
---|---|
BVO (nieuwbouw/verbouw) | 5560 / 4250 |
Aantal m2 bvo voor onderwijs | 9210 |
Aantal m2 bvo voor overige activiteiten | 700 |
Overige activiteiten | Openbare Bibliotheek Rivierenland, vestiging ZaltbommelSporthal van Sportfondsen (aanpassingen ten behoeve van nieuwbouw Cambium College / Bibliotheek |
Medegebruikers van het gebouw | Openbare Bibliotheek Rivierenland |
Jaartal 1e initiatief tot project | 2008 |
---|---|
Datum bouwkundige oplevering | 13-08-2012 |
Ingebruikname project | 20-8-2012 |
Energieprestatiecoëficient (EPC) | Na wijziging van het Bouwbesluit in 2003 speelt het fenomeen 'rechtens verkregen niveau' geen rol meer bij verbouwingen. Sinds 2003 geldt de EPC-eis alleen voor nieuwbouw (het geheel vernieuwen van een bouwwerk) eea conform art. 5.14. Er is voor dit project derhalve geen EPC-berekening uitgevoerd. |
---|
Architectenbureau | AGS Architecten Amersterdam |
---|---|
Overige ontwerpers en adviseurs | Woonlinie, ZaltbommelWHR Installatie-adviseurs Breda bvAdvies- en Ingenieursbureau voor bouwconstructies van de Laar, Eindhoven |
Aannemer(s) | Bouwbedrijf Timmers, Rosmalen |
Investeringsbudget onderwijs | 7.270.217,- |
---|---|
Type aanvullend bedrag | eigen bijdrage schoolbestuur |
Bedrag | 500.000,- |
Aangewend voor | duurzaamheid |
Type aanvullend bedrag | - |
Bedrag | - |
Aangewend voor | - |
Type aanvullend bedrag | - |
Bedrag | - |
Aangewend voor | - |
Totale stichtingskosten | 7.770.217,- |
Onderwerp | Aandachtspunt ontwerp | Ervaring dagelijks gebruik |
---|---|---|
Luchtkwaliteit | Belangrijk | Zeer tevreden |
Thermisch comfort | Belangrijk | Tevreden |
Visueel comfort | Belangrijk | Zeer tevreden |
Akoestisch comfort | Belangrijk | Zeer tevreden |
Materialisatie | Belangrijk | Zeer tevreden |
Energieprestatie | Belangrijk | Zeer tevreden |
ICT | Belangrijk | Zeer tevreden |
Flexibiliteit | Heel belangrijk | Tevreden |
Uitbreidbaarheid | Heel belangrijk | Tevreden |
Toegankelijkheid | Belangrijk | Zeer tevreden |
Multifunctioneel (medegebruik van ruimten) | Niet ingevuld | Zeer tevreden |
Exploitatiekosten | Heel belangrijk | Zeer tevreden |
Uitstraling in aansluiting met de andere locatie (locatie De Waard) | Heel belangrijk | Zeer tevreden |
Luchtkwaliteit | De luchtkwaliteit is in het verbouwde deel van het gebouw enorm verbeterd. Ondanks de relatief lage vrije hoogte boven de plafonds hebben we er een goed werkend gebalanceerd systeem in gekregen. |
---|---|
Thermisch comfort | De situering van de nieuwbouw is optimaal op de zon gesitueerd, wel veel glas, maar weinig directe opwarming door de zon. De school is klimaattechnisch goed te 'besturen'. |
Visueel comfort | Wij hebben samen de zichtlijnen en transparantie zo op elkaar afgestemd overzicht gewaarborgd is zonder dat je het idee krijgt in een kijkdoos te zitten. De patio, hoofdtrappenhuis en zeker de aula met een dubbele verdiepingshoogte en lichtlijnen vanaf de bovenliggende verdieping geven de school visueel veel dynamiek zonder druk te worden. Mede het kleurgebruik voor de verschillende domeinen geven duidelijkheid aan de leerlingen en maken van de school een warme verschijning. |
Akoestisch comfort | Hoewel er in school meer dan 1400 leerlingen rond lopen is het er rustig. De logistieke structuur heeft hier een groot aandeel in maar zeker ook goede akoestiek. |
Materialisatie | De nieuwbouw sluit goed aan bij de oudbouw. De bakstenen zijn goed op elkaar afgestemd en de toevoeging van de zinkkleurige gevel geeft de school haar benodigde cachet en verwijst zijdelings naar de materiaalkeuze van onze andere school. |
Energieprestatie | De energieprestatie zien wij samen met de exploitatiekosten. Hoe deze zich tov de 'oude' situatie zullen verhouden weten pas na dit boekjaar. |
ICT | De ICT is met de verbouwing / nieuwbouw mee opgeschakeld naar het gewenste niveau en voldoet aan de gebruikerseisen. |
Flexibiliteit | Dat zal de toekomst moeten uitwijzen. Door de brandcompartimenten af te stemmen op de grootte van de verschillende domeinen zit er op de flexibiliteit ogenschijnlijk een beperking. Deze hebben we ondervangen door op de raakvlakken van onderwijsdomeinen lokalen te laten ontwerpen die in de tijd makkelijk anders binnen de lestabel kunnen worden ingedeeld. |
Uitbreidbaarheid | Er is in de planvorming rekening gehouden met een mogelijke uitbreiding richting een nog te bouwen nieuwbouwwijk achter de school. De uitbreidbaarheid heeft zich al bewezen door de toevoeging van de Openbare Bibliotheek. |
Toegankelijkheid | De school is 100% toegankelijk volgens het boek Toegankelijkheid. Wij ondervinden geen hinder. Het lijkt of de leerlingen veel makkelijker door het gebouw bewegen, zelfs in de bestaande stukken. |
Multifunctioneel (medegebruik van ruimten) | Op externe multifunctionaliteit wordt (nog) niet ingezet. Wel wordt de aula gebruikt voor theater, presentatie en feesten. Het multifunctionele karakter zal zich in de toekomst vooral laten zien vanuit het gebruik van de mediatheek icm de Openbare Bibliotheek. |
Exploitatiekosten | We draaien nog niet een volledig boekjaar, dus heel precies kunnen we nog niet zijn. Wel hebben we het gevoel dat door de goede bestuurbaarheid van de verschillende technische systemen deze kosten per m² zullen afnemen. Bij de materiaalkeuze hebben we goed gelet op het benodigde onderhoud en bijbehorende exploitatielast. Daar verwachten we, in positieve zin, veel van. |
Uitstraling in aansluiting met de andere locatie (locatie De Waard) | - |