Projectgegevens

Opdrachtgever Gemeente Stadskanaal
Onderwijssoort voortgezet onderwijs
Project nieuwbouw en verbouw
Fotografie -

Omvang en activiteiten

Aantal leerlingen (huidig/maximaal) 504 / 400
BVO (nieuwbouw/verbouw) 5.258 m2 bvo / 682 m2 bvo
Aantal m2 bvo voor onderwijs 3.648 m2 bvo
Aantal m2 bvo voor overige activiteiten 2.292 m2 bvo
Overige activiteiten Peuterspeelzaalwerk, sport en cultuur
Medegebruikers van het gebouw Peuterspeelzaal, sportverenigingen en OCREA (vertegenwoordiger vanuit dorp Onstwedde voor culturele en sportactiviteiten)

Data

Jaartal 1e initiatief tot project 2004
Datum bouwkundige oplevering 01-12-2011
Ingebruikname project 01-01-2012

Energieprestatie

Energieprestatiecoëficient (EPC) -

Bouwpartners

Architectenbureau Jorissen Simonetti Architecten Rijssen
Overige ontwerpers en adviseurs Stabiel advisering, RijssenVitri, ApeldoornOving architecten BV, GroningenPuurIdee, Stadskanaal
Aannemer(s) Simon Benus BV StadskanaalAalbers, Nieuw Buinen

Financiën

In euro's, incl. BTW
Investeringsbudget onderwijs € 5.730.000
Type aanvullend bedrag Eigen bijdrage Vereniging PC onderwijs (bestuur CBS De Rank)
Bedrag € 350.000
Aangewend voor Algemene bijdrage in bouwkosten
Type aanvullend bedrag Eigen bijdrage Ubbo Emmius
Bedrag € 700.000
Aangewend voor Algemene bijdrage in bouwkosten
Type aanvullend bedrag Bijdrage provincie Groningen
Bedrag € 375.000
Aangewend voor Algemene bijdrage in bouwkosten
Totale stichtingskosten € 7.155.000

Motivatie

Beide schoolbesturen (po + vo) hebben samen een visie ontwikkeld "van stenen naar onderwijs" (bijgevoegd). Een visie, waarin een gebouw wordt gerealiseerd voor onderwijs aan 2-16 jarigen, waarin de visie op de ontwikkeling van het kind centraal staat en waarin een natuurlijke overgang van po naar vo is gerealiseerd. Gezamenlijk is gezocht naar de mogelijkheden en grenzen van samenwerking.Door de samenwerking zijn specifieke lokalen (cultuur, techniek) gerealiseerd, die door beide scholen kunnen worden gebruikt. Tijdelijke lokalen zijn behouden om de eerste jaren de piek in leerlingaantallen op te vangen. De nieuwbouw is gerealiseerd met inachtneming van een krimpverwachting naar uiteindelijk zo'n 400 leerlingen, met de mogelijkheid om ruimtes uit te wisselen en met de mogelijkheid om eenvoudig ruimtes te herinrichten. Samenwerking is gestimuleerd door bijvoorbeeld één personeelskamer te realiseren en de lokalen voor de kinderen van 10-14 jaar bij elkaar onder te brengen. Samenwerking is ook gestimuleerd en gegarandeerd door het gebouw te laten beheren door een beheerstichting, waarin beide scholen en het dorp door OCREA (vertegenwoordiger vanuit dorp Onstwedde voor culturele en sportactiviteiten) het bestuur vormen. De beheerder, in dienst van de beheerstichting, voor de avonduren en de weekenden (t.b.v. sport en cultuuractiviteiten) gebruikt dezelfde faciliteiten als de beheerders overdag.Het project is mede een succes geworden, doordat alle partijen (schoolbesturen, OCREA en gemeente) vanaf het begin gezamenlijk zijn opgetrokken. Vanaf de start was er het besef van een gezamenlijk probleem en is ingezet om een gezamenlijke en breed gedragen visie op onderwijs en leefbaarheid voor het dorp Onstwedde te ontwikkelen. Ook een succesfactor was de keuze van beide schoolbesturen om in een vroegtijdig stadium het personeel bij de visie en de planvorming te betrekken.

Gebruikerservaringen

Flexibel, open, transparant en uitwisselbaar. Een gebouw die als een maatpak past om het onderwijskundig concept van peuterspeelzaal “De Peuterkorf”, basisschool “De Rank” en het voortgezet onderwijs “Ubbo Emmius”. Met een doorlopende leerlijn van peuter tot puber met ruimtes van zandtafel tot sciences lokaal.Ed van de Bunt, directeur basisonderwijsIn het afgelopen jaar zijn we de trotse gebruikers van een prachtig schoolgebouw met een uniek concept.Een gebouw waarin peuterspeelzaalwerk, basisonderwijs en voortgezet onderwijs en sport harmonieus samengaan. Een gebouw dat qua facilitering weinig te wensen overlaat.S. de Vries, locatieleider Voortgezet onderwijsIk vind het schoolgebouw prachtig. Mooie vorm, leuke vrolijke stenen. Van de binnenkant is de school ook heel mooi. Ruime lokalen, sommige met schuifwanden, goed verlichte WC’s en mooie leerpleinen waar je goed kunt werken. Het is allemaal heel vrolijk. Het schoolplein is ook heel mooi. We hebben een prachtige aula met een grote trap en het gymlokaal is ook hééél groot. Heel mooi een prachtige school.Leerling groep 8

Leerpunten opdrachtgeverschap

- Betrek vroegtijdig gebruikers (leerlingen, docenten, conciërges).- Wees transparant in de stappen en keuzes die gemaakt worden.- Durf keuzes te maken, toon leiderschap.- Wees duidelijk naar de architect en zorg voor een goed doordacht en doortimmerd PvE.- Weet wat je wilt en kunt, wat de grenzen zijn en bewaak deze grenzen.- Durf expertise in te huren.- Werk met een kleine, compacte stuurgroep en besteed aandacht aan een goede chemie.

Gebouwprestaties

Onderwerp Aandachtspunt ontwerp Ervaring dagelijks gebruik
Luchtkwaliteit Heel belangrijk Zeer tevreden
Thermisch comfort Belangrijk Zeer tevreden
Visueel comfort Neutraal Neutraal
Akoestisch comfort Heel belangrijk Zeer tevreden
Materialisatie Neutraal Neutraal
Energieprestatie Belangrijk Tevreden
ICT Neutraal Neutraal
Flexibiliteit Belangrijk Tevreden
Uitbreidbaarheid Niet belangrijk Neutraal
Toegankelijkheid Heel belangrijk Zeer tevreden
Multifunctioneel (medegebruik van ruimten) Heel belangrijk Zeer tevreden
Exploitatiekosten Belangrijk Tevreden
Verscheidenheid buitenruimte Belangrijk Zeer tevreden

Toelichting per thema

Luchtkwaliteit Functioneert prima
Thermisch comfort Uitstekend functionerende vloerverwarming
Visueel comfort -
Akoestisch comfort 500 kinderen in één gebouw zonder last van elkaar te hebben
Materialisatie -
Energieprestatie Zoals het nu lijkt: boven verwachting
ICT -
Flexibiliteit Ruimtes zijn eenvoudig uitwisselbaar
Uitbreidbaarheid I.v.m. krimp niet zo zeer van toepassing
Toegankelijkheid Het gebouw is optimaal toegankelijk
Multifunctioneel (medegebruik van ruimten) Naar volle tevredenheid van alle gebruikers
Exploitatiekosten Zoals het nu lijkt: boven verwachting
Verscheidenheid buitenruimte De buitenruimte kent verschillende toegangen en verschillende doelgroepen, van 2 - 16 jaar, die geen enkele last van elkaar hebben