Luchtkwaliteit |
De luchtkwaliteit is heel goed. De lucht wordt ververst met frisse, gekoelde of verwarmde lucht. Hierdoor is de kwaliteit onvergelijkbaarbaar met de oude school. |
Thermisch comfort |
In de winter is het gebouw behaaglijk. In de zomer is het grootste verschil. Dankzij de WKO installatie en het energiedak kunnen we zonder heel veel energie te gebruiken het gebouw koelen tot een aangename temperatuur, waardoor de leerlingen en docenten lang "fris" blijven. |
Visueel comfort |
Geen van de drie verdiepingen lijkt op de andere. De verdiepingen bewegen zich om de kernen, rond de een als cirkel en rond de beide andere als lemniscaat. Deze vormen maken per niveau een progressie van kern naar kern. Daardoor ontstaat op elke verdieping een, schijnbaar willekeurig geplaatste, transparante tussenruimte. Op de begane grond is dit de aula, daarboven glazen vides die veel daglicht in het gebouw laten. Elke vide kijkt uit op een van de drie pleinen rondom het gebouw. Deze pleinen dienen ter ontsluiting, met aparte ingangen voor leerlingen, docenten en toegang tot de omliggende sportvelden en de sporthal. |
Akoestisch comfort |
In de lokalen is vanzelfsprekend rekening gehouden met een goede verstaanbaarheid, maar ook met een goede isolatie tussen lokaal en gang. De aual is als verkeersruimte in gebruik. Dat stelt hoge eisen aan de akoestische eigenschappen van materiaal. Het rigitone plafond ziet er niet alleen heel speels en strak uit, maar zorgt vooral voor rust in de pauzes. |
Materialisatie |
De grote open groene kavel bood de mogelijkheid om een dynamisch en vrij volume met een alzijdig aanzicht te maken. Naar het zuiden bieden terugspringende terrassen verblijfsruimte in de zon, terwijl de gevel op de noordzijde vlak is. Horizontale banden van gekleurde aluminium gevelpanelen worden afgewisseld met grote horizontale ramen. De deels brons en goud gekleurde gevel geeft het gebouw een kostbare uitstraling. Bij de centrale entree opent het gebouw zich dmv een grote glazen pui over meerdere verdiepingen. Door het grote daklicht treedt royaal daglicht het gebouw binnen tot diep in de centrale hal. Binnenin is het gebouw wit en licht gehouden. In het interieur heeft het kleurgebruik een praktische benadering. De drie service kernen hebben ieder een eigen primaire kleur, geel, groen of blauw. Hiermee helpen ze op een eenduidige manier bij de oriëntatie in het gebouw. |
Energieprestatie |
Dankzij gebalanceerde ventilatie en vloerverwarming en -koeling wordt het gebouw op gezonde en zeer energie-efficiënte manier geklimatiseerd. Een primeur is het energiedak van de school, dat in samenwerking met SolarTech, Volantis en de TU Eindhoven is ontwikkeld. Door de twee zongevoelige lagen kan op de dezelfde dakoppervlakte warmte-energie en elektriciteit opgewekt worden. Op zonnige dagen produceert het gebouw zelfs meer energie dan het nodig heeft. Dit overschot aan warmte energie wordt via een lokale smart grid met de sporthal en een toekomstige woonwijk gedeeld. De gezamenlijke jaarlijkse besparing in energiekosten bedraagt 130.000 euro. De vooruitstrevende omgang met energie sluit niet alleen aan bij de duurzame ambities van de Gemeente Eindhoven, maar zal hopelijk het beginpunt vormen voor een lange traditie van CO2-neutrale en energieleverende schoolgebouwen. |
ICT |
In alle lokalen en kantoren zijn minimaal twee vaste aansluitingen. Het gebouw beschikt verder over een dekkend draadloos netwerk. |
Flexibiliteit |
Achter het opvallende uiterlijk schuilt een rationeel plan. Op de hoeken van een denkbeeldige gelijkzijdige driehoek staan 3 verticale servicekernen. Alle dienende functies, zoals trappen, toiletten, techniek, lockers en de lift zitten in de drie verticale kernen. Dankzij deze bundeling van functies kunnen de rondom de kernen gelegene onderwijsruimten vrij ingedeeld worden. Daarmee is het gebouw toekomst bestendig en kan aan veranderende onderwijsbehoeften aangepast worden. |
Uitbreidbaarheid |
De school is moelijk uit te breiden. Dat is ook niet gewenst. Het maximale aantal leerlingen moet niet overschreden worden in verband met de gewenste kleinschaligheid. |
Toegankelijkheid |
Het vrijstaande gebouw heeft een zeer compact volume en een alzijdige vorm zonder echte voor of achterkant. Er zijn rondom meerdere ingangen gecreëerd waardoor het gebouw aansluiting vind bij zijn omgeving en praktisch in gebruik is. |
Multifunctioneel (medegebruik van ruimten) |
In de school bevindt zich ook het bestuurskantoor en de kantoren van de centrale diensten voor alle scholen onder het bestuur. De centrale vergaderruimte wordt ook door derden gebruikt. In weekenden en avonden kan het gehele pand worden verhuurd. |
Exploitatiekosten |
Een primeur is het energiedak van de school, dat in samenwerking met SolarTech, Volantis en de TU Eindhoven is ontwikkeld. Door de twee zongevoelige lagen kan op de dezelfde dakoppervlakte warmte-energie en elektriciteit opgewekt worden. Op zonnige dagen produceert het gebouw zelfs meer energie dan het nodig heeft. Dit overschot aan warmte energie wordt via een lokale smart grid met de sporthal en een toekomstige woonwijk gedeeld. De gezamenlijke jaarlijkse besparing in energiekosten bedraagt 130.000 euro. |
Onderwijskundige geschiktheid, ervaring door leerlingen |
Docenten zijn zeer tevreden over kwaliteit gebouw, leerlingen zijn erg te spreken over, zo niet trots op. GPR score. Het Christiaan Huygens College heeft een bijzonder goede GPR score behaald. De gemiddelde score bedraagt zelfs 8,48. De verschillende deelscores zijn: Energie: 8,4 - Milieu 7,2 - Gezondheid 8,7 - Gebruikskwaliteit 9,4 en Toekomstwaarde 8,7 |